Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-07, 15:41
  #1
Medlem
Har haft oturen och lyckats bryta korsryggen.

Undrar om ngn har varit med om liknande och hur lång rehabiliteringen varit? Finns otroligt lite info om just frakturer i korsryggen.
Citera
2023-03-07, 17:41
  #2
Medlem
Hej!

Vad är det för slags fraktur du fått? Vad har du för symptom nu samt vad har läkarna sagt?
Citera
2023-03-07, 22:00
  #3
Medlem
Fraktur i korsbenet. Läkaren har ej sagt så mkt mer än att jag kan belasta så mkt jag klarar av.

Nu är det 3 månader sen jag bröt så det värsta smärtan är över. Men har fortfarande ont och har svårigheter att lyfta tyngre grejer (tex en full tvättkorg), bära en tung matkasse, får ont vid vissa vridningar jag gör när jag är i rörelse, även ont om jag går en längre promenad osv. Alltså helt vanliga vardagsgrejer som inte är tungt egentligen.
Träffar sjukgymnast regelbundet och gör övningarna så ofta som jag ska. Undrar hur länge det kan vara såhär. Saknar att gå snabba promenader, cykla osv. Undrar om jag kommer kunna springa igen detta år?
Citera
2023-03-13, 23:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitbranick
Fraktur i korsbenet. Läkaren har ej sagt så mkt mer än att jag kan belasta så mkt jag klarar av.

Nu är det 3 månader sen jag bröt så det värsta smärtan är över. Men har fortfarande ont och har svårigheter att lyfta tyngre grejer (tex en full tvättkorg), bära en tung matkasse, får ont vid vissa vridningar jag gör när jag är i rörelse, även ont om jag går en längre promenad osv. Alltså helt vanliga vardagsgrejer som inte är tungt egentligen.
Träffar sjukgymnast regelbundet och gör övningarna så ofta som jag ska. Undrar hur länge det kan vara såhär. Saknar att gå snabba promenader, cykla osv. Undrar om jag kommer kunna springa igen detta år?

3 månader är fortfarande en väldigt kort tid när det handlar om ryggskador. Tålamod, tålamod, tålamod..
Citera
2023-03-15, 11:47
  #5
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Ej varit med om. Kolla stationär cykel på gym, och om du kan höja eller sänka sadel så att det funkar, typ utan motstånd. Fråga fysioterapeut när du kan börja med det och hur mycket smärta som är ok. Så att det inte förvärras och allt löper på i rätt riktning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback