• 1
  • 2
2023-03-07, 11:40
Medlem
Walvaters avatar
Jag fick det nyligen ställt bortom allt tvivel att någon/några ... Hur ska jag formulera mig? ... Jag vet inte vad som är intressant med mig, jag har inga pengar och ingen skulle pröjsa ett öre om jag kidnappades ... men jag är digitalt stalkad. Problemet är att jag är så oteknisk att jag inte kan bevisa det.

Exempelvis nyss när jag skrev så dök det upp ett väldigt ovanligt namn jag inte skrivit på evigheter, som förslag ... detta tyder ju på att trots fabriksåterställning och nytt Google-konto osv, så har detta ändå sparats någonstans i min telefon.

Men för ungefär tre veckor sedan fick jag ett mejl om att någon skaffat sig åtkomst till min Facebook, och strax därefter blev jag av med min Hotmail och tyvärr Google-konton med extremt mycket info om mig och mina appar.* Min telefon började dessutom öppna appar av sig själv, ändra inställningar osv. Detta har skett tidigare men inte på samma nivå. Det skedde samtidigt på min Chromebook

Det värsta var att samtidigt så märker jag att någon gjort så att jag kan skicka nästan 5000 SMS/MMS i två dygn till. Det var typ 4985 kvar och det var inte jag som hade skickat och jag såg inte dessa meddelanden.

Jag har Comviq och det finns ingen möjlighet att tänka så mycket och framförallt FINNS DET INGEN INFO OM DENNA TANKING PÅ MINA COMVIQ-SIDOR.

Jag förstår ingenting om sådant här men när jag googlade på något i min telefon kom jag till detta: https://forum.xda-developers.com/t/s...ab-s7.4220757/ och kände igen mig i mycket, framför allt:
Citat:
"To be honest, I eventually gave up on it because whoever it is that wants access to my devices clearly has the resources to do so.

On top of that, no one would believe me when I tried to explain to them how serious it is and all the information I've gathered to prove my point"

TLDR:

Till varför jag gör tråden: jag har fabriksåterställt och bytt telefon/dator osv så många ggr nu att alla bevis jag har är borta, förutom om nedanstående bilder säger er något.
Säger min programvaruinformation något om att något inte står rätt till? https://ibb.co/Qbjh1vD

Säger mina "licenser för öppen källkod" någonting? https://ibb.co/6PgQmPD

Jag är säker på att det inte kommer säga något eftersom de som gör detta är för skickliga för att lämna bevis/spår efter sig, men frågar ändå p g a desperation.
Citera
2023-03-07, 11:55
Medlem
Är det masspsykos-vecka på Flashback nu eller?

Varför skulle någon göra att du får skicka fler SMS på Comviq??

Dina bilder står som "image not found". Kan du använda en vettigare bildhost?
Förslag:
https://pic8.co/
https://imgur.com/
https://imgbox.com/

Edit: Verkar som att den du använde inte funkar med Tor. Laddade upp bilderna åt dig på en annan host:
https://pic8.co/sh/DHwQAx.jpeg
https://pic8.co/sh/2iYhtX.jpeg

Har jävligt svårt att tro att dina licenser skulle säga något relevant dock.

För att sen svara på det om din mobil: Har du skärmskydd? Mitt skärmskydd på mobilen kombinerat med mina svettiga fingrar gör ibland att det blir "ghost touch" på mobilen, alltså att den klickar av sig själv.

När det gäller Chromebook: Det är närmast noll risk för virus på en Chromebook. Detta då ChromeOS är bland det säkraste du kan ha på din dator. Du kan bara glömma att det är något virus på den.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-03-07 kl. 12:11.
Citera
2023-03-07, 12:02
Medlem
0xgh64s avatar
Att gå igenom en telefon/datorn för att hitta orsaken och hur malwaret opererar är en väldigt utmanande process i dom flesta av fallen. Ingenting vi kan säga utav att se vilken version du har på os osv. Den andra screenshotten du lade är endast ditt filsystem då android är open source. Inget vi heller egentligen kan säga, kanske han lagat ett nytt folder "/root/nonsus" var malwaret är installerat eller i något annat subfolder. Finns oändligt med olika obfuscering metoder allt ifrån process hijacking till standalones mm. Så länge att du har ominstallerat os på båda enheter och installerat senaste uppdateringarna är du lugn.
Citera
2023-03-07, 12:17
Medlem
Har han köpt kontantkort som inte kräver registrering på svarta marknaden då dessa nu är förbjudna och då har man lagt in att man administrerar kortet och kan använda vid typ bluffsms och han blir den skyldiga?
Citera
2023-03-07, 12:29
Medlem
Kanonklass avatar
Två risperidon så blir allting mycket mer klarare. Om du suttit och krypterat dina saker osv nu bör du skriva ner alla nycklar för när allt blir klarare kanske den kunskapen försvinner.

Lycka till
Citera
2023-03-07, 12:39
Medlem
TonaldRumps avatar
Varför byter du inte lösenord på ditt google-konto till att börja med? Sedan gör du samma sak, för alla andra konton du använder. Slå även igång MFA (Tvåvägs-verifiering).

Spelar liksom ingen roll om du fabriker din telefon om någon har åtkomst till dina lösenord... Så byt för fan nu, omgående innan det blir värre.

Edit* Såg att du bytt Google-konto. Men som sagt, byt på allt du använder, även det gamla Google-kontot och sen slår du på MFA. De kan inte komma åt dina konton när du har det aktiverat.

Kom ihåg att telefonen spar sökhistoriken via ditt Google-konto, så det behöver inte nödvändigtvis vara din telefon som är hackad.

En annan sak, har du laddat ned några appar utanför play-butiken? Apk-filer? Dessa kan vara luriga.
Senast redigerad av TonaldRump 2023-03-07 kl. 12:42.
Citera
2023-03-07, 13:10
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Säger min programvaruinformation något om att något inte står rätt till? https://ibb.co/Qbjh1vD

Ja, den säger att du inte har uppdaterat Androidversionen på 5 år...

Om det mot förmodan är så att du inte trollar eller har fått en psykos:

1. Köp ny telefon.
2. Registrera nytt Googlekonto, Facebookkonto, SIM-kort, osv.
3. Använd ALDRIG dina gamla konton igen.
Citera
2023-03-07, 13:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Är det masspsykos-vecka på Flashback nu eller?

Är det inte en massa skollediga barn just nu runt om i Sverige!??

Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
När det gäller Chromebook: Det är närmast noll risk för virus på en Chromebook. Detta då ChromeOS är bland det säkraste du kan ha på din dator. Du kan bara glömma att det är något virus på den.

Men kontot till den kan ju bli "ägd"!

OBS! Ingen kritik, bara kommentarer!
Citera
2023-03-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Men kontot till den kan ju bli "ägd"!
Absolut, men det gör ju inte att appar eller liknande öppnas såsom TS beskriver det.
Citera
2023-03-07, 15:47
Medlem
Ralseis avatar
Så timeline:n är såhär?

1. Din Facebook, Hotmail och Google blir hackade
2. Din telefon blir konstig
3. Du fabriksåterställa/byter telefon och dator
4. Du får gratis SMS på ditt Comviq-abonnemang
5. GBoard föreslår ett konstigt namnval
6. Du hittar en (ärligt talat schizofrenisk) tråd på XDA som du känner kan relatera till

Det finns sätt att hantera en Androidtelefon om man har tillgång till det inloggade Googlekontot (appar kan hanteras och den kan spåras åtminstonde). Men jag tror nog det finns något mer troligt:

Du hade ett enkelt lösenord, eller har använt samma lösenord på många sidor och detta har blivit läckt. När folk får tag på dessa läckor finns det oftast en mejladress tillsammans med ett kontos lösenord, och det är klart att de kommer testa för att se om de använder samma lösenord till sin mejl.

Detta kan ske mer eller mindre automatiskt för att ta över så många konton som möjligt, men ditt misstag verkar vara att tro du är speciellt utsatt. Från detta blir du mer paranoid och tror att någon stalkar dig. En enkel grej som att Comviq förnyar ditt abonnemang eller GBoard föreslår ett konstigt namnval tar du genast som ett bevis att någon är efter dig.

Om du inte har riktiga bevis på att någon specifik verkligen utsätter dig, vilket du inte nämner, tror jag nog att du oroar dig helt i onödan. XDA-tråden känns som den består till viss del av personer som hittar interna Androidappar och tror de är rootkits/malware och gör extrema slutsatser utifrån det, du blev nog uppskrämd i onödan av deras ordval.
Citera
2023-03-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Menar du att amfetaminister är säkra från att bli hackade?
Nej såklart menar han inte det, det han dock menar är att inget han skriver egentligen går ihop för fem öre eller ens är relevant för att veta om han blivit hackad eller inte. Det innebär att han sannolikt är en tjackis alt schizofren, och att vi således inte kan hjälpa honom. Istället för han göra en tråd under psykakuten eller vad den heter idag.
Citera
2023-03-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja, den säger att du inte har uppdaterat Androidversionen på 5 år...

Om det mot förmodan är så att du inte trollar eller har fått en psykos:

1. Köp ny telefon.
2. Registrera nytt Googlekonto, Facebookkonto, SIM-kort, osv.
3. Använd ALDRIG dina gamla konton igen.

Det var det jag också reagerade på. TS är med förkrossande hög sannolikhet inte hackad, men en telefon som inte fått säk. uppdateringar på tre år är i äldsta laget även för en casual användare som inte har känslig/företagsinformation på telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in