2023-03-06, 00:57
Medlem
AndersPersson99s avatar
Lägg på fru och ungar på det där så får du en bild av vad framtiden bär i sitt sköte.
Citera
2023-03-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Pollensäsongen har börjat.
Då blir man så trött, lika varje år.

Pollen… antar att du bor nära Mallorca på någon koloniserad svenskägd udde
Sverige är väl fortfarande kallt från norr till söder?

För att tillföra tråden något så kommer det inte bli bättre ju äldre du blir desto mindre vitalitet har du kvar och du får helt enkelt drömma dig bort till glädjen/värmen för att motverka den svenska kärndepressionen.

Tänker lite såhär: Svenskar är som kor på vårens utsläpp, skuttar och är glada och allt mörker och elände är glömt.. sen kommer hösten igen o samma visa. Inte undra på att folk lever längre i ”gröna zonen” där värmen finns.
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2023-03-06 kl. 01:11.
Citera
2023-03-06, 02:01
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Tänkte fråga om det är bara jag (det är det inte) som känner mig helt hjärndöd efter jobbet. Jag jobbar 3/4 dagar i veckan, på grund av att jag studerar. Det är inget fysiskt krävande jobb, det är ett kontors jobb. Så det är ganska mycket med dokument arbete, telefon samtal och e-post utskick. Och ja 9 timmar om dagen.

Det kanske låter som ett "lätt" jobb, men jag har börjat känna mer och mer att jag blir tröttare. Det går knappt att arbeta med studierna efter jobbet. Det enda jag orkar med (nu skäms jag riktigt) är att ta dusch, äta, skita och sova. Ärligt talat, jag orkar knappt ens spela spel på datorn. Vilket jag har alltid kunnat göra förrut.

Nu känns det så molnigt i hjärnan. Undrade om någon har upplevt detta, i så fall hur fixade ni det?

P.S. Om ni ser att jag har gjort några grammatiska fel, eller använt fel ord på fel ställe. Lämna gärna en kommentar. Tack

Gå till din hälsocentral och be dem kolla dina blodsockervärden.
Citera
2023-03-06, 02:41
Medlem
Börja dieta samt gå promenader. Funkar alltid när jag känner mig disig, dimmig, groggy i hjärnan.
Citera
2023-03-06, 04:48
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej,

Tänkte fråga om det är bara jag (det är det inte) som känner mig helt hjärndöd efter jobbet. Jag jobbar 3/4 dagar i veckan, på grund av att jag studerar. Det är inget fysiskt krävande jobb, det är ett kontors jobb. Så det är ganska mycket med dokument arbete, telefon samtal och e-post utskick. Och ja 9 timmar om dagen.

Det kanske låter som ett "lätt" jobb, men jag har börjat känna mer och mer att jag blir tröttare. Det går knappt att arbeta med studierna efter jobbet. Det enda jag orkar med (nu skäms jag riktigt) är att ta dusch, äta, skita och sova. Ärligt talat, jag orkar knappt ens spela spel på datorn. Vilket jag har alltid kunnat göra förrut.

Nu känns det så molnigt i hjärnan. Undrade om någon har upplevt detta, i så fall hur fixade ni det?

P.S. Om ni ser att jag har gjort några grammatiska fel, eller använt fel ord på fel ställe. Lämna gärna en kommentar. Tack

Hej,

Jag tror inte människan är skapad för att jobba.

Jag tror vi är skapade för att få upptäcka, uppleva.

Mitt tips till dig är att sluta jobba helt och börja hjälpa andra människor varje dag.

Nu kanske det blir svårt i dagens moderna samhälle.

Men du kanske kan sikta på ett mellanting.

Jobba lite grann och hjälpa andra människor så mycket du kan?

Hoppas det fungerar för dig.

Lycka till
Citera
2023-03-06, 05:43
Medlem
Heauxms avatar
Välkommen till ekorrhjulet

Men så är det också främst när man inte trivs med det man gör, när man känner att man jobbar för pengarna endast och inte för att arbetet känns betydelsefullt för en
Citera
2023-03-06, 06:13
Medlem
Citat:
Hej,

Inget konstigt tänk om du spelade datorspel i 9 timmar i sträck då hade du varit "fried" med.
vilken aktivitet som helst är inte sund att utföra 8 timmar i sträck med 1 timmes rast.
Heltidsarbete är dränerade och osunt helt enkelt.
Citera
2023-03-06, 06:34
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Mitt tips till dig är att sluta jobba helt och börja hjälpa andra människor varje dag.

Lycka till

Att hjälpa andra betalar inte ens räkningar. Hur gör du, lever du på skattebetalarna medan du hjälper muslimska skäggbarn?
Citera
2023-03-06, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Lycka till
Hahaha, vi är den andra generationen med fritid alla andra har jobbat och slitigt från gryning till skymning. Semester infördes 1938 och var 2 veckor. 1951 blev semestern 3 veckor. Först 1978 blev det 5 veckor. Man arbetade 6 dagar i veckan fram till runt 1970.

Att arbeta och slita har varit normalt i miljoner år och det är först nu som vi kan upptäcka och uppleva...
Citera
2023-03-06, 07:46
Medlem
Känner igen detta sen jag var yngre. Jag antar att du är rätt ung och ny i arbetslivet eftersom du skriver att du studerar.

Det är en jäkla massa nya intryck för hjärnan att bearbeta när man, som ny, kliver in och ska arbeta på kontor. Inte bara arbetsuppgifterna. Man ska samspela med kollegor, verka lagom upptagen. Man vill göra ett bra jobb så man får stanna etc. Speciellt som ung är man ofta jäkligt ambitiös, man går in 110% när man gör något. Hjärnan är också en muskel, den blir trött och behöver vila. Om du är OK med att vara trött när du kommer hem så kör på bara, det är ingen fara och det blir bättre med tiden efterhand som du blir mer varm i kläderna. Men tycker du det är ett problem så försök tagga ner på ambitionsnivån på jobbet. Ta det lite mer med en "whatever"-inställning.

Edit: Just "molnigheten i hjärnan" som du uttrycker känner jag väl igen. Man är som i ett töcken. Jag får samma upplevelse när jag tagit antihistamin mot allergi. Brainfog tror jag de kallar det på engelska och är något man då refererar till som en konsekvens av långvarigt alkoholintag. Man har svårt att vara riktigt skärpt även när man är nykter.

Edit 2: Det är kanske även så att du är introvert lagd? Det sociala på kontoret gör att du blir utmattad? Bara en tanke. Jag jobbar 100% hemifrån sedan länge och har hur mycket energi över som helst.
Senast redigerad av Odaxu 2023-03-06 kl. 07:52.
Citera
2023-03-06, 08:00
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Hahaha, vi är den andra generationen med fritid alla andra har jobbat och slitigt från gryning till skymning. Semester infördes 1938 och var 2 veckor. 1951 blev semestern 3 veckor. Först 1978 blev det 5 veckor. Man arbetade 6 dagar i veckan fram till runt 1970.

Att arbeta och slita har varit normalt i miljoner år och det är först nu som vi kan upptäcka och uppleva...

Jo men tänk efter.

När du vaknade upp till den här världen tänkte du då.

Jag ska jobba ihjäl mig tills jag dör?

Citera
2023-03-06, 08:17
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Hej,

Om du inte ens kan förmår att spela dataspel så är det riktigt fara å färde. Ta och unna dej en bluffsjukrivning i en vecka. Det är fullt motiverat om man mår skit som du gör. Det är inte friskt.

l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in