2023-03-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Alltid stavas ALLTID med 2 L.
Aldrig stavas ALDRIG med 2 L.

Förut är det som hände igår.
Förr är det som hände förr.

Alltså:
Förut - det som hände igår.
Förr - t.ex. Förr i tiden, förra sommaren, förr 50 år sedan?

har jag fattat rätt?
Citera
2023-03-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metallstol
Hej,

Tänkte fråga om det är bara jag (det är det inte) som känner mig helt hjärndöd efter jobbet. Jag jobbar 3/4 dagar i veckan, på grund av att jag studerar. Det är inget fysiskt krävande jobb, det är ett kontors jobb. Så det är ganska mycket med dokument arbete, telefon samtal och e-post utskick. Och ja 9 timmar om dagen.

Det kanske låter som ett "lätt" jobb, men jag har börjat känna mer och mer att jag blir tröttare. Det går knappt att arbeta med studierna efter jobbet. Det enda jag orkar med (nu skäms jag riktigt) är att ta dusch, äta, skita och sova. Ärligt talat, jag orkar knappt ens spela spel på datorn. Vilket jag har alltid kunnat göra förrut.

Nu känns det så molnigt i hjärnan. Undrade om någon har upplevt detta, i så fall hur fixade ni det?

P.S. Om ni ser att jag har gjort några grammatiska fel, eller använt fel ord på fel ställe. Lämna gärna en kommentar. Tack
Fel på Sverige med 9e timmar på jobb. Det ska vara max 7,5 som i många andra länder. Jävla slaveri i Sverige
Citera
2023-03-05, 23:29
Medlem
Citat:
Hej,

Tänkte fråga om det är bara jag (det är det inte) som känner mig helt hjärndöd efter jobbet. Jag jobbar 3/4 dagar i veckan, på grund av att jag studerar. Det är inget fysiskt krävande jobb, det är ett kontors jobb. Så det är ganska mycket med dokument arbete, telefon samtal och e-post utskick. Och ja 9 timmar om dagen.

Det kanske låter som ett "lätt" jobb, men jag har börjat känna mer och mer att jag blir tröttare. Det går knappt att arbeta med studierna efter jobbet. Det enda jag orkar med (nu skäms jag riktigt) är att ta dusch, äta, skita och sova. Ärligt talat, jag orkar knappt ens spela spel på datorn. Vilket jag har alltid kunnat göra förrut.

Nu känns det så molnigt i hjärnan. Undrade om någon har upplevt detta, i så fall hur fixade ni det?

P.S. Om ni ser att jag har gjort några grammatiska fel, eller använt fel ord på fel ställe. Lämna gärna en kommentar. Tack
Tips, om möjligt cykla eller gå till jobbet om det är möjligt. 20 minuter fysik aktivitet på vägen hem gör att du rensar hjärnan lite.

Om du har möjlighet till att stå upp och arbeta så gör det någon timme då och då. Gör att man får lite mer energi och klarar uppgifterna enklare.

Försök att träna några gånger i veckan och lägg dig en halvtimme tidigare så att du får ordentlig sömn.

Svåra arbeten kan definitivt leda till att man känner sig trött i huvudet.
Citera
2023-03-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Fel på Sverige med 9e timmar på jobb. Det ska vara max 7,5 som i många andra länder. Jävla slaveri i Sverige

Haha
Förlåt jag skrev fel. Menade inte 9 timmars non-stop jobb.
Det är 9 timmar på platsen, men frukostrast och lunch ingår.
Citera
2023-03-05, 23:32
Medlem
Citat:
Har arbetat på lager, McDonalds, brevbärare m.m. Nästan alla dessa har med "kroppen" att göra. Man blev då riktigt(adverb? riktig+t) trött i slutet av dagen. Nu försöker jag träna och försöker spendera mindre tid på sociala medier.

Kanske du helt enkelt överanstränger dig "onödigt" mycket på ditt nuvarande arbete? Är du rädd för att göra fel och fokuserar extra hårt då? Det är ett problem som jag har, att jag har svårt att lita på mig själv ibland och inte behöva dubbel- eller trippelkolla allt. Skulle jag ha en mer avslappnad attityd och tillåta mig göra fel ibland så skulle jag nog kunna spara mer energi. Är du lite samma kanske?
Citera
2023-03-05, 23:33
Medlem
jewclaws avatar
Inget konstigt.. Ett jobb behöver inte vara fysiskt för att vara utmattande.
Sitta och pula med monotona grejer framför datorn 9h, som antagligen inte ens är kul, är garanterat lika jobbigt för skallen som att dra limträ-balkar och regla väggar i 9 timmar är jobbigt för kroppen.

Hade blivit rätt såsig i kolan av det, fan det räcker med att köra bil 50mil så är man rätt seg sedan!

Enda lösningen för mig efter ett arbetspass är att åka hem och vila, vet inget annat som funkar.. Dock skiljer sig våra jobb lite då jag jobbar inom vården och arbetar 2-3 dygn i stöten. Mitt behov av egentid och vila blir ganska hög efter sista dygnet.

Vill jag dock mot all förmodan gibba när jag kommer hem så ser jag till att få med mig en hel del koffein, men brukar ge upp pga helt såsig så det tjuter i skallen

Nääfan vila är det som gäller tror jag, alternativt att skära ner på arbete/studier..
Senast redigerad av jewclaw 2023-03-05 kl. 23:41.
Citera
2023-03-05, 23:36
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Alltså:
Förut - det som hände igår.
Förr - t.ex. Förr i tiden, förra sommaren, förr 50 år sedan?

har jag fattat rätt?

Haha ja, det var så jag menade.
Men man säger inte förr 50 år sedan. Utan då blir det för 50 år sedan.

Tänk alltid att dubbla bokstäver får bokstaven innan att låta lite snabbare/kortare.
För = långsamt
Förr = snabbt
Citera
2023-03-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Kanske du helt enkelt överanstränger dig "onödigt" mycket på ditt nuvarande arbete? Är du rädd för att göra fel och fokuserar extra hårt då? Det är ett problem som jag har, att jag har svårt att lita på mig själv ibland och inte behöva dubbel- eller trippelkolla allt. Skulle jag ha en mer avslappnad attityd och tillåta mig göra fel ibland så skulle jag nog kunna spara mer energi. Är du lite samma kanske?

Precis!
Jag checkar inte bara 2 gånger, det går upp till 3 eller 4. Alla andra har arbetet i flera år och gör inte sådana misstag som jag gör. Plus att "alla" vet att jag är bara en studerande. Ungdom, barn och många har den här typen av tankesätt: det är okej att han gör fel, pga. han är bara en student.

Vilket lägger extra vikt på mitt arbete. Jag vill visa upp mig, att jag är lika bra som de.
Citera
2023-03-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Inget konstigt.. Ett jobb behöver inte vara fysiskt för att vara utmattande.
Sitta och pula med monotona grejer framför datorn 9h, som antagligen inte ens är kul, är garanterat lika jobbigt för skallen som att dra limträ-balkar och regla väggar i 9 timmar är jobbigt för kroppen.

Hade blivit rätt såsig i kolan av det, fan det räcker med att köra bil 50mil så är man rätt seg sedan!

Enda lösningen för mig efter ett arbetspass är att åka hem och vila, vet inget annat som funkar.. Dock skiljer sig våra jobb lite då jag jobbar inom vården och arbetar 2-3 dygn i stöten. Mitt behov av egentid och vila blir ganska hög efter sista dygnet.

Har hört massa berättelser om att jobba inom vården. Att det är mycket stressigt och övertid.
Citera
2023-03-05, 23:51
Medlem
Citat:
Precis!
Jag checkar inte bara 2 gånger, det går upp till 3 eller 4. Alla andra har arbetet i flera år och gör inte sådana misstag som jag gör. Plus att "alla" vet att jag är bara en studerande. Ungdom, barn och många har den här typen av tankesätt: det är okej att han gör fel, pga. han är bara en student.

Vilket lägger extra vikt på mitt arbete. Jag vill visa upp mig, att jag är lika bra som de.

Lättare sagt än gjort kanske, men försök att "tagga ner lite". Försök att vänja dig vid tanken att det är okej att göra fel, och att det inte är hela världen. Finns ju uppenbara fördelar med detta, förutom att du sparar energi men även att du blir mer effektiv. Så även om du gör ett eller två fel ibland så kan det motiveras med att du får mer gjort på kortare tid.
Citera
2023-03-06, 00:10
Medlem
Citat:
Får jag fråga vilket yrke?

Arbetar i IT-branschen.
Citera
2023-03-06, 00:50
Medlem
Jobbar 100% med ett fysiskt tungt arbete. Är helt slut efter 8h jobb, orkar inte ens träna. Knappt fixa mata, städa mm. Att gå ut och ta med sopor är riktigt jobbigt, sen har vi all j-a reklam...
Undrar om det är Covid19 som har ställt till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in