• 1
  • 2
2006-07-22, 16:38
Bannlyst
Lrdagen den 22 juli infaller den internationella dagen mot Coca Cola, ngot som beslutats under det sociala vrldsforumet. Dagen gnas t olika bojkottaktioner mot fretaget som anklagas bland annat fr brott mot mnskligheten och mot den fackliga friheten.

Mer eller mindre lyckade bojkotter genomfrs mot Coca Cola i olika delar av vrlden. I Indien har stora bojkotter genomfrts dr delar av landet vgrar slja produkten och p flera universitet i USA har drycken frbjudits.

Det syndikalistiska CGT i Salamanca radar upp en rad skl fr att sluta dricka Coca Cola, enligt fackfreningen br drycken bojkottas fr att:

Coca Cola har anvnt sig av mord, gripanden, deporteringar, ddshot och avskedanden vid sina anlggningar i Colombia, Brasilien, Guatemala, Peru, USA, Venezueal, Palestina, Turkiet och Iran.

Fretaget stjl eller kper vatten till billigt pris, vatten som befolkningen behver. Man frgiftar vatten dr det inte finns annat vatten att f tag i. I Chiapas, Mexiko, privatiserades vattnet i det ekologiska reservatet Cerro Huitepec och Coca Cola levererade drefter vatten med blyhalter som verskred den tilltna halten tv gnger.

I Indien frgiftade fretaget under 2003 stora jordbruksarealer med giftiga, varav en del cancerframkallande, kemikalier, med bland annat bly och kadmium.

Det indiska parlamentet frbjd frsljningen av Coca Cola i sina lokaler fr att drycken innehll DDT. I Kerala har fretaget btfllts med tre miljoner dollar fr skatteflykt.

I Afrika har anmlningar gjorts mot fretaget d det vgrar ge medicinsk hjlp till anstllda med Aids.

Fretaget har anvnt barnarbetare i Pakistan och i Salvador, barn som arbetat under mycket dliga villkor.

Coca Cola diskriminerar sina svarta arbetare. Den 8 augusti 2001 dmdes fretaget till 192,5 miljoner dollar i skadestnd i USA p grund av rasdiskriminering.

Coca Cola bidrog med 610 000 dollar till George W Bush valkampanj.

http://www.yelah.net/news/20060722151529
Citera
2006-07-22, 16:46
Medlem
fr vl lov att stdkpa lite coca cola d. kommer ven smutta p lite israeliskt vin ikvll, det blir fint!
Citera
2006-07-22, 17:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
fr vl lov att stdkpa lite coca cola d. kommer ven smutta p lite israeliskt vin ikvll, det blir fint!

instmmer, och tack till trdfrfattaren fr upplysningen
Citera
2006-07-22, 17:53
Medlem
P vilket stt har Coca-Cola ansvaret att frse arbetarna med bromsmediciner fr AIDS? Och vad r problemet med att fretaget bidrog till republikanernas valkampanj?

Intressant ven hur Coca-Cola fr skulden fr att ett vattennt privatiseras, och att det sedan visat sig att det frekommer bly naturligt i vattnet de kpt drifrn fr att slja till konsumenterna. Vill grna veta vad som gr Cola till ett dligt fretag i de fallen.

Nej hela "bojkotten" knns som ett jvligt tafatt frsk till att stakomma en obefintlig ekonomisk skada gentemot ett helt legitimt fretag. Men jag mste ven passa p att frga dig Erdinger vad du anser om andra fretag, s som Hugo Boss eller HP som bda bidrog med materiell fr Nazisterna under WW2. r ven Nike ett onskefullt fretag?
Citera
2006-07-22, 17:57
Medlem
Kan ju ocks tillgga att under WW2 s sldes drycken coca-cola i nazi tyskland under namnet "fanta".
Citera
2006-07-22, 17:57
Medlem
Wittgensteins avatar
Men de vriga anklagerlserna r helt okej i kapitalisternas gon, eller? Lite gift har ingen dtt av? Eller mord?
Citera
2006-07-22, 18:01
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Men de vriga anklagerlserna r helt okej i kapitalisternas gon, eller? Lite gift har ingen dtt av? Eller mord?
Ofta begr "hgern" samma misstag som "vnstern", kritik mot vsterlndska fretag ses som vnsterpropaganda, miljhot r vnsterns phitt om jag skall generalisera grovt. Detta frfarandet tydliggrs nr man ptalar flagranta brister hos storfretag. "Vnstern" har ofta samma tunnelseende nr det kommer till USA och dess fiender.
Citera
2006-07-22, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Eftersom...

...jag r emot att man r emot saker, som vnstern plgar vara i tid och otid, skall jag i afton vara fr Coca Cola och fr Pommac. Fr veganernas del avser jag venledes att grilla en bit djurlik och kanske nynnar jag p Kungssngen medan grillen sprakar hemtrevligt p balkongen. Senare ikvll kanske jag kollar aktie- och guldkurser, s jag tminstone vet hur vrdet r p andras tillgngar eftersom jag inte har ngra sjlv, men inte r srdeles missunsamm av mig.
Citera
2006-07-22, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erdinger
Lrdagen den 22 juli infaller den internationella dagen mot Coca Cola ...

Coca Cola bidrog med 610 000 dollar till George W Bush valkampanj.

http://www.yelah.net/news/20060722151529

Du kunde inte skrivit detta lite tidigare...

Kan omjligt frestlla mig hur mycket som r sant och vad som
r phittat, men GWB bidrag r alltid negativt... Och jag som kpte
en 2-liters cola light idag...
Citera
2006-07-22, 19:33
Medlem
Herr Lindholms avatar
h vad jag blev sugen p Cola nu! Jag vill sitta p Pizza Hut med ett stort glas Cola och mumsa p en mumsig panpizza!

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-22, 19:33
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleOogel
Du kunde inte skrivit detta lite tidigare...

Kan omjligt frestlla mig hur mycket som r sant och vad som
r phittat, men GWB bidrag r alltid negativt... Och jag som kpte
en 2-liters cola light idag...
Precis! Och jag som nyss kpte mig en Coca.
Nvl, jag fr vl bojkotta Nestl idag istllet d...
Citera
2006-07-22, 19:42
Bannlyst
Vilket jvla skenheligt trams! Antingen bojkottar man Coca-Cola nu och fr evigt, eller s dricker man det nrhelst man knner fr det. Att bojkotta under endast en liten fjuttig dag och sedan terg till drickandet r ju fullkomligt idiotiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in