• 3
  • 4
2006-08-15, 00:01
Medlem
mesopalmens avatar
Bara bra med Coca Cola. Dom betalar ju min TV genom reklamsnuttar och genom att jag hller mig till lgprismrkena som smakar likadant blser jag Coke p konfetten
Citera
2006-08-16, 04:04
Medlem
ayanamiis avatar
Det r nstan s man ska kpa extra mycket cola bara fr att
Citera
2006-08-16, 07:59
Medlem
david85s avatar
Jag r med p en bojkott!

Jag vill ha mitt aspartam och inte ngon jvla sukralos, dem har frstrt min favoritdricka
Citera
2006-08-16, 09:53
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Jag r med p en bojkott!

Jag vill ha mitt aspartam och inte ngon jvla sukralos, dem har frstrt min favoritdricka
Samma hr faktiskt! De som mnar att bojkotta cola, hoppas de bojkottar bl.a. H&M ocks samt andra fretag som utnyttjar barn m.m.
Citera
2006-08-16, 10:08
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nördbert
Vldigt OT, men r inte $ 610 000 vldigt lite fr en amerikansk presidentsvalskampanj? Det r ju bara ca 5 miljoner kronor?!? Enligt LO sjlva ger man (s) 6 miljoner per r.
Det innebr ju att LO pumpar in ca 300 gnger s mycket pengar per svensk i politiken som Coca Cola per amerikan, eller hur?

Den berkningen hade varit korrekt om USA:s befolkning varit ca 360 gnger strre n sveriges...
Citera
2006-08-16, 10:10
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Samma hr faktiskt! De som mnar att bojkotta cola, hoppas de bojkottar bl.a. H&M ocks samt andra fretag som utnyttjar barn m.m.

Det r ju bara en frga om principfasthet egentligen, r de som vill bojkotta med p att handla och konsumera utan att veta var allt kommer ifrn eller ska de tillverka allt sjlva?

Bilar borde bojkottas, metaller som kommer ifrn gruvor i Kina och Ryssland har tagits fram till pris av dda arbetare och sjuka mnniskor. Nu ska vi inte tala om gummiprodukter, gummit odlas av fattiga mnniskor som sliter som djur.

Jag sjlv r ingen fresprkare fr usla arbetsfrhllanden men det alla vnstermnniskor borde vara intresserade av r att lsa problemet med fattigdom och se till s att de fr det bttre genom handel och produktion, inte bojkotter
Citera
2006-08-16, 12:00
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Det r ju bara en frga om principfasthet egentligen, r de som vill bojkotta med p att handla och konsumera utan att veta var allt kommer ifrn eller ska de tillverka allt sjlva?
Min devis r att undvika att stdja fretag som bevisligen ligger bl.a. bakom frdande miljfrstring och utnyttjar barn.

Citat:
Bilar borde bojkottas, metaller som kommer ifrn gruvor i Kina och Ryssland har tagits fram till pris av dda arbetare och sjuka mnniskor. Nu ska vi inte tala om gummiprodukter, gummit odlas av fattiga mnniskor som sliter som djur.

Jag sjlv r ingen fresprkare fr usla arbetsfrhllanden men det alla vnstermnniskor borde vara intresserade av r att lsa problemet med fattigdom och se till s att de fr det bttre genom handel och produktion, inte bojkotter
I en s integrerad vrld gr det inte att helt undvika att stdja tvivelaktiga produkter och fretag, det gller dock att strva efter en optimering.

Hller med om vnstern, deras svartvita syn har sllan en verklighetsfrankring och leder inte till frbttringar fr de behvande. De hller sig med med en frgstark retorik.
Citera
2006-08-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Den berkningen hade varit korrekt om USA:s befolkning varit ca 360 gnger strre n sveriges...

Du vet vl att en presidentvalskampanj hnder vart 4:e r?

5 / 300 = 0.0166666666...

6 x 4 / 9 = 2.66666666666

2.6666666666... / 0.01666666666.... = 160.

S siffran 300 gnger stmmer inte, men likvl s r det en groteskt mycket strre summa vi talar om. Och om vi ser p omsttningen hos Coca Cola jmfrt meddensamma hos LO kan man konstatera att LO pumpar in en enormt stor del av sin budget i (S) jmfrt med vad Coca Cola gr motsvarande fr GOP.
Citera
2006-08-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erdinger
Lrdagen den 22 juli infaller den internationella dagen mot Coca Cola, ngot som beslutats under det sociala vrldsforumet. Dagen gnas t olika bojkottaktioner mot fretaget som anklagas bland annat fr brott mot mnskligheten och mot den fackliga friheten.

Mer eller mindre lyckade bojkotter genomfrs mot Coca Cola i olika delar av vrlden. I Indien har stora bojkotter genomfrts dr delar av landet vgrar slja produkten och p flera universitet i USA har drycken frbjudits.

Det syndikalistiska CGT i Salamanca radar upp en rad skl fr att sluta dricka Coca Cola, enligt fackfreningen br drycken bojkottas fr att:

Coca Cola har anvnt sig av mord, gripanden, deporteringar, ddshot och avskedanden vid sina anlggningar i Colombia, Brasilien, Guatemala, Peru, USA, Venezueal, Palestina, Turkiet och Iran.

Fretaget stjl eller kper vatten till billigt pris, vatten som befolkningen behver. Man frgiftar vatten dr det inte finns annat vatten att f tag i. I Chiapas, Mexiko, privatiserades vattnet i det ekologiska reservatet Cerro Huitepec och Coca Cola levererade drefter vatten med blyhalter som verskred den tilltna halten tv gnger.

I Indien frgiftade fretaget under 2003 stora jordbruksarealer med giftiga, varav en del cancerframkallande, kemikalier, med bland annat bly och kadmium.

Det indiska parlamentet frbjd frsljningen av Coca Cola i sina lokaler fr att drycken innehll DDT. I Kerala har fretaget btfllts med tre miljoner dollar fr skatteflykt.

I Afrika har anmlningar gjorts mot fretaget d det vgrar ge medicinsk hjlp till anstllda med Aids.

Fretaget har anvnt barnarbetare i Pakistan och i Salvador, barn som arbetat under mycket dliga villkor.

Coca Cola diskriminerar sina svarta arbetare. Den 8 augusti 2001 dmdes fretaget till 192,5 miljoner dollar i skadestnd i USA p grund av rasdiskriminering.

Coca Cola bidrog med 610 000 dollar till George W Bush valkampanj.

http://www.yelah.net/news/20060722151529

Erknn att du sjlv dricker coca cola.
Det gr jag med, trots att jag mngen gng knutit nven utanfr mcdonalds s hamnar jag dr nd med en cheeseburgare mellan tnderna.

Jag kan tminstone erknna mitt hyckleri.
Citera
2006-08-16, 20:24
Medlem
Nrdberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Du vet vl att en presidentvalskampanj hnder vart 4:e r?

5 / 300 = 0.0166666666...

6 x 4 / 9 = 2.66666666666

2.6666666666... / 0.01666666666.... = 160.

S siffran 300 gnger stmmer inte, men likvl s r det en groteskt mycket strre summa vi talar om. Och om vi ser p omsttningen hos Coca Cola jmfrt meddensamma hos LO kan man konstatera att LO pumpar in en enormt stor del av sin budget i (S) jmfrt med vad Coca Cola gr motsvarande fr GOP.

300 var en uppenbar felberkning, fel med en tiopotens... Dumstrut ptagen.
Korrekt: Usa har ca 30x Sveriges befolkning. $ 610 000 x ca 7 sek/$ = ca 4,2 miljoner. LO lgger med andra ord ca 1,4 ggr mer pengar p 1/30 av mlgruppen, dvs ca 40 gnger mer pengar per innevnare.

Men det jag ville ha sagt var att vnsterlogiken coca cola ger pengar till Bush -> coca cola r ond inte funkar, eftersom coca cola gav minst lika mycket till Bush motstndare i valet. S lnge du ger lika mycket till bgge sidor s har du ju inte favoriserat ngon, eller hur?

Naturligtvis r det ok att hata coca cola (eller Bush), men man blir nog tvungen att hitta andra argument.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in