Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det citerade i inlägget säger ingenting om det som TS hävdade. Det är en tolkning som du gör, men din tolkning är basera på ett syllogistiskt fel där du gör antagandet att det omvända förhållandet inte kan gälla gälla. Men det finns inget som säger det, och därför talar inte heller det citerade för att det är som TS hävdade.

A) "Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

B) "Att du är registrerad ägare på bilen är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

Du påstår att bara för att A är sann, så talar det för att B inte är sann. Du inser rimligen här varför det inte är så.
Jag förstår vad du menar i princip, men det där är in absurdum, det finns heller ingenting i citatet som motsäger att kronofogden kan skicka bilen till månen.
Citera
2023-03-01, 10:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Jag förstår vad du menar i princip, men det där är in absurdum, det finns heller ingenting i citatet som motsäger att kronofogden kan skicka bilen till månen.

Helt rätt, om du tänker efter inser du då att det är du som driver det in absurdum.
Det finns inget i citatet som säger något om vare sig det omvända eller månen.
Citera
2023-03-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Helt rätt, om du tänker efter inser du då att det är du som driver det in absurdum.
Det finns inget i citatet som säger något om vare sig det omvända eller månen.
Nej, inte logiskt, men däremot retoriskt, därför att när man debatterar gäller det inte att ha rätt, utan att övertyga.
Citera
2023-03-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?

Gode gud vilken idiot!

Det som kommer hända är att bilen inte kommer kunna användas, nuförtiden ser polisen vilka som har skulder och tar bilen,

det finns gott om exempel där skuldsatta skrivit bil på föräldrar och liknande, men KF ser till vem som brukar bilen, och utmäter den även om någon annan står som ägare,
Citera
2023-03-01, 12:03
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Skulle nog vara en jurist a la Thomas Martinsson. Sådana som gillar skumrask. Vill nog tro att du kommer bli av med din bil. Målvaktsupplägg har inget vidare stöd i lagstiftningen.
Citera
2023-03-01, 12:09
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Att hon står som ägare i VTR betyder inte att hon äger bilen Finns 5 sätt att förvärva en bil
Köp- Gåva.Arv, Byte ,Bodelning. Det som händer är att vid ev skada kan försäkringsbolaget vägra ersättning p,ga försäkrat intresse

Kronofogden kan tänkas utmäta bilen ändå.

Lustigt nog skulle kronofogden garanterat inte ha något problem med att utmäta bilen om det var TS som hade skulder, och bilen stod på flickvännen men kördes av TS.

LL
Citera
2023-03-01, 14:42
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
jaha. Hur gör man om man har en samägd bil då? Låter som du bara hittar på.

Jag hittar inte på.
Citera
2023-03-01, 14:45
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
jaha. Hur gör man om man har en samägd bil då? Låter som du bara hittar på.

Rent formellt har bilar endast en ägare. Man kan köpa bil ihop med gemensamma pengar osv, men i bilregistret kan en bil bara ha en ägare. Jag försöker hjälpa här.
Citera
2023-03-01, 15:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Rent formellt har bilar endast en ägare. Man kan köpa bil ihop med gemensamma pengar osv, men i bilregistret kan en bil bara ha en ägare. Jag försöker hjälpa här.
Betyder ju dock inte att den som bilen är registrerad på bara kan ta bilen t ex vid en skilsmässa.
Citera
2023-03-01, 16:57
Medlem
Kedoxs avatar
Lägg den på någon som inte är din flickvän isåfall. Är det på papperet hennes egendom kan du inte stoppa fogden från att ta den.
Citera
2023-03-01, 18:44
Medlem
Citat:

Det du beskriver är väl ändå öppet mål för kronofogden? Om hon äger bilen och det inte finns ett sätt enda tecken på att hon kommer ta skada av att de tar den då..
Citera
2023-03-02, 11:48
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Betyder ju dock inte att den som bilen är registrerad på bara kan ta bilen t ex vid en skilsmässa.

Inte bara ta den. Men den som står på bilen äger den. Det kan bli oerhört krångligt att få bilen vid skilsmässa om du inte äger den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in