• 1
  • 2
2023-02-28, 14:59
Bannlyst
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?
Citera
2023-02-28, 15:02
Avstängd
One2Manys avatar
Skojar du?

Skriver du över bilen på din tjej så är hon de facto ägare, oavsett vad du sen påstår eller vad du viftar med för papper.
Citera
2023-02-28, 15:06
Medlem
Risken finns att Kronofogden gör en utmätning på bilen, sen har ni inte bilen kvar alls.
Citera
2023-02-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Skojar du?

Skriver du över bilen på din tjej så är hon de facto ägare, oavsett vad du sen påstår eller vad du viftar med för papper.
Att hon står som ägare i VTR betyder inte att hon äger bilen Finns 5 sätt att förvärva en bil
Köp- Gåva.Arv, Byte ,Bodelning. Det som händer är att vid ev skada kan försäkringsbolaget vägra ersättning p,ga försäkrat intresse
Citera
2023-02-28, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Skojar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Risken finns att Kronofogden gör en utmätning på bilen, sen har ni inte bilen kvar alls.

Inte enligt kronofogden. Hon kommer inte bruka bilen. Och har jag papper från en advokat att bilen tillhör mig och kan bevisa det så kan kronofogden inte göra JACK SHIIIITTT!!!!!

Men sen är frågan kan man lite på vad dom säger i telefon. För blir det verklighet kan det låta helt annorlunda.

Blir för övrigt svårt för kronofogden att göra utmätning och besöka min flickvän då hon är skriven i Dubai. Så ganska svårt för dom att knacka dörren.

Samt att om polisen stoppar mig i en rutinkontroll så kollar dom min körkort. Och kommer då inte se eller bry sig om själva bilen har skulder. Men som sagt kan man lita på vad dom sa i telefon.
Citera
2023-02-28, 15:10
Medlem
Bilen blir utmätt direkt. Därtill kan bara registrerad ägare teckna försäkring på bilen.
Citera
2023-02-28, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Distansutmätning - det nya modeordet

Ja fast bilen finns ju ändå inte i Dubai. Så vad spelar det för roll?

Bilen är ju i mitt varmgarage. Så vad ska dom börja leta? Finns 5 miljoner hus i Sverige.
Citera
2023-02-28, 15:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ibland är dumheten så stor att det lyser om den.

TS har bevis på att han köpt bilen och skall skriva över den på sin skuldsatta
flickvän.. Hur puckad får man vara ?

Vara hon ett par hundra tusen i skulder så lär de ta och sälja bilen på auktion .
Citera
2023-02-28, 15:14
Medlem
Som andra skrivit. Det är en utomordentligt dålig ide att skriva över egendom till personer som har en skuld till kronofogden.
Att du med något papper på att det är din kan övertyga dem om motsatsen är nog ganska lönlöst.
Förutom detta så finns en stor risk att din försäkring inte skulle gälla om du råkar ut för något.

Så kontentan är att det är bäst du står som ägare alternativt att du säljer kärran.
Men som skattebetalare tycker jag det låter utmärkt att du överlåter medel som kronofogden kan ta del av.
Citera
2023-02-28, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ibland är dumheten så stor att det lyser om den.

TS har bevis på att han köpt bilen och skall skriva över den på sin skuldsatta
flickvän.. Hur puckad får man vara ?

Vara hon ett par hundra tusen i skulder så lär de ta och sälja bilen på auktion .

Okej då vet du mer än dom som jobbar på utmätningen på kronofogden.
Citera
2023-02-28, 15:15
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Utveckla

Skriver du över bilen på någon annan än dig själv så äger du inte bilen längre. Det är hela poängen. Den som står på bilen, äger bilen.
Citera
2023-02-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Inte enligt kronofogden. Hon kommer inte bruka bilen. Och har jag papper från en advokat att bilen tillhör mig och kan bevisa det så kan kronofogden inte göra JACK SHIIIITTT!!!!!
...

Ett papper från en advokat betyder inte att det är rätt. Bara så du vet.

Citat från Kronofogdens hemsida:

"Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in