2006-07-22, 16:24
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Tycker tvärtom att deras tolkning av t.ex nationalsången eller änglamark t.om är bättre än originalen. Men smaken är som baken.

Ja nationalsången har du ju säkert hört i "orginal" med tanke på hur gammal den är
Citera
2006-07-22, 17:41
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nospheratu : Så du påstår att UT inte tagit avstånd från nazism? http://rapidshare.de/files/26610547/Ultima_Thule_-_Janne_stops_playing.avi.html

"Vi beklagar djupt detta. Det är sorgligt att några få skall förstöra
för oss och alla våra riktiga fans, men vi orkar ej längre med att
agera slagpåse i en skev och snedvriden politisk debatt där både vi i
bandet och vår publik smutskastas och pådyvlas åsikter vilka vi inte
står för.
Det är för oss en omöjlighet att utföra någon form av sortering av
våra fans, därför väljer vi att på detta sätt visa vårt ställnings-
tagande mot nazism, rasism och all annan form av odemokratisk
extremism.
För våran del får människor tycka och tänka som de vill, men vi kan
ej acceptera att andras åsikter går ut över oss och våra familjer.
Vi respekterar åsiktsfriheten och kräver att detta vårt ställnings-
tagande respekteras likaså av alla vilka åsikter de än må ha.
Det är inte roligt att uppträda längre."

Och detta är ju inte första gången heller precis. http://ultimathule.se/ejrasse.asp Har funnits på hemsidan sen 96 typ.

Du säger även att Punk etc var bortglömt, inte då Strebers/Dia Psalma tex var ju även stora då runt 92-94.

Ah, jag får känna mig brädad. Jag minns faktiskt att UT vid ett par tillfällen yttrade sig om nazianklagelsarna, och att de menade bestämt att de inte var nazister. Hur som helst så var det väl trots allt just det som debatten handlade om på den tiden, om de var rasister eller inte?

Minns ni bandet Clawfinger (de finns i allra högsta grad fortfarande) och deras låt Nigger? Jag tror att de faktiskt var i samma veva som de släppte den låten. Media nappade direkt och kallade Clawfinger för rasister utan att ha läst texten till låten. Arg som ett bi satt sångaren sedan i TV, radio och diverse tidningar och spydde galla över alla jävlar som kallade dem rasister.

På samma sätt tycker jag personligen att UT kunde gjort ett bättre jobb i så fall att övertyga media om att de inte hade några rasistsympatier för att ta död på debatten. Jag var aldrig ett fan av Ultima Thule så ta allt jag säger med en nypa salt, jag är inte speciellt påläst. Men det verkade som UT smått vägrade ge intervjuer eller ställa upp på en mer rättvis debatt. De skrev sina små notiser och gjorde några korta uttalanden för att sedan bara stänga dörren och skapa en ännu större sfär av mystik och rykten om sig.

Som band kan man ju inte välja sina fans. Men, om nu sångaren i UT kände sig så arg och kränkt över anklagelsarna och kliver på scenen och i princip bara ser skins som står och hailar så kunde han kanske rytit ifrån. Sagt att det känns fan inte kul att står här och lira när alla bara sabbar. Kanske t om släkt lyset och gått hem. Jag var aldrig på någon UT konsert och är som sagt inte så påläst om UT men det var i alla fall den känslan man fick som utomstående, de var ganska hemliga och gav ingen ordentlig respons på kritiken.

En vulgär gissning är också att det faktiskt var lite som paparazzikillarna på TV ville visa, att det var fett med nynazister på deras spelningar. Hela den här mediahajpen med UT och debatten om rasism måste ju varit hur mycket gratisreklam som helst. Ett dåligt rykte är bättre en inget rykte alls.
Personligen vet jag inte om jag själv hade kunnat låta bli att spinna på ryktet och vara lite "hemlig". Det är lite som en del reagge (stavning?) band som flinar och säger "Nej, nej. Vi röker inte mariujana. Sånt där tar vi avstånd från" och sedan ser man ändå ett stort rökmoln över publikhavet. Vissa dåliga rykten kanske är lite för bra för att ha i bagaget för att göra sig av med.

Så, jag sticker helt enkelt ut hakan här och säger att UT förmodligen inte gjorde sitt bästa för att ta död på rykten eftersom det sålde skivor åt dem. Eller?

Angående punkens storhet...Dia Psalma är stora inom punkkretsar men de har aldrig varit stora i populärkulturen. Under åttiotalet varvades musiktidningarnas artikler med både Madonna och band som Iron Maiden och Saxon. Ett stort fokus låg på rockmusiken. Under nittiotalet så tappade man fokus på hårdrock och punk. Det enda som man skrev om och spelade var band som Oasis, Suede och The Cranberries. I princip. Även om hårdrock och punk fanns, och alltid kommer att finnas, så var det så otroligt otillgängligt.
Det är lite omvänt just nu. Det finns inget allmänintresse av killar från östra London som har pottfrisyr, polisonger och för stora solglasögon.

Så det jag menade vara att bandets musik i sig säkerligen var ganska ointressant för media på den tiden. Rent musikaliskt hade de säkert lyckats bättre idag med att få en bredare publik.
Citera
2006-07-22, 17:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grojn-nie
Jag tror inte du kan ge särskilt många exempel, om ens ett enda, på sådana hiphoplåtar.

"Kill the white people; we gonna make them hurt; kill the white people; but buy my record first; ha, ha, ha";
"Kill d'White People"; Apache, Apache Ain't Shit, 1993, Tommy Boy Music, Time Warner, USA.

"I kill a devil right now. . . . I say kill whitey all nightey long. . . . I stabbed a fucking Jew with a steeple. . . . I would kill a cracker for nothing, just for the fuck of it. . . . Menace Clan kill a cracker; jack 'em even quicker. . . . catch that devil slipping; blow his fucking brains out";
"Fuck a Record Deal"; Menace Clan, Da Hood, 1995, Rap-A-Lot Records, Noo Trybe Records, subsidiaries of Thorn EMI; called The EMI Group since 1997, United Kingdom.
Citera
2006-07-22, 18:21
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Angående punkens storhet...Dia Psalma är stora inom punkkretsar men de har aldrig varit stora i populärkulturen. Under åttiotalet varvades musiktidningarnas artikler med både Madonna och band som Iron Maiden och Saxon. Ett stort fokus låg på rockmusiken. Under nittiotalet så tappade man fokus på hårdrock och punk.
Dia Psalma var som störst bland "vanligt" folk. På spelningar såg man inte särskilt många i punkutstyrslar alls, utan mängder av 14-åriga Svensonsöner och döttrar. Visst, det var under trallvågen så det fanns mängder av millitärrockar, Palestinasjalar och snorgröna skosnören med DP var så pass stora att dessa ändå bara utgjorde en liten del av deras publik. Just att detta var under trallvågen talar också helt mot det du säger.

Just när Thule började bli populära var det samma människor som lyssnade på Ebba och DLK som gillade Thule. Många slutade tröttnade på Thule efter ett tag och hängde på sig Palestinasjalar istället men svensk punk har inte varken förr eller senare varit så populär som den var under den här perioden. Under 80talet däremot var punk extremt underground inte bara i Sverige, utan även internationellt, även om ett fåtal band läckte igenom till mainstream-leden t ex Hüsker Dü.

Sedan kom Nirvana. Har du någonsin hört uttrycket "the year punk broke"? Det är 1991 man menar vet du så det var knappast avsaknaden av sådan musik som Thule byggde sin popularitet på.
Citera
2006-07-22, 18:30
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:

Angående punkens storhet...Dia Psalma är stora inom punkkretsar men de har aldrig varit stora i populärkulturen.
De sålde väl ändå rätt bra, visst inte lika mkt som UT men ändå inte dåligt. Var ju mkt med dom i TV och i Okej och andra tidningar.

UT spelade hursomhelst även på en antirasist gala, och det retade visst upp Dia Psalma eftersom nån av dom jobbade i enda stället där man kunde köpa biljetter dit. Kan dock inte komma på vad galan/konserten hette nu.

Personligen lyssnar jag både på Ultima Thule och Dia Psalma idag
Citera
2006-07-22, 20:27
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Minns ni bandet Clawfinger (de finns i allra högsta grad fortfarande) och deras låt Nigger? Jag tror att de faktiskt var i samma veva som de släppte den låten. Media nappade direkt och kallade Clawfinger för rasister utan att ha läst texten till låten. Arg som ett bi satt sångaren sedan i TV, radio och diverse tidningar och spydde galla över alla jävlar som kallade dem rasister.

Klart jag minns Clawfinger och nigger! Helt klart ett misstag att beskylla texten för att vara rasistisk!

Goddamn my man you see I can't understand
Why you wanna say Nigger to your brother man
Taking black pride then you call yourself a Nigger
Don't bring yourself down cos it just don't figure
Take a look at yourself and your history
You don't look like a goddamn Nigger to me
It's a negative world and the white man made it
Gave you a name to dominate and trade it
Making blood money of his very own race man
And all of this because the colour of your face man
Nigger Nigger Nigger Nigger
Placed and educated in a neighbourhood of crime
Taught from the beginning that you weren't worth time
Liquorstore and gunstore next to one another
With only one purpose so you all kill each other
Leaving one less problem to worry about
That's the way they do it this is how it turns out
And justice for all with the American goverment
I wanna know where all the goddamn money went
We didn't see it and it didn't do no good
I guess you couldn't give a fuck about a black neighbourhood
Nigger Nigger Nigger Nigger Nigger
You're the real Niggers,
You're the real Niggers,
You're the real Niggers
There's always gonna be fanatical minorities
The ku klux klan and fucked up authorities
Conservative cunts and religious preachers
I don't care cos they ain't our teachers
Living a life they say is free from sin
Then they judge another person by the colour of their skin
I feel ashamed of myself I'm a white human being
Surrounded by suckers to afraid to be seeing
There ain't such a thing called superior race
And there ain't nothing special 'bout colour of your face
You've got a one way ticket to a dead end street
The pressure is on so feel the heat
Media pollution is a very bad solution
Hypocriticat hype is your only contribution
So leave us alone and give your brothers some space
Cos you're a lousy contribution to the human race
Nigger Nigger ...
Citera
2006-07-22, 20:36
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollondroppe
I Svea rike räcker det att du förknippas med minsta lilla invandringskritik.

Däremot får hiphopparna hetsa varann att våldta och förnedra brudar men det är ju okej för det är ju negersånger. När hiphoppnegern sjunger om gruppvåldtäkt så är den kulturberikande.

Björn Hammarbäck som levande exempel, han var sosse i Fagersta, och kritiserade den förda invandringspolitiken. Man gick så långt att man misshandlade hans djur så att en häst miste synen på ett öga. Och vilka sände dessa att utföra det dådet?
Citera
2006-07-22, 22:24
Bannlyst
Har de någon "best of" man kan ladda ner?
Citera
2006-07-22, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grojn-nie
Jag tror inte du kan ge särskilt många exempel, om ens ett enda, på sådana hiphoplåtar.

“Now I’m black but black people trip [become upset] ‘cause white people like me; white people like me but don’t like them. . . . I don’t hate whites, I just gotta death wish for motherfuckers that ain’t right”

Ice-T - Race War

“Like my niggas from South Central Los Angeles they found that they couldn’t handle us; Bloods, CRIPS, on the same squad, with the Essays [Latino gangbangers] up, and nigga, it’s time to rob and mob and break the white man off something lovely”

Dr. Dre - The Day the Niggaz Took Over

“Deal with the devil with my motherfucking steel [handgun]. . . . white man is something I tried to study, but I got my hands bloody, yeah. . . . I met Farrakhan and had dinner”

Ice Cube - When Will They Shoot

“A fight, a nigger and a white, if the nigger don’t win then we all jump in”

Onyx - Ghetto Mentalitee

“Waiting for the crackers; smuggle; his mug is in the gutters. . . . so we need your participation in the Caucasian assassination; time is wasting. . . . so who is in association with the nigger retaliation; it needs your total cooperation. . . . a confrontation will be fought by the younger generation; because we got determination; all we need is organization”

Onyx - Purse Snatchers

http://www.amren.com/rap/rap1.htm

Där kan du läsa allt själv.
Citera
2006-07-22, 22:44
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Folkets Röst, den och Yggdrasil el Rötter bör du skaffa.
Citera
2006-07-22, 23:11
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Lär i så fall vara världens kortaste platta.
Citera
2006-07-23, 01:24
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaa
Vad för försäljningsrekord?

Oj då, glömmde bort denna tråden helt men jag såg att bfj redan hade svarat på frågan.

Inte ett helt obegripligt rekord heller, de gör förbaskat bra musik (eller rättare sagt gjorde, deras nya skivor har inte övertygat mig så mycket).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in