Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Fast det var väl avsaknad av alternativ brottsrubricering som gjorde att målet togs till HD, inte snippa-kontroversen (även om man tycker att det var helt galet givetvis)?
Både och, faktiskt - Mot bakgrund av Riksåklagarens överklagan.
I en del (som HD ej ännu beviljat PT) rör det ju sig om betydelsen av ordet snippa, och rättens oförmåga att införskaffa sig kunskap inför domslut.
I en annan del handlar det om alternativa rubriceringar.
Det HD gör nu, är att först pröva frågan om alternativa rubriceringar och hovrättens förfarande kring detta.
Citat:
... och beroende på utfallet i den frågan så är det möjligt att det kan bli en prövning av andra delar av målet som nu då har förklarats vilande, men jag kan inte uttala mig om det nu utan den frågan vi har beslutat om att det ska prövas nu, det är den här delfrågan, och ingenting annat för tillfället.
(Citat justitierådet)
Jag kan iaf enkelt räkna ut vad som händer med resten av prövningsförfrågan, utifall HD kommer fram till att hovrätten begått rättegångsfel i samband med att man borde framkallat alternativa rubriceringar i sin brist på förstånd över betydelsen av ordet snippa.
Det ena kommer ge det andra här. HD kommer aldrig kunna komma till slutsats om hovrättens förfarande såvida man inte börjar pröva fler delar av målet.
Rättegångsfel nr1 måste först kunna utrönas innan fler delar tas upp, för om rättegångsfel begåtts i den delen som i huvudsak står i relation till gärningsbeskrivningen, kan man nämligen aldrig återsända målet till hovrätten.
Kort sagt, konstateras rättegångsfel i delen om rubriceringar, kommer också hela målet beviljas PT.