Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det tvivlar jag starkt på av två skäl. Svenska domstolsjurister är mer eller mindre oåtkomliga och ett frälse vad gäller att avsättas för att ha gjort fel. Dessutom kommer HD säkert att komma fram till att det tidigare varit åtminstone delvis oklart vad som gäller i frågan om huruvida domstolen skall pröva alternativa yrkanden som åklagaren inte ställt och komma med ett vägledande om vad som skall gälla. Då kan inte Thimfors pekas ut för att inte följt en praxis som inte existerat.
Det finns inga som helst oklarheter ang om en domstol skall döma på andra rubriceringar - det finns tvärtemot vad du påstår praxis på att en domstol är skyldig att verka för att rätt rubriceringar sätts, och det finns berört i RB, men som just denna hovrättsbesättning av någon anledning bortsett från.
RB 30kap 3 §
Citat:
Dom må ej avse annan gärning än den, för vilken talan om ansvar i behörig ordning förts eller fråga om ansvar eljest enligt lag må av rätten upptagas. Ej vare rätten bunden av yrkande beträffande brottets rättsliga beteckning eller tillämpligt lagrum.
Vidare finns det skyldigheter inom processhantering som denna hovrättsbesättning också struntat i, med hänvisning till att man "inte är av den skolan".
Det är här två grova rättegångsfel nämnda som begåtts, och det finns även ett tredje som kommer uppenbara sig senare.
Lag Thimfors kommer torska på alla tre, och dessa tre fel är ihop såpass grova att det kan komma bli fråga om stämning.
Avsättning/avsked är definitivt.
Aldrig förr som jag minns eller har vetskap om, har en domstolsbesättning begått dom här typerna av grova fel i kombinationen.
Jag sitter på en stenfast övertygelse att hela besättningen ryker. Lika stenfast som min uppfattning att pt skulle meddelas i detta mål.