2023-03-10, 14:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synthboeg
Om han går till polisstationen och erkänner och kräver en ny rättegång så kan han väl nog straffas för det brott han begått? Frikänd betyder inte oskyldig.
Nä, men vi får hoppas på HD.
Citat:
Jag tänker ju enbart på hans eget bästa. Det kan vara farligt att gå runt på stan som känd sexbrottsling
Privatjustis är inte tillåtet i Sverige, men det går nog inte att hindra någon som är beredd att bli dömd för att ha hämnats på honom.
Senast redigerad av Sandkaka 2023-03-10 kl. 14:17.
Citera
2023-03-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Finns det någon som tänker sig att en 10-årig gosses könsorgan är lika utvecklade som en vuxen mans?
Om inte undrar jag varför man kan tro att en flicka är jämförbar med en vuxen kvinna?

Som sagt så vill helst jag att jurister håller sig till juridik istället för att spekulera om medicinska saker, precis lika lite som jag tycker de ska spekulera om tekniska saker.

Om det nu finns väldigt väl dokumenterad kunskap på området, så hade det väl bara för åklagaren varit att lägga till det som bevisning?
Citera
2023-03-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Menar du att åklagaren borde tagit dit en medicinsk sakkunnig eller lämnat in någon form av intyg? Är det så praxis ser ut i mål om sexualbrott mot barn?

Om åklagaren lagt in medicinsk fakta som säger att det är omöjligt att ha ett finger i snippan utan att penetration uppstått hade ju mannen idag med stor sannolikhet varit dömd för våldtäkt istället för frikänd. Så varför inte?
Citera
2023-03-10, 14:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Som sagt så vill helst jag att jurister håller sig till juridik istället för att spekulera om medicinska saker, precis lika lite som jag tycker de ska spekulera om tekniska saker.

Om det nu finns väldigt väl dokumenterad kunskap på området, så hade det väl bara för åklagaren varit att lägga till det som bevisning?
Om en kvinna hade påstått att en 10-årig pojke hade våldtagit henne, skulle det behövts medicinska kunskaper för att bedöma det påståendet?
Citera
2023-03-10, 14:46
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Om åklagaren lagt in medicinsk fakta som säger att det är omöjligt att ha ett finger i snippan utan att penetration uppstått hade ju mannen idag med stor sannolikhet varit dömd för våldtäkt istället för frikänd. Så varför inte?
Är det inte så att det är domstolens skyldighet att försöka avhjälpa otydligheter och ofullständigheter genom frågor och påpekanden under processen?
Citera
2023-03-10, 14:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hovrätten skriver:

Hovrättens förförståelse av det kvinnliga könsorganet är att det alltid är möjligt att ha ett mansfinger inne I de yttre könsorganen resp föra in ett mansfinger I de yttre könsorganen, dvs hovrätten tycks mena att det kvinnliga könsorganet är färdigutvecklat redan hos små flickor eftersom man endast reder ut semantiken. Värt att notera är att den enda ledamoten som var skiljaktlig var den kvinnliga ledamoten.
Copy paste av vad jag skrivit tidigare:

Frågan är väl om det är fysiskt möjligt att sticka in en fullvuxen karls finger innanför blygdläpparna på en liten tjej utan att per automatik hamna i vagina?

Svaret är NEJ.
...
Det förefaller som domarherrarna föreställer sig att ett outvecklat flickebarn ser ut som en vaginaförlöst kvinna med blygdläppar likt en kalkonnäbb, där det går att rota runt utan att nödvändigtvis penetrera vagina.
Citera
2023-03-10, 15:03
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Copy paste av vad jag skrivit tidigare:

Frågan är väl om det är fysiskt möjligt att sticka in en fullvuxen karls finger innanför blygdläpparna på en liten tjej utan att per automatik hamna i vagina?

Svaret är NEJ.
...
Det förefaller som domarherrarna föreställer sig att ett outvecklat flickebarn ser ut som en vaginaförlöst kvinna med blygdläppar likt en kalkonnäbb, där det går att rota runt utan att nödvändigtvis penetrera vagina.
Mycket bra skrivet! Tål att postas om och om igen 😊
Citera
2023-03-10, 15:53
Medlem
Citat:
Är det inte så att det är domstolens skyldighet att försöka avhjälpa otydligheter och ofullständigheter genom frågor och påpekanden under processen?

Det åligger ju inte som sagt den opartiska domstolen att driva åklagarens fall, speciellt inte när åklagaren representerar staten, och därmed den klart starkaste parten. Så visst ansvar kanske domstolen har. Att påpeka att åklagaren missat saker i sin bevisning ingår absolut inte i den delen.

Att be om ett förtydligande om vad ett vittne menade med ett speciellt ord, ingår kanske i domstolens ansvar. Som sagt, att be om medicinska bevis på att det inte är möjligt att stoppa upp ett finger i snippa utan att penetrera, är långt utöver det.

Citat:
Om en kvinna hade påstått att en 10-årig pojke hade våldtagit henne, skulle det behövts medicinska kunskaper för att bedöma det påståendet?

Det har jag mycket svårt att se att det inte skulle behövas. I princip ser jag det som helt omöjligt att ett sådant åtal skulle gå igenom utan medicinsk bevisning.
Citera
2023-03-10, 16:17
Medlem
rotesaus avatar
https://www.expressen.se/nyheter/s-svar-efter-kritiken-om-namndemannen/
Citat:
”Efter kritiken från Nämndemännens riksförbund så behöver vi se över våra rutiner för hur vi på bästa sätt ger våra medlemmar stöd i svåra situationer.”

Jaha dom två S-nämndemännen har varit i en svår situation?
Tänk då på flickans situation...

Feltolkningar åsido, det här är en djävla sörja rent ut sagt. Det är inte okänt att det det finns en massiv kritik innifrån partiet med tyngdpunkt hos kvinnliga medlemmar.
X antal hundra klagomail lär har sänts in till distriktet med beordran att plocka bort dessa sk nämndemän.
Citera
2023-03-10, 16:24
Medlem
Citat:
Göran Lambertz gör samma fel som andra gjort i tråden när han diskuterar domen: han bortser från att målsäganden är en prepubertal 10-årig flicka. Så här skriver Göran Lambertz:

2. Med den gärningsbeskrivningen var hovrätten tvungen att ta ställning till om fingret ”inne i snippan” utgjorde en sådan sexuell handling som var jämförlig med samlag. Det kunde man ha gjort utan att diskutera innebörden av ordet ”snippa”, t.ex. genom att säga att ”det avgörande för bedömningen är om JS finger var så långt inne i flickans underliv att handlingen var jämförlig med samlag”. Om man hade skrivit så hade man sannolikt sluppit all uppmärksamhet kring domen, fastän slutresultatet (att mannen inte dömdes för något) hade varit lika felaktigt som det nu blev.

3. Men för den skull kan man inte säga att hovrätten gjorde fel som tog upp diskussionen om innebörden av ordet snippa. Det var ganska naturligt att göra det, eftersom ordet hade central betydelse i åklagarens gärningsbeskrivning. För vad betyder egentligen ”ha ett finger inne i snippan”? Kunde man kanske slå fast att det var våldtäkt redan genom att flickan uttryckte sig så? Den frågan måste hovrätten ha ställt sig, och då var det naturligt att försöka besvara den på ungefär det sätt som man gjorde. Man frågade sig först ”vad betyder det när en liten flicka säger att ett finger är inne i snippan”? Och man kom fram till att ”det kan vi inte säga säkert, så saken avgörs av vad som är bevisat om hur långt fingret var inne”. Detta var ett helt riktigt resonemang av hovrätten, även om man som sagt (p. 2 ovan) kunde ha gått en genväg.

Ja jag tycker också att han är ute och cyklar i den delen.
Citera
2023-03-10, 16:28
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ja jag tycker också att han är ute och cyklar i den delen.
Det vore intressant att få ta del av dina reflektioner. Vad är det som gör att du tycker att Göran Lambertz är ute och cyklar?
Citera
2023-03-10, 16:28
Medlem
Citat:
Som jag skrev i slutet, så är det aktuellt om det är klarlagt i just det här fallet. Och att läkare, oavsett specialitet vet det, är ju inte så intressant, utan frågan är om någon lämnat in det som bevis i målet.

Hovrätten har rätt att beakta omständigheter som är allmänt veterliga, utan att det har blivit föremål för bevisning. Och detta borde väl vore ett typiskt exempel på vad som ingår i det begreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in