2024-03-11, 14:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Naivt, extremt naivt.
Trodde inte ens du kunde vara så här naiv men du överträffade allt.

Det blir inget rättegångsfel för att de som dömer använder sina känslor vid bevisprövningen. Människor kan inte undvika att göra detta men okunniga personer inbillar sig ofta att de är helt rationella och inte påverkas av känslor. De personerna är de som är mest styrda av känslor eftersom de inte ens är medvetna om det.
Vad babblar du om nu?
HD skickar tillbaka domen till HvR p g a ett rättegångsfel.
Det har ingenting med känslor att göra.
Det har inte heller något med bevisprövning att göra.
Citera
2024-03-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad babblar du om nu?
HD skickar tillbaka domen till HvR p g a ett rättegångsfel.
Det har ingenting med känslor att göra.
Det har inte heller något med bevisprövning att göra.

Men stumpan, inte pga att känslor har använts vid bedömningarna, det är vad vi diskuterade.
Citera
2024-03-11, 15:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men stumpan, inte pga att känslor har använts vid bedömningarna, det är vad vi diskuterade.
Detta är totalt obegripligt. Vad svarar du egentligen på?
Citera
2024-03-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tror du att gärningsmannen bryr sig om medial uppståndelse?
Han är ju nu dömd för samma brott som i starten i TR, så hur har han ställt till det ännu mer för sig?
Enda skillnaden är att han gått fri ett tag emellan här.

Ungefär alla som döms skyldig överklagar.
Han har förlorat tid.

Han har blivit mer uppmärksammad än annars.

Fakta. Enkelt

Vad förstår du inte??
Citera
2024-03-11, 16:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför tror du att de har påverkats av opinionen.
Anser de att flickans vittnesmål är klarlagt - så är det ju våldtäkt och går inte att tolka på annat sätt.

Därför att det är ofrånkomligt att påverkas av opinionstryck som det är ofrånkomligt att påverkas av jäv.

Även om det nu skulle vara så att risken att påverkas av opinionstryck - eller jäv - enbart är en risk och domarna lyckas hålla sig neutrala, så innebär det ändå en snedvridning av rättvisan om något av dessa saker kan påverka rättegången.

En grupp jurymedlemmar är förmodligen lättare att påverka än juristdomare, men dessa är inte immuna.
Citera
2024-03-11, 17:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Han har förlorat tid.

Han har blivit mer uppmärksammad än annars.

Fakta. Enkelt

Vad förstår du inte??

Det är ju HR som gjort att detta fått uppmärksamhet, inte gärningsmannen.
Citera
2024-03-11, 18:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Därför att det är ofrånkomligt att påverkas av opinionstryck som det är ofrånkomligt att påverkas av jäv.

Även om det nu skulle vara så att risken att påverkas av opinionstryck - eller jäv - enbart är en risk och domarna lyckas hålla sig neutrala, så innebär det ändå en snedvridning av rättvisan om något av dessa saker kan påverka rättegången.

En grupp jurymedlemmar är förmodligen lättare att påverka än juristdomare, men dessa är inte immuna.
Nej, de är såklart inte immuna.
Men när det gäller HD (i detta fall) så handlar det om klara regler och inget som skall kunna tolkas olika oavsett opinion.
När det gäller HvR så har de gjort en skälig tolkning utifrån materialet - att det blev opinion mot den tidigare domen handlar nog snarare om att juristdomare och nämndemän var påverkade av vad de själva tyckte om lagens utformning och åsikter som florerar kring det. (fyra män lutar sig mot att snippa blev obegripligt, trots att de i domen sedan skriver att fingret var inne - en kvinna ville fälla)
För att haka upp sig på ordet snippa är inte trovärdig. Inte ens vuxna kvinnor måste benämna de olika delarna av könet vid sitt rätta namn för varje enskild del.
Sen har du givetvis rätt i att alla påverkas av t ex opinion, egna preferenser osv och det är där som regelverk kan neutralisera eller motverka det.
Jag själv har hållit mig till regelverket när jag arbetade med beslut och underlag till beslut - och jag vill i alla fall tro att de allra flesta juristdomare förhåller sig till lagar och regler på samma sätt - och att det innebär att de inte styrs av bias utan av vad som faktiskt gäller och därmed är rättvisa.
Nämndemän har jag inte samma idealiserade förväntningar på.
Jag är sannolikt naiv när det gäller det - men jag vet att om man håller sig till reglerna så neutraliserar eller minimerar man påverkan av bias.

Edit
Jurysystem som i USA är definitivt rättsosäkert och inget att eftersträva.
Vi har ett mycket bättre system i Sverige - men det kan förbättras helt klart.
Senast redigerad av micro113 2024-03-11 kl. 18:22.
Citera
2024-03-12, 09:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Naivt, extremt naivt.
Trodde inte ens du kunde vara så här naiv men du överträffade allt.

Det blir inget rättegångsfel för att de som dömer använder sina känslor vid bevisprövningen. Människor kan inte undvika att göra detta men okunniga personer inbillar sig ofta att de är helt rationella och inte påverkas av känslor. De personerna är de som är mest styrda av känslor eftersom de inte ens är medvetna om det.

Färdigtramsat om det här med opinionstryck osv, och rättegångsfel är redan konstaterat.
HD lyfter i delar RB-avsnitt och praxis som odiskutabelt klargör dina funderingar, och det är upp till dig att sy ihop det begripligt.
Det är inga som helst känslor i konstaterandet om rättegångsfel, och det är bara domare Thimfors med vissa nämndemän som for med känslor i sin handläggning.

Framkallning av fundering över ett ärende kan dock vara initial känsla, men det reds ju upp så fort man börjar bläddra i och beakta lagregler och praxis.
Opinionen och mediabelysning har uppstått pga detta ärende är relativt överblickbart/begripligt, men det ligger helt utanför gången i domstol och ska inte blandas ihop.
Citera
2024-03-12, 09:39
Medlem
Citat:
Färdigtramsat om det här med opinionstryck osv, och rättegångsfel är redan konstaterat.
HD lyfter i delar RB-avsnitt och praxis som odiskutabelt klargör dina funderingar, och det är upp till dig att sy ihop det begripligt.
Det är inga som helst känslor i konstaterandet om rättegångsfel, och det är bara domare Thimfors med vissa nämndemän som for med känslor i sin handläggning.

Framkallning av fundering över ett ärende kan dock vara initial känsla, men det reds ju upp så fort man börjar bläddra i och beakta lagregler och praxis.
Opinionen och mediabelysning har uppstått pga detta ärende är relativt överblickbart/begripligt, men det ligger helt utanför gången i domstol och ska inte blandas ihop.

Du verkar inte ens ha förstått vad jag skrivit utan invänder istället emot dina egna tankar och känslor.
Citera
2024-03-12, 09:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Du verkar inte ens ha förstått vad jag skrivit utan invänder istället emot dina egna tankar och känslor.

Du har snurrat in dig i en fundering om det finns regler som förbjuder känslor i domstolar, och du har nu fått svar.
Pga du ej besitter något klarspråk med hänvisning och märkligt nog hela tiden rör dig utanför din egen fundering, så kan du inte få ett bättre svar än det jag levererat dig i mitt förra inlägg.
Citera
2024-03-12, 09:56
Medlem
Citat:
Du har snurrat in dig i en fundering om det finns regler som förbjuder känslor i domstolar, och du har nu fått svar.
Pga du ej besitter något klarspråk med hänvisning och märkligt nog hela tiden rör dig utanför din egen fundering, så kan du inte få ett bättre svar än det jag levererat dig i mitt förra inlägg.

Nej detta är en halmgubbe från dig, du har låtit dina känslor ta över till den grad att du inte kunnat läsa och förstå vad jag skrivit. Du är alltså ett bra exempel på att människor inte kan separera känslor från sina omdömen.
Citera
2024-03-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Sexualförbrytare är dock den grupp som förnekar sina brott oftast och längst, det ligger ju mycket skam och förnekelse i det. Det är därför det är så svårt med rehabiliterande program under anstaltstiden för dem, det funkar inte om man inte erkänner att man har ett problem...

Kan tänka mig det. Den jag såg nöjdförklara sig hade en så svag anknytning till samhället att den enda faktorn han hade i åtanke antagligen var att fängelse är bekvämare än häkte. Men det är ändå så (rent generellt) att färre överklagar än lekmän teor. Som tilltalad i brottmål har man ett sådant underläge att ett överklagande ofta är poänglöst och endast åstadkommer att man måste tillbringa massor tid i häktet i avvaktan på en lagakraftvunnen dom. (Om man har dömts till fängelse dvs.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in