Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Därför att det är ofrånkomligt att påverkas av opinionstryck som det är ofrånkomligt att påverkas av jäv.
Även om det nu skulle vara så att risken att påverkas av opinionstryck - eller jäv - enbart är en risk och domarna lyckas hålla sig neutrala, så innebär det ändå en snedvridning av rättvisan om något av dessa saker kan påverka rättegången.
En grupp jurymedlemmar är förmodligen lättare att påverka än juristdomare, men dessa är inte immuna.
Nej, de är såklart inte immuna.
Men när det gäller HD (i detta fall) så handlar det om klara regler och inget som skall kunna tolkas olika oavsett opinion.
När det gäller HvR så har de gjort en skälig tolkning utifrån materialet - att det blev opinion mot den tidigare domen handlar nog snarare om att juristdomare och nämndemän var påverkade av vad de själva tyckte om lagens utformning och åsikter som florerar kring det. (fyra män lutar sig mot att snippa blev obegripligt, trots att de i domen sedan skriver att fingret var inne - en kvinna ville fälla)
För att haka upp sig på ordet snippa är inte trovärdig. Inte ens vuxna kvinnor måste benämna de olika delarna av könet vid sitt rätta namn för varje enskild del.
Sen har du givetvis rätt i att alla påverkas av t ex opinion, egna preferenser osv och det är där som regelverk kan neutralisera eller motverka det.
Jag själv har hållit mig till regelverket när jag arbetade med beslut och underlag till beslut - och jag vill i alla fall tro att de allra flesta juristdomare förhåller sig till lagar och regler på samma sätt - och att det innebär att de inte styrs av bias utan av vad som faktiskt gäller och därmed är rättvisa.
Nämndemän har jag inte samma idealiserade förväntningar på.
Jag är sannolikt naiv när det gäller det - men jag vet att om man håller sig till reglerna så neutraliserar eller minimerar man påverkan av bias.
Edit
Jurysystem som i USA är definitivt rättsosäkert och inget att eftersträva.
Vi har ett mycket bättre system i Sverige - men det kan förbättras helt klart.