2023-03-03, 16:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du förklarar ju som en jävla kratta, ”mellan snippan” hade inte direkt varit ett uttryck som någon vettig människa hade förstått vad man menade med. Rätt uselt förslag.
En snopp har ingen springa din jävla idiot!
Citera
2023-03-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hon har ju helt rätt att ordboken är för vuxna trots att rådmännen i fallet är övervuxna.
Vi får tacka rådmännen för att ordboken framöver kommer förtydliga innebörden av ordet snippa.

Du får läsa RB kap.46 4§

Frågor och påpekanden till flickan var ju inte möjliga vid huvudförhandlingen, eftersom flickan då inte var närvarande. Den enda bevisningen för penetration var ju ett barnförhör som hade hållits tidigare, av hänsyn till flickans ringa ålder. Förmodligen av samma hänsyn förekom vid barnförhöret ingen anatomisk skiss eller modell där flickan kunde visa att slidan hade penetrerats. Det famösa ordet "snippa" är oklart för många, inte bara för hovrättsledamöterna, eftersom ordet ibland betyder de yttre, synliga könsdelarna och ibland hela det kvinnliga könsorganet.
Citera
2023-03-03, 17:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du förklarar ju som en jävla kratta, ”mellan snippan” hade inte direkt varit ett uttryck som någon vettig människa hade förstått vad man menade med. Rätt uselt förslag.
Varför frågar du da vad flickan annars skulle ha använt istället för inåt. Du menade väl att fingret kunde lika väl varit bara in i översta blygläpparna? Då hade emellan varit bättre än inåt, så usel på grammatik är inte en tioåring så att hon inte förstår skillanden, inne i, inuti och emellan.
Citera
2023-03-03, 17:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Där har vi olika uppfattning.
Vill du nödvändigtvis hävda att jag far med osanningar, får jag väl begrunda det.
Citera
2023-03-03, 17:31
Medlem
Har domen länkats till i tråden?
Citera
2023-03-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
”Kritiken mot domen har varit hård och omkring 200 JO-anmälningar kopplade till ärendet har lämnats in. På torsdagen beslutade chefsjustitieombudsmannen Erik Nymansson att inte utreda anmälningarna.

– Frågan om någon ska dömas för ett brott ska avgöras av domstol. Jag avhåller mig därför från att granska det som kan prövas av en högre domstolsinstans och att uttala mig om hur en ”
/Dagens nyheter

Klokt beslut av JO. Som JO säger, ” frågan om någon ska dömas för ett brott ska avgöras av domstol ” ej av självutnämnda FB domare

Själva domen kan JO förstås inte uttala sig om, däremot hade det varit intressant om de tittade på åklagarens påstående om att hon indirekt pressats att släppa sitt alternativyrkande av Hovrätten.

Om så skett är det en mindre skandal och man kan därmed verkligen undra vad för mjöl hovrättsråden har i påsen.

Om så inte skett är det åklagaren som gjort bort sig och att hon försöker skylla ifrån sig på domstolen genom att anklaga dem för någonting som aldrig ägt rum är anmärkningsvärt.
Citera
2023-03-03, 17:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du tolkar inte hovrättens dom öht utan hittar konsekvent på alternativa sanningar där du medvetet tillskriver dem motiveringar för deras beslut de inte gett uttryck för och hittar på vad domen innebär när den inte alls gör det. Du använder konstant ad hominem-argument om deras ålder och påstådda oförmåga att förstå ord där den skulle skilja sig från andras helt utan några som helst sakskäl och faktiska belägg som du ersätter med vad du vill läsa in i hur de resonerar, med all sannolikhet inte för att du verkligen tror detta om domarna utan för att du behöver det för dina konstruerade argument. Till skillnad från en del andra är du tillräckligt intelligent för att inte bröla "öh, gubbarna måste vara pedofiler" men jag ska inte svära på att du inte använt det idiotargumentet vid något tillfälle. Hur som helst är din argumentation egentligen på samma nivå.

Man kan och skall respektera den som har motsatt uppfattning och tolkar tolkningsbara saker annorlunda, men det du sysslar med är dålig propaganda och ingen ärligt menad diskussion och uppriktig argumentation där man tar in vad andra avser och kritiserar uppfattningar utifrån det och inte sådant man hittar på själv.
Oj, det var en rejäl harang, dock uteslutet att jag skulle benämna den argumentationsanalys.
Dessutom kan jag svårligen se att den ligger på högre nivå än vad du anklagar mig för. Lite av att kasta sten i glashus.

Jag hoppas det känns bättre nu när du kräkt av dig.
Citera
2023-03-03, 17:41
Medlem
Q6s avatar
Tacka fan för att det går åt helvete när sossarna utser nämndeman som inte vet vad en snippa är.

Magdalena Andersson borde kallas till justitieutskottet och förklara varför de utser imbecilla nämndemän.
Citera
2023-03-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke2012
Ja det är han
Sparven??
Citera
2023-03-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Själva domen kan JO förstås inte uttala sig om, däremot hade det varit intressant om de tittade på åklagarens påstående om att hon indirekt pressats att släppa sitt alternativyrkande av Hovrätten.

Om så skett är det en mindre skandal och man kan därmed verkligen undra vad för mjöl hovrättsråden har i påsen.

Om så inte skett är det åklagaren som gjort bort sig och att hon försöker skylla ifrån sig på domstolen genom att anklaga dem för någonting som aldrig ägt rum är anmärkningsvärt.

Är väl i och för sig också en processrättslig fråga, så tror den är utanför JO:s område. Men du har rätt i att det skulle vara vettigt om det granskades. Speciellt när alternativa yrkanden inte fanns i första omgången hos TR, enligt domaren i HR.
Citera
2023-03-03, 18:02
Medlem
Mogaku-sans avatar
Så de båda nämndemännen som var med och friade äcklet valde själva att avgå nu i veckan. Varför blir man inte längre förvånad.

Vem vet hur många andra öden som dessa båda nämndemän varit med och avgjort. Säkert hellre fällt än friat med undantag för snippadomen.
Citera
2023-03-03, 18:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/amr-1685-23-yttrande.pdf

Hela yttrandet från överåklagaren
TACK!
Än finns det hopp om mänskligheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in