Citat:
Intressant inställning, du menar alltså att läkaren skulle kunna gå till affären och av misstag köpa läppsalva som innehöll Clostebol, med en stor varningstriangel, men han skulle inte kunna råka fucka Johaugs doping när det precis utvecklats ny teknologi för att upptäcka det...? Särskilt om hon nu mikrodoserade det för att minska risken för upptäckt... Låter motsägelsefullt...
Det var en intressant artikel du länkade om att Johaug kan ha mikrodoserat Clostebol.
https://www.hbl.fi/2016-10-21/det-blir-allt-svarare-att-tro-johaug/
Citat:
"---Therese Johaug hade inte blivit testad på fyra månader, mellan maj och det ödesdigra testet i september. Det ser definitivt inte snyggt ut.
Också i små doser hjälper en svag anabol steroid som clostebol att förbättra prestationsförmågan. Clostebol bygger muskler, försnabbar återhämtningen och gör att kroppen bildar mera röda blodkroppar, vilket i sin tur förbättrar syrekapaciteten. Det är alltså inte bara muskulösa kulstötare som har nytta av anabola steroider – i små doser är de mycket effektiva för uthållighetsidrottare.---
Men det är inte sannolikt att världens bästa skidåkare skulle göra ett så amatörmässigt misstag. Hon har själv sagt att hon dubbelcheckar alla läkemedel, så hur kan man glömma att dubbelchecka en förpackning med texten clostebol och doping?
Landslagsläkaren? Han har jobbat med olika norska landslag i mer än 20 år. "Pedant, extremt strukturerad, den bästa någonsin" är ord som hans före detta kollegor använder för att beskriva honom för Aftenposten. Han måste ha vetat vad clostebol är. I varje fall kan han inte ha ordinerat det för sin klient utan att bry sig om att kolla.
Dra era egna slutsatser. Jag vill tro Johaug. Tro på ren idrott. Men jag har svårt att tro Johaug. Jag har följt längdåkning och i synnerhet proffscykling i alltför många år för att köpa en behändig förklaring."
Också i små doser hjälper en svag anabol steroid som clostebol att förbättra prestationsförmågan. Clostebol bygger muskler, försnabbar återhämtningen och gör att kroppen bildar mera röda blodkroppar, vilket i sin tur förbättrar syrekapaciteten. Det är alltså inte bara muskulösa kulstötare som har nytta av anabola steroider – i små doser är de mycket effektiva för uthållighetsidrottare.---
Men det är inte sannolikt att världens bästa skidåkare skulle göra ett så amatörmässigt misstag. Hon har själv sagt att hon dubbelcheckar alla läkemedel, så hur kan man glömma att dubbelchecka en förpackning med texten clostebol och doping?
Landslagsläkaren? Han har jobbat med olika norska landslag i mer än 20 år. "Pedant, extremt strukturerad, den bästa någonsin" är ord som hans före detta kollegor använder för att beskriva honom för Aftenposten. Han måste ha vetat vad clostebol är. I varje fall kan han inte ha ordinerat det för sin klient utan att bry sig om att kolla.
Dra era egna slutsatser. Jag vill tro Johaug. Tro på ren idrott. Men jag har svårt att tro Johaug. Jag har följt längdåkning och i synnerhet proffscykling i alltför många år för att köpa en behändig förklaring."
Den norska förhistorien, för några år sedan, av längdskiddoping och dopingmisstankar måste beaktas när man betraktar det märkliga fenomenet Skistad. Vi har nu landslagstränare Björgen som mot allt förnuft och i konflikt med alla fakta förnekar att Johaug var dopad. Vad är det för en jävla mentalitet?
I Sverige har vi ingen misskund med dopingdömda svenskar:
https://www.sportbibeln.se/skidor/sebastian-samuelssons-stenharda-kritik-mot-de-dopingdomda-svenskarna-bra-att-de-akt-fast/
I Norge förnekar man att en dopingdömd norrman har varit dopad, och fortsätter upphöja personen till nationalidol.