2025-01-22, 14:03
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Nei, har nok ikke et like utdatert syn på kjønnsroller som deg. Men nå bryter du jo forumreglene over en lav sko her.

Svara på dessa frågor då ifall du vågar!

Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik? Vad beror det på att Skistad har haft moonface i flera tillfällen? Hur har Skistad fått så mycket tics under senaste åren för att kommer ju inte från ingentstans? Vad beror det på att Skistads röst har ändrats en del under senaste åren? Hur förklarar du att Skistad uppför sig mer som en man som Northug än som kvinnor med alla de gester och sätt att prata-framställa sig själv i intervjuer? Hur förklarar du att Johaugs dopingbruk vara bara ett misstag då hon samtidigt ändrades i utseendet och röst liksom andra användare av anabola och dessutom fick en effekt som kan förklaras med anabola alltså en mycket bättre stakåkning vilket inte lätt att förbättra för en så liten åkare? Hur förklarar du det att så många norska åkare gjorde just enorma framsteg under samma sommar som Skistad, Slind, Kalvå, TU Weng, L Weng just då Johaug och Falla slutade med behov att få snabbt upp flera åkare? Vad beror det på att andra länder kan acceptera att det finns/funnits doping i det egna landet på grund av positiva dopingresultat men i Norge kan man inte göra det fast där också funnits positiva dopingresultat? Vad beror det på att ifall andra länders åkare visar tecken på doping kan deras skidtittare tänka kritiskt att kanske kan vara något i det medan alla norrmän svarar enbart med personangrepp och distraktioner som om deras land skulle vara heligt på något sätt? Ifall Johaug skulle medge om 10 år att hon använde medvetet anabola för att förbättra sin styrka skulle du fortfarande förneka det? Varför skulle inte en norsk åkare dopa sig då finns inga konsekvenser av det i Norge man blir ju sedd på samma sätt oavsett? Tror du att till och med Dählie och andra norska 90-tals skidåkare var rena fast alla andra länders skidtittare har förstått och accepterat att troligen var alla åkare dopade då?
Citera
2025-01-22, 14:07
  #602
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Varför är du kvar i tråden när du varken vill eller kan diskutera sakfrågorna? Fem eller sex gånger har jag redan bett dig kommentera de norska idrottsläkarnas astmapolicy, och den skarpa kritiken av den från din svenska favoritprofessor och en professor i Trondheim:
Trodde vel du visste det her. Som du vil se, anvender jeg en annen type referencer enn deg. Går til toppen og den ypperste ekspertise.
Cas, Wada og Andrèn i Johaug-saken, og den som har hånd om astmabiten i Sverige professor Larsson i astmasaken.

Andelen er dryge 60 %. Likarteted mellom norske og svenske utøvere..
Skilnaden mellom våre land, er bare policyen til skiforbundene.
Det svenske har bestemt seg for aldri å svare på, spørsmål kring det.
SVT måtte derfor gå til han som har hånd om det på Karolinska for å få svaret.

"Enligt Kjell Larsson, professor vid Karolinska institutet, har mer än 60 procent av skidåkare i Sverige och Norge problem med astma."

"Han menar att det faktum att så många medaljörer har haft astma har att göra med att de bästa åkarna oftast tränat under längre tid.
– De har därmed också utsatt sig för en högre belastning på sina andningsvägar som sannolikt är en väldigt starkt bidragande orsak till att längdskidåkare utvecklar astma."

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...t-astmamedicin
Citera
2025-01-22, 14:07
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Svara på dessa frågor då ifall du vågar!

Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik? Vad beror det på att Skistad har haft moonface i flera tillfällen? Hur har Skistad fått så mycket tics under senaste åren för att kommer ju inte från ingentstans? Vad beror det på att Skistads röst har ändrats en del under senaste åren? Hur förklarar du att Skistad uppför sig mer som en man som Northug än som kvinnor med alla de gester och sätt att prata-framställa sig själv i intervjuer? Hur förklarar du att Johaugs dopingbruk vara bara ett misstag då hon samtidigt ändrades i utseendet och röst liksom andra användare av anabola och dessutom fick en effekt som kan förklaras med anabola alltså en mycket bättre stakåkning vilket inte lätt att förbättra för en så liten åkare? Hur förklarar du det att så många norska åkare gjorde just enorma framsteg under samma sommar som Skistad, Slind, Kalvå, TU Weng, L Weng just då Johaug och Falla slutade med behov att få snabbt upp flera åkare? Vad beror det på att andra länder kan acceptera att det finns/funnits doping i det egna landet på grund av positiva dopingresultat men i Norge kan man inte göra det fast där också funnits positiva dopingresultat? Vad beror det på att ifall andra länders åkare visar tecken på doping kan deras skidtittare tänka kritiskt att kanske kan vara något i det medan alla norrmän svarar enbart med personangrepp och distraktioner som om deras land skulle vara heligt på något sätt? Ifall Johaug skulle medge om 10 år att hon använde medvetet anabola för att förbättra sin styrka skulle du fortfarande förneka det? Varför skulle inte en norsk åkare dopa sig då finns inga konsekvenser av det i Norge man blir ju sedd på samma sätt oavsett? Tror du att till och med Dählie och andra norska 90-tals skidåkare var rena fast alla andra länders skidtittare har förstått och accepterat att troligen var alla åkare dopade då?
Du kan umulig ha skrevet dette så raskt siden forrige innlegg, så dette innlegget må jo nesten være copy paste som du har liggende klar. Nå har jeg jo allerede svart på det meste av dette fra før av, så enten har du dårlig hukommelse eller så liker du ikke svarene. Men nok en gang. Ingenting av dette hører hjemme i denne tråden. Det finnes en egen tråd du kan bruke til dette. Jeg foreslår at du gjør det i stedet for å spamme denne tråden fullstendig. Siste advarsel.
Citera
2025-01-22, 14:11
  #604
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Svara på dessa frågor då ifall du vågar!

Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik? Vad beror det på att Skistad har haft moonface i flera tillfällen? Hur har Skistad fått så mycket tics under senaste åren för att kommer ju inte från ingentstans? Vad beror det på att Skistads röst har ändrats en del under senaste åren? Hur förklarar du att Skistad uppför sig mer som en man som Northug än som kvinnor med alla de gester och sätt att prata-framställa sig själv i intervjuer? Hur förklarar du att Johaugs dopingbruk vara bara ett misstag då hon samtidigt ändrades i utseendet och röst liksom andra användare av anabola och dessutom fick en effekt som kan förklaras med anabola alltså en mycket bättre stakåkning vilket inte lätt att förbättra för en så liten åkare? Hur förklarar du det att så många norska åkare gjorde just enorma framsteg under samma sommar som Skistad, Slind, Kalvå, TU Weng, L Weng just då Johaug och Falla slutade med behov att få snabbt upp flera åkare? Vad beror det på att andra länder kan acceptera att det finns/funnits doping i det egna landet på grund av positiva dopingresultat men i Norge kan man inte göra det fast där också funnits positiva dopingresultat? Vad beror det på att ifall andra länders åkare visar tecken på doping kan deras skidtittare tänka kritiskt att kanske kan vara något i det medan alla norrmän svarar enbart med personangrepp och distraktioner som om deras land skulle vara heligt på något sätt? Ifall Johaug skulle medge om 10 år att hon använde medvetet anabola för att förbättra sin styrka skulle du fortfarande förneka det? Varför skulle inte en norsk åkare dopa sig då finns inga konsekvenser av det i Norge man blir ju sedd på samma sätt oavsett? Tror du att till och med Dählie och andra norska 90-tals skidåkare var rena fast alla andra länders skidtittare har förstått och accepterat att troligen var alla åkare dopade då?
Ro deg ned nu, din frenesi og ditt usvenske temperament begynner jo å ta helt overhånd her
Citera
2025-01-22, 14:14
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ro deg ned nu, din frenesi og ditt usvenske temperament begynner jo å ta helt overhånd her

Börjar bli så när alla argument svaras med personangrepp, hot, ignorans, förnekelse och distraktioner att ni börjar inse själv att kanske finns en poäng i detta men vågar inte medge det då självkänslan är byggd på skidlandslagets prestationer då ni inte har något annat att vara stolta över.
__________________
Senast redigerad av Langrennsfan 2025-01-22 kl. 14:17.
Citera
2025-01-22, 14:17
  #606
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Du kan umulig ha skrevet dette så raskt siden forrige innlegg, så dette innlegget må jo nesten være copy paste som du har liggende klar. Nå har jeg jo allerede svart på det meste av dette fra før av, så enten har du dårlig hukommelse eller så liker du ikke svarene. Men nok en gang. Ingenting av dette hører hjemme i denne tråden. Det finnes en egen tråd du kan bruke til dette. Jeg foreslår at du gjør det i stedet for å spamme denne tråden fullstendig. Siste advarsel.
Er sånn de opererer, observerte det i dopingrykte tråden også
Citera
2025-01-22, 14:31
  #607
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Problemet ditt er bare det at det finnes en artikkel om dette fra 2015 der det står om utviklingen av nye testmetoder for raskere deteksjon av dette. Du kan faktisk ikke mene at doplegen ikke skulle ha fått med seg dette om selve stoffet han angivelig dopet utøveren sin med på et helt år. Da er du som sagt bare uærlig, noe man jo skjønner at du faktisk er. Case closed.
Intressant inställning, du menar alltså att läkaren skulle kunna gå till affären och av misstag köpa läppsalva som innehöll Clostebol, med en stor varningstriangel, men han skulle inte kunna råka fucka Johaugs doping när det precis utvecklats ny teknologi för att upptäcka det...? Särskilt om hon nu mikrodoserade det för att minska risken för upptäckt... Låter motsägelsefullt...
Citera
2025-01-22, 14:43
  #608
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
---den ypperste ekspertise.---



Du letar förtvivlat efter någonting som i alla avseenden ska urskulda de norska längdskidläkarnas ytterst tvivelaktiga och av objektiv expertis starkt ifrågasatta metoder. Det innebär att du avfärdar till och med Trondheimprofessorn Malcolm Sue-Chu som är specialiserad på luftvägsproblem inom skidåkning. Makalöst vilken brist på ärlighet du uppvisar.

https://yle.fi/a/7-1106320

Citat:
"---Svenska och finländska läkare har kraftigt fördömt astmamedicineringen av friska idrottsmän [som man i Norge sysslat med sedan mitten av 1980-talet] – och det gör även norska kollegor som VG talat med.

Norges skidförbund har motiverat bruket med att astmamedicinen fungerar i förebyggande syfte, men det argumentet har många svårt att köpa.

– Generellt sett: Jag har inte sett några studier som bevisar det. Så svaret är nej, säger Trondheimprofessorn Malcolm Sue-Chu som är specialiserad på luftvägsproblem inom skidåkning.

– Jag tolkar det som ett brott mot koden om läkemedel som Ventoline, Serevent, Oxis och Symbicort används, svarar han på VG:s fråga om det norska förfarandet bryter mot antidopningskoden."

https://www.svd.se/a/MgL76B/svenska-...ratt-gransland

Citat:
"Det är norska NRK som avslöjar den ansenliga mängden astmamedicin som den norska OS-truppen för med sig. Ämnena varierar: 1 800 doser Symbicort, 1 200 doser Atrovent, 1 200 doser Alvesco, 360 doser Ventoline samt 1 200 doser Airomir.

– Vi och Norge har helt olika synsätt på det här med astma inom vintersporten. Vi tycker att det är fel, säger Åke Andrén-Sandberg.
---


En efterföljande kartläggning som tidningen Verdens Gang gjorde visade att hela 42 av 61 (cirka 70 procent) norska OS-medaljer i längdskidåkning som vunnits från 1992 i Albertville har tagits av åkare som använt astmamedicin. Enligt SvT:s Uppdrag Granskning är motsvarande andel svenska medaljörer som uppgett astmamedicinering under samma tidsperiod nio stycken (cirka 40 procent).

För två år sedan kom även alarmerande uppgifter från U23-VM på skidor i Rumänien då norska juniorer givits astmamedicin genom nebulisatorer, utrustning som används i samband med givande av luftrörsvidgande läkemedel.

Norska ledare skyllde på dålig luft och att preparaten togs för att lindra symptom på hosta, andningssvårigheter och irritation i bröstet.

– Det var direkt osant. Tävlingarna ägde rum uppe på höjderna. Det var lika bra luft för svenskar, ryssar och andra, säger Åke Andrén-Sandberg.

Den svenska OS-truppen har bara med sig doser för deltagare med konstaterad astma, säger Åke Andrén-Sandberg.

Hur ser du på fenomenet?

– Det är tråkigt att det läggs så stor vikt vid medicinska aspekter. Idrott ska handla om förmåga, kamplust och träning. Inte huruvida man har bra doktorer eller inte. Gränsen blir inte skarp. Norge är i ett grått gränsland, säger Åke Andrén-Sandberg."
Citera
Dr Kings avatar

Moderatormeddelande

Postat av Dr King 2025-01-22, 14:56
Moderator
Skärpning i tråden!!

Denna tråd handlar om Kristine Stavås Skistad och inte om att göra påhopp på andra användare i tråden.

/Moderator
2025-01-22, 15:10
  #610
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langrennsfan
Så det är dumheter att säga att någon har tics och moonface och att idrottare inte har några konsekvenser av doping om de är norska då alla ser dem oavsett på samma sätt?

Ja det är kvalificerade dumheter. Speciellt med tanke på att det finns en avsedd tråd för att spekulera och fabulera om dopning samt uttrycka sig allmänt gnälligt.
Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik?
Du har helt uppenbart stora kunskapsluckor när det gäller genetik.
Citera
2025-01-22, 15:17
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är kvalificerade dumheter. Speciellt med tanke på att det finns en avsedd tråd för att spekulera och fabulera om dopning samt uttrycka sig allmänt gnälligt.
Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik?
Du har helt uppenbart stora kunskapsluckor när det gäller genetik.

Du får gärna också försöka svara alla frågor ifall du kan istället för att bara förneka allt eller kalla det för dumheter då du inte har något annat att säga. Vet inte ens vad du gör här då du inte fört fram fakta eller motbevis i ett enda inlägg, bara förnekar allt eller kallar det för dumheter och kallar mig för okunnig då du själv inte lyckats besvara något med fakta eller motbevis.
Citera
2025-01-22, 15:21
  #612
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är kvalificerade dumheter. Speciellt med tanke på att det finns en avsedd tråd för att spekulera och fabulera om dopning samt uttrycka sig allmänt gnälligt.
Vad tror du det beror på att Skistad behövde medicinsk hjälp för att starta igång puberteten och hade en onaturlig tillväxt då inte Skistads syskon är speciellt långa som gör att kan inte enbart förklaras med ärftlig genetik?
Du har helt uppenbart stora kunskapsluckor när det gäller genetik.

Den tråden er nog ikke like populær å fantasere i, for der finnes flere innlegg av en typ t.ex som det her, som gjør det hele mer ubekvemt

"Det er nok ikke alle som vet hvor intrikat, omfattende og også intelligent ( må innrømmes) den russiske opinionspåvirkningen utføres i vestlige land. Den går aldri rake veien mot målet, men via omveier, slik at den blir mye vanskeligere å gjennomskue. Målet er ikke idretten. Den er bare middelet som brukes for å skape mistillit og aller helst hat mellom et Natomedlem og Sverige. Når det er gjort, er målet åpent for å påvirke opinionen i det egentlige målet. Da er grobunnen lagt, og døren åpen for at deler av opinionen i Sverige kan tro nesten hva som helst om hvor usselt Nato-landet er, og hva de kan finne på.

De viktigste politiske målene for Russland, var at Sverige ikke skulle med i Nato, og at de kunne ha en åpen kanal for å beskylde andre for sine hemmelige operasjoner, så som sprengningen av Nordstream.
Det enkeltstående viktigste militære målet, var å gjøre alt for at færrest mulig land kjøpte inn det usynlige 5.generasjons jagerflyet F-35. Det er deres største frykt, og det eneste flyet som kan plukke ned deres egne nyeste jagerfly som epler fra et tre uten at de aner hva som hendte dem.

De som påvirker jobber gjennom år, langsiktig og intrikat, og forhaster seg ikke. Det er først når de har fått en tilstrekkelig stor tilhengerskare som tror på nesten hva som helst de sier om hvor usselt Nato-landet er, at artiklene og innleggene om det egentlige målet kommer. Da kommer innleggene om at det var Norge som sprengte Nordstream, at det er Norge som skaper ufred på Nordkalotten, at Natomedlemskap er en uting for Sverige, at F-35 er et meget dårlig jagerfly som ingen burde kjøpe inn mm, mm. Er jo ikke meningen at disse langsiktige strategiene skal gjennomskues, og absolutt ikke lett bestandig heller, men har man en tilstrekkelig sund og våken kildekritisk holdning, så er det i.a.f. mulig iblandt å kjenne igjen lusa på gangen ( som vi sier her baggeland )"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in