2024-12-05, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hahaha.............
Så det ena påståendet i ett stycke är konstaterat medan det andra är en hypotes.

Herregud, snacka om att greppa efter halmstrån.

Det står i studien att det du tog upp var en hypotes och variationerna av testosteronet är uppmätta och därmed konstaterade värden. Vad är det svåra? Är du och det där norska trollet helt dumma i huvudet eller?
Citera
2024-12-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du tycker att det bara är Norska skidåkare som ska hängas ut på det sättet?

Varför ska inte andra länders skidåkares journaler offentliggöras?

Varför inskränka sig till skidåkare?

Inte är du väl så trög att du inte förstod vad jag menade? Jag tycker inte det så klart. Det var ju ett sätt att illustrera hur konstig logik det är om det inte finns något lite jobbigt med medicinen hon fick. Om allt är helt normalt och reko, varför ska just hennes medicin vräkas ut i media? Jämfört med det verkar ju ostens argument mer logiskt givet också Norges historia med doping, medicin, gråzon och hormon. Vilket var vad vi diskuterade.
Citera
2024-12-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Om jag förstår honom rätt så tycker han att det märkligt att de gått ut med Skistads medicinering och tror det är cover-up för något annat. Att de är märkligt är det ju konsensus om i hela tråden.

Min teori är att det är anabola dvärgens föräldrar som hoppats att man genom att gå ut med Skistad som var mycket mer känd vid tidpunkten ska flytta fokus. Om jag förstått det rätt så kommer dvärgen från en överklassfamilj med en stor herrgård så det kan antas att de är inflytelserika. De har ju tydligt visat att de inte har några moraliska betänkligheter när de låtit andra barn tävla mot sin dopade dotter så att de skulle bry sig om att Skistad får sin medicinska historia i media sliter de nog i.

Ja det är ju en intressant teori. Men tror man på den kan man ju inte säga något mot dopingeffektsförklaringen, då den ju är mer trolig givet historien man haft i Norge med att medicinera åkare i gråzoner i prestationshöjande syfte.

Själv tror jag det är precis så enkelt, man visste att det kunde finnas folk som medelst medicinska argument pekar på den eventuella prestationshöjande effekt medlet gav. Eftersom det, till synes, inte fanns någon normal anledning till att medicinera en tolvåring med detta ville man förekomma och gick ut med den mycket märkliga förklaringen.

Själv tror jag nog den verkliga anledningen var att man ville ”bättra på” skidstads utveckling mot längdåkare. Kanske låg den ”sena” puberteten (12 år) bakom och det vore bättre om hon kom in i den för att kunna träna mer eller liknande. Alltså att det medicinska skälet var att gynna hennes skidutveckling, inte detta mens eller längdtrams. Må så vara att medicinen sen ej är dopingklassad. Gråzon i vanlig ordning alltså!
Citera
2024-12-05, 23:10
Avslutad
Om man fördjupar sig lite i Etinylestradiol som Grott-Kikki brukat (brukar), så ser man att det innehåller Levonorgestrel, alltså ett syntetiskt ämne med samma effekt som Progesteron som bildar Testosteron och Kortikosteroider. Och Kortikosteroider är sedan länge dopingklassat.

Hon har alltså med största sannolikhet åkt fast för doping, men har kunnat runda systemet med P-piller med dopingeffekt, och säkert retroaktivt kommit undan med det via TUE. Eller så är P-piller en cover up.

Oavsett så har hennes hormontabletter (eller övrigt okänt intag av preparat) gett markant fysisk fördel gentemot konkurrenterna.
Senast redigerad av billigost 2024-12-05 kl. 23:23.
Citera
2024-12-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Om man fördjupar sig lite i Etinylestradiol som Grott-Kikki brukat (brukar), så ser man att det innehåller Levonorgestrel, alltså ett syntetiskt ämne med samma effekt som Progesteron som bildar Testosteron och Kortikosteroider. Och Kortikosteroider är sedan länge dopingklassat.

Hon har alltså med största sannolikhet åkt fast för doping, men har kunnat runda systemet med P-piller med dopingeffekt, och säkert retroaktivt kommit undan med det via TUE. Eller så är P-piller en cover up.

Oavsett så har hennes hormontabletter (eller övrigt okänt intag av preparat) gett markant fysisk fördel gentemot konkurrenterna.

Jovisst kan man få de misstankarna; med rätta! Vi talar om Norge - ett land med två dopningsavstängda åkare på tio-talet dvs den period det gäller, och astmaskandalen där det visar sig att man delar ut astma medicin som godis till friska åkare samt låter den som vill andas in stora mängder medicin i nebulisator. Norrmännen ska ju vara ödmjuka och glada att de inte får kopiösa mängder skit från andra länder som Sverige. Istället är inställningen otroligt apologetisk, medan norrmännen aggressivt likt Bagdad Bob skriker i högan sky och inte kan se några fel eller brister med sin doping.

Det är fint att förlåta och gå vidare på ett sätt, där visar svenskar att en storebror kan ha överseende och förlåta en lillebror. Men det betyder inte att man ska ta på sig skygglappar och glömma historien, och framförallt inte vi här på Flashback som med gott mod kan vara riktigt tuffa mot det bevisade fuskarlandet. Ändå är det även tom här många som aldrig kan tro att något som helst fuffens har förekommit inom skidsporten i Norge, trots de många skandalerna och kännedom om dopningshistorik i Norden så som Finland. Samt de enorma pengar som finns i skidsporten i Norge och det är ett känt faktum att doprisken ökar otroligt mycket ju mer pengar där finns att tjäna på att lyckas. Nej många här visar istället symptom på Stockholms-syndromet. Galet.

Till er vill jag säga: vakna! Norge är ett ruttet doparland.
Senast redigerad av grobiankungen 2024-12-06 kl. 00:36.
Citera
2024-12-06, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jovisst kan man få de misstankarna; med rätta! Vi talar om Norge - ett land med två dopningsavstängda åkare på tio-talet dvs den period det gäller, och astmaskandalen där det visar sig att man delar ut astma medicin som godis till friska åkare samt låter den som vill andas in stora mängder medicin i nebulisator. Norrmännen ska ju vara ödmjuka och glada att de inte får kopiösa mängder skit från andra länder som Sverige. Istället är inställningen otroligt apologetisk, medan norrmännen aggressivt likt Bagdad Bob skriker i högan sky och inte kan se några fel eller brister med sin doping.

Det är fint att förlåta och gå vidare på ett sätt, där visar svenskar att en storebror kan ha överseende och förlåta en lillebror. Men det betyder inte att man ska ta på sig skygglappar och glömma historien, och framförallt inte vi här på Flashback som med gott mod kan vara riktigt tuffa mot det bevisade fuskarlandet. Ändå är det även tom här många som aldrig kan tro att något som helst fuffens har förekommit inom skidsporten i Norge, trots de många skandalerna och kännedom om dopningshistorik i Norden så som Finland. Samt de enorma pengar som finns i skidsporten i Norge och det är ett känt faktum att doprisken ökar otroligt mycket ju mer pengar där finns att tjäna på att lyckas. Nej många här visar istället symptom på Stockholms-syndromet. Galet.

Till er vill jag säga: vakna! Norge är ett ruttet doparland.

Ja och frågan är hur mycket som inte kommit upp till ytan (än). Hade det inte varit för pressmeddelandet så hade vi inte fått reda på något angående Grott-K och Gnomen överhuvudtaget. Med tanke på detta och norrmännens övriga historik som du är inne på så är det förmodligen helt normaliserat bland åkare sedan unga år med diverse hormonstimulerande och prestationshöjande preparat, och allt döljs förmodligen med TUE.
Senast redigerad av billigost 2024-12-06 kl. 01:07.
Citera
2024-12-06, 04:51
Medlem
Jofs avatar
Skistad i intervju. Har varit som en 100 år gammal dam, gått med rullator. Nu bara åkt något enstaka lopp.
Verkar inte som om hon blir något att räkna med i Lillehammer.
Citera
2024-12-06, 09:16
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Skistad i intervju. Har varit som en 100 år gammal dam, gått med rullator. Nu bara åkt något enstaka lopp.
Verkar inte som om hon blir något att räkna med i Lillehammer.

Hon skulle inte ställt upp om hon inte varit något att räkna med. Hon kör samma snack som Johaug och Frida kör ibland, snacka ned sig inför ett lopp för att slippa press.
Citera
2024-12-06, 12:04
Avslutad
Jag tittade lite på hennes intervju innan, basrösten kommer med stormsteg ooh käkben snart bredare än axlarna efter alla år med testosteron och steroider.
Citera
2024-12-07, 16:22
Medlem
Citat:
Jag tittade lite på hennes intervju innan, basrösten kommer med stormsteg ooh käkben snart bredare än axlarna efter alla år med testosteron och steroider.
Breda käkben får man av att missbruka HGH.
Citera
2024-12-07, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Breda käkben får man av att missbruka HGH.

Även steroider.

Hon har ju även det där klassiska "moon face" som steroid-missbrukare får.
Citera
2024-12-07, 17:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ja, jag la märke till käkarna på en intervju jag såg idag med Skistad. Hon liksom rörde käkarna i sidled under intervjun, nästan som någon form av tvångsmässig "tics" eller vad det kallas. Såg inte helt friskt ut.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/kristine-stavas-skistad-bryter-tystnaden-har-varit-valdigt-tufft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in