2024-12-07, 17:35
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, jag la märke till käkarna på en intervju jag såg idag med Skistad. Hon liksom rörde käkarna i sidled under intervjun, nästan som någon form av tvångsmässig "tics" eller vad det kallas. Såg inte helt friskt ut.
https://www.svt.se/sport/langdskidor...-valdigt-tufft

Vi kan tillägga att både "moon face" och tics är vanliga åkommor vid steroid-missbruk.
Citera
2024-12-07, 18:32
Medlem
Så det er her mobberne henger altså. Gøy.
Citera
2024-12-07, 19:30
Medlem
DjPuttes avatar
Tror hon känner av operationen och skadan mer än hon vill erkänna, risk finns att det går upp igen och en ny OP bättre inte belasta och vila!
Citera
2024-12-07, 21:45
Medlem
Jag tyckte ju att Skistad såg mycket bra ut med tanke på hennes operation och brist på förberedelser.

Om hon inte drabbas av ytterligare bakslag tror jag att hon blir farlig i VM!
Citera
2024-12-07, 22:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror hon känner av operationen och skadan mer än hon vill erkänna, risk finns att det går upp igen och en ny OP bättre inte belasta och vila!

Vad kan »gå upp igen«?
Citera
2024-12-08, 19:29
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad kan »gå upp igen«?

Hormonvärdena antar jag.
Senast redigerad av billigost 2024-12-08 kl. 19:31.
Citera
2024-12-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Om operationen beror på en idrottsrelaterad skada eller något som tex. blindtarmen, så är det väldigt konstigt att man är så hemlighetsfull.
Citera
2024-12-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Om operationen beror på en idrottsrelaterad skada eller något som tex. blindtarmen, så är det väldigt konstigt att man är så hemlighetsfull.

Kan det va så på riktigt att hon är hermafrodit och det har med det att göra? Är hon bekräftad CIS-kvinna??
Citera
2024-12-09, 10:32
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan det va så på riktigt att hon är hermafrodit och det har med det att göra? Är hon bekräftad CIS-kvinna??

Jag har varit inne på det också, alternativt att allt mixtrande med hormoner och steroider har lett till oönskade defekter lite här och där.
Citera
2024-12-09, 12:20
Medlem
Jag hade missat att det dykt upp en massa fria fantasier här. Det är alldeles uppenbart att du driver en agenda här och inte bryr dig så mycket om fakta, så jag borde inte lägga tid på att svara, men det kan ju finnas andra som läser det här och tror på vad du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns inget i det du anför som tyder på att det ska användas för att påskynda puberteten, som du påstod.

"The age for the start of puberty treatment should be individualised. In individuals with tall stature and a tall final height prognosis, an earlier start of puberty treatment may be considered"

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9066594/ , tabell 3:
"Oestrogen and progesterone preparations that can be used for pubertal induction and replacement therapy. "

Citat:
Den används uteslutande för att förskjuta mensen
Nej, vilket jag visat förut. Etablerad behandling.

Citat:
och har tydlig instruktion om att man inte bör använda Primolut om man är under 17 år. Grott-Kikki fick tabletten som 12-åring, det är anmärkningsvärt.
Om man behöver inducera puberteten hos en tolvåring vore det JÄTTEKONSTIGT att ge det när hon är 17. Det är behovet som styr vilka preparat man kan och bör ge.

Citat:
Finns det någon sund logik i att experimentera
Igen, beprövad behandling.
Citat:
med ett piller genom en intention om att påskynda puberteten och normalisera menscykeln samtidigt som man skjuter fram mensen och därmed laborerar med hormonerna och menscykeln? Nej.

Jag har förklarat det här en gång redan. Progesteron bildas naturligt i en normal menscykel. När man använder ett preparat med progesteron för att simulera en normal menscykel, i princip lär man kroppen hur den ska funka, så ger man progesteron under TIO DAGAR av cykeln (se tabell 3 i länken ovan). Det handlar INTE om att "skjuta fram" mensen.

Citat:
Nog om hennes mens nu, förbundet påstod att hon tryckt i sig piller som ska kontrollera hennes tillväxt, och inga av dessa piller hon tagit används primärt i det syftet.

Nyss påstod du (felaktigt) att det används "uteslutande" för att förskjuta mensen, nu verkar du iallfall insett att du bör byta fot och prata om "primär" användning. Naturligtvis används inte p-piller eller progesteronpiller "primärt" för att inducera pubertet. Det är något ovanligt men ändå förekommande. Du kan tänka på det som att man t.ex. kan använda Ozempic för att gå ned i vikt, trots att det är framtaget som en diabetesmedicin.

"Historically, several forms of oestrogen and progesterone have been used for the induction of puberty" - https://www.rcog.org.uk/media/2rqc3mus/sip_40.pdf
"Estrogens, progestens and androgens are agents used to induce and maintain puberty" - https://www.biorxiv.org/content/10.1....356808v1.full

...och pubertet påverkar tillväxten, det hoppas jag vi etablerat åtminstone.
Citera
2024-12-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag hade missat att det dykt upp en massa fria fantasier här. Det är alldeles uppenbart att du driver en agenda här och inte bryr dig så mycket om fakta, så jag borde inte lägga tid på att svara, men det kan ju finnas andra som läser det här och tror på vad du säger.

"The age for the start of puberty treatment should be individualised. In individuals with tall stature and a tall final height prognosis, an earlier start of puberty treatment may be considered"

"Oestrogen and progesterone preparations that can be used for pubertal induction and replacement therapy. "

Om man behöver inducera puberteten hos en tolvåring vore det JÄTTEKONSTIGT att ge det när hon är 17. Det är behovet som styr vilka preparat man kan och bör ge.

Jag har förklarat det här en gång redan. Progesteron bildas naturligt i en normal menscykel. När man använder ett preparat med progesteron för att simulera en normal menscykel, i princip lär man kroppen hur den ska funka, så ger man progesteron under TIO DAGAR av cykeln (se tabell 3 i länken ovan). Det handlar INTE om att "skjuta fram" mensen.

Nyss påstod du (felaktigt) att det används "uteslutande" för att förskjuta mensen, nu verkar du iallfall insett att du bör byta fot och prata om "primär" användning. Naturligtvis används inte p-piller eller progesteronpiller "primärt" för att inducera pubertet. Det är något ovanligt men ändå förekommande. Du kan tänka på det som att man t.ex. kan använda Ozempic för att gå ned i vikt, trots att det är framtaget som en diabetesmedicin.

"Historically, several forms of oestrogen and progesterone have been used for the induction of puberty" - https://www.rcog.org.uk/media/2rqc3mus/sip_40.pdf
"Estrogens, progestens and androgens are agents used to induce and maintain puberty" - https://www.biorxiv.org/content/10.1....356808v1.full

Om norska skidförbundet anmärkningsvärt nog går ut och ger ett pressmeddelande kring skidstads medicinering med hormoner som hon erhållit flera år tidigare undrar man verkligen vad syftet är. Då måste de ju tydligt förklara vilka hormoner som gavs, vilken diagnos hon fått av oberoende doktor, och varför man då ger hormonerna.

Syftet med medicineringen ska ju såklart då ha noll och intet med hennes träning att göra (tex underlätta denna eller hennes utveckling) utan vara sådan som man skulle gett vilken tolvåring som helst med samma diagnos. Annars är det gråzon och dopingvarning.

Men det mesta av detta kommunicerades inte utan det blev hysch hysch istället. Själv förstår jag inte alls behovet av att mixtra med puberteten hos en 12 åring. Ok om hon vore typ 15-16 och ingen pubertet eller så. Men ja ingen förklaring ges ju och då blir det ju suspekt med deras pressmeddelande. Man undrar vad syftet med hormonterapin är. Om allt är helt normalt och standard medicinering med icke dopingklassade medel av 12 åring med specifik diagnos förstår man inte varför detta öht ska ut i media.
Citera
2024-12-09, 13:55
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein

Då ska vi ta allt från början igen så inga läsare går på dina medvetna lögner.

Kristine Stavås Skistad har alltså bla. brukat Primolut och Etinylestradio

Citat:
Primolut:

1. Vad Primolut-Nor är och vad det används för

Noretisteronacetat är ett ämne som efterliknar det kvinnliga gulkroppshormonet (progesteron), som bildas i äggstockarna under den normala menstruationscykelns andra hälft.

Primolut-Nor används för att
korrigera blödningsmönstret i menstruationscykeln
såsom stora blödningar, oregelbundna eller uteblivna blödningar (amenorré), för att skjuta upp menstruationen eller lindra besvär som kan uppträda före menstruationen, s.k. PMS, premenstruella besvär. Primolut-Nor används också i behandlingen av endometrios, dvs. då livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern.

2. Vad du behöver veta innan du använder Primolut-Nor
Använd inte Primolut-Nor
Innan du påbörjar behandlingen bör du genomgå en grundlig medicinsk och gynekologisk undersökning innefattande cervixprov samt kontroll av brösten.

Vaginal blödning av okänd orsak ska utredas innan behandlingen påbörjas.

Graviditet ska uteslutas innan behandlingen påbörjas. Om en förväntad månatlig blödning uteblir, måste graviditet uteslutas innan en ny behandlingsomgång påbörjas. Vid menstruationsförskjutning bör Primolut-Nor endast användas i de cykler man med säkerhet vet att en tidig graviditet ej föreligger.

https://www.fass.se/m/produkt/196404...lic/tabproduct

Primolut användningsområde är alltså vid redan pågående menscyklar och vid åkommor kopplat till mens och pubertet, och inte för att inleda och påskynda någon pubertet som du medvetet ljuger om.

FASS får ju ändå anses som betydligt mer tillförlitlig källa än dina oseriösa märkliga länkar som du förmodligen letar efter hela helgen.

Citat:
Etinylestradiol.

Etinylestradiol kombineras med andra läkemedel för användning som preventivmedel, premenstrual dysforisk störning, måttlig akne, måttligt till svårt vasomotoriska symtom på klimakteriet, förebyggande av osteoporos efter menopaus.

Etinylestradiol är ett syntetiskt östrogen som minskar luteiniserande hormon för att minska endometrial vaskularisering och minskar gonadotrofiskt hormon för att förhindra ägglossning.

https://go.drugbank.com/drugs/DB00977

Det finns heller inget där som säger att Etinylestradiol ska användas för att påskynda puberteten som du medvetet ljuger om.

Lite mer fakta om Primolut:

Primolut-Nor innehåller noretisteronacetat, en substans som efterliknar gulkroppshormonet
(progesteron).

Lite sammanfattning då.

Inget av preparaten har som syfte att påskynda någon pubertet utan användningsområdet är uteslutande uppskjuten mens och åkommor vid redan pågående menscykel.

Primolut innehåller som sagt Noretisteronacetat, med likadan egenskaper som Progesteron.

Citat:
Progesteron, eller gulkroppshormon, är ett steroidhormon med många viktiga funktioner för båda könen. Dels fungerar det som förstadium till andra könshormoner såsom testosteron och östrogen samt kortikosteroider

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Progesteron

Och Kortikosteroider är sedan länge dopingklassat och tillsammans med den ökade bildningen av Testosteron Primolut leder till så har Kristine fått dopingeffekt under lång tid.

Så även om någon tror på hennes lögner om syftet med hormontabletterna, så har hon fått dopingeffekt av dem.
Senast redigerad av billigost 2024-12-09 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in