2024-12-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du orkar inte leta, men du orkar sitta och berätta hur det är utan kunskap. Du har ju redan själv bevisat det du vill ha bevisat, nämligen när du skriver:
Man brukar inte ge hormon till barn i 12 års åldern pga ingen pubertet förutom i särskilda fall.

Där står att behandling ska ske i svåra fall samt om man ser onormalt tillväxt utifrån barnets normalkurva samt hur föräldrarnas storlek är, vilket är mycket viktigt.
På vilka grunder vet du då att det du själv skriver och som jag fetmarkerat inte gällt i den aktuella situationen? Naturligtvis vet du inte det och därigenom är det bevisat att du snackar skit och drar slutsatser med din egen okunskap som grund.

Jag skrev ju att de måste fram med hennes diagnos i så fall, jag har skrivit det i denna tråd sen vi startade diskussionen. Det var mitt första inlägg. På internetmedicin nämns specifika diagnoser typ missbildningar som behöver behandlas.

Men så extremt kan det ju knappast vara för SkiStad om pubertet vid tretton års ålder gav slutlängd 180 cm och försenad pubertet därefter enbart lägger på 2 cm om året på slutlängd. Som jag också skrev tidigare hade jag kanske accepterat förklaringen med viss tvekan skistad var runt 15 då behandlingen startade. Men nu var hon 12 år.

Fortsatt vill jag ha källa på att man ska slänga på hormoner direkt på så unga.

Din inställning är ”säger dem så är det så”. Man får inte ens ifrågasätta och undra över den märkliga medicineringen som meddelas.

•Varför de nu alls skulle nämna det på presskonferens är obegripligt.

•Varför vi ska acceptera utan att tänka själva, som du tycker, när orimliga förklaringar ges pga att tillväxthormon och steroider upptäcks i de norska åkarnas kroppar, förstår inte jag.

Lyssna på experterna! De norska idrottsläkarna vet vad de gör! Gormar du.

Ändå har vi fått se skandaler med astma medicin i hästdoser till friska åkare i avancerad medicinsk utrustning, och dopningavstängd utövare.

Skandal med anabola steroider enligt deras utsago pga ordination av norsk idrottsläkare - dopad utövare.

Men ditt förtroende för dem norska idrottsläkare är helt orubbligt - otroligt. Allt är för deras egen hälsas skull!!!
Senast redigerad av grobiankungen 2024-12-10 kl. 16:04.
Citera
2024-12-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, den her tråden er ingen bra Sverigereklame Gikhan. Det er sikkert og visst

Förklara hur SkiStad är ett särskilt fall och varför hormon skall sättas in på tolvåring direkt när annan behandling först bör prövas.

Jag har aldrig påstått att det inte finns fall där man kan behandla långvuxenhet. Det jag ifrågasätter är att skistad skulle behandlas med hormon som 12 åring och att detta skulle varit helt normalt. Även paradoxen att detta helt normala skall ut i presskonferens flera år senare.

Du gör ju dålig reklam för dig själv som bara snackar skit utan att bemöta det jag skriver med argument.
Citera
2024-12-10, 15:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag skrev ju att de måste fram med hennes diagnos i så fall...

Nej de behöver de inte alls. De har ingen skyldighet gentemot dig och du har inget mandat att bestämma vad som ska göras eller inte. Ni är några få som återupprepat år efter år fastnat i ett tyckande som blivit som ett trauma. Jag har en helt annan åsikt än du om dessa frågor och säkert många med mig. Ni sätter likhetstecken mellan vad ni tycker och hur det ska vara. Att det inte är som ni tycker och att det är den rådande uppfattningen, det visar snarare att ni ligger nära rättshaveristen.
Citera
2024-12-10, 16:00
Medlem
Citat:
Nej de behöver de inte alls. De har ingen skyldighet gentemot dig och du har inget mandat att bestämma vad som ska göras eller inte. Ni är några få som återupprepat år efter år fastnat i ett tyckande som blivit som ett trauma. Jag har en helt annan åsikt än du om dessa frågor och säkert många med mig. Ni sätter likhetstecken mellan vad ni tycker och hur det ska vara. Att det inte är som ni tycker och att det är den rådande uppfattningen, det visar snarare att ni ligger nära rättshaveristen.

Då får de finna sig i spekulation efter en så konstig utsago med konstig förklaring. Att i så fall helt omotiverat vräka ut ett barns medicinska åkommor i media utan tillåtelse från denne. Om hon har diagnos.

Eller så gick dom ut med det i förebyggande syfte för att förekomma svåra frågor om varför de hormonbehandlat en tolvåring utan någon speciellt bärande medicinsk motivering.
Citera
2024-12-10, 16:08
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Og overveiende sannsynlig alle toppdamene på svenske landslaget, som sikkert har normale menstruasjons-sykluser.
Ja jeg vet at fakta kan være smertefullt, spesiellt efter at man har målad seg selv inn i et hörn, men nu var det faktisk ingen annen mulighet. Du ville bare fått det verre jo lenger tiden hadde gått

Citat:
De er ikke doping Osten, har ingen prestasjonsfremmende effekt å skyve på mensen så.
Om man stiller i mesterskap med mens derimot, vil nivået på ulike substanser i kroppen være svært uheldig for prestasjonene til de fleste kvinner, slik at de vil underprestere.
Du kan lite på de medisinske ekspertene i WADA, de vet hva de gjør.

Ha en god natt, og sov godt

Det verkade som om du glömde besvara några frågor från inatt.

1. Vad har du för källa på att svenska damerna i landslaget använder Primolut? Vad jag känner till är det bara norska åkare som ex Kristine och Björgen som dopar sig med det.

2. Varför skulle WADA dopingklassa och förbjuda de verksamma substanserna i Primolut och att ex Björgen fastnade i en dopingkontroll med ämnena i kroppen om det inte rör sig om doping?

Ser fram emot dina källor och svar, för du vill väl göra bra Norge-reklam va? Den enda reklamen numera är ju dopade åkare och dopingpreparat.

😚
Senast redigerad av billigost 2024-12-10 kl. 16:21.
Citera
2024-12-10, 16:11
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Då får de finna sig i spekulation efter en så konstig utsago med konstig förklaring. Att i så fall helt omotiverat vräka ut ett barns medicinska åkommor i media utan tillåtelse från denne. Om hon har diagnos.

Eller så gick dom ut med det i förebyggande syfte för att förekomma svåra frågor om varför de hormonbehandlat en tolvåring utan någon speciellt bärande medicinsk motivering.

Enligt norsk media släpptes norska skidförbundets pressmeddelande om de medicinska projekten Fossesholm och Skistad 2019 "för att slippa dopingmisstankar":

https://www.dagbladet.no/sport/bekre...anker/70656531

En norsk "dopingexpert" vid namn Kaggestad påstår i en låst artikel att hormonexperimenten borde ha hemlighållits:

https://www.tv2.no/sport/vintersport...jore/10345116/
Citera
2024-12-10, 16:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

De berättade för att det fanns frågor och efter att de berättat kvarstår inga frågor annat än från några förvirrade skribenter på Flashback.
Citera
2024-12-10, 16:59
Medlem
Citat:
De berättade för att det fanns frågor och efter att de berättat kvarstår inga frågor annat än från några förvirrade skribenter på Flashback.

Mm ungefär som med förklaringen till sundbys doping, inga frågor kvarstår. Förutom för dem som dömde han för dopingbrott då.
Citera
2024-12-10, 17:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mm ungefär som med förklaringen till sundbys doping, inga frågor kvarstår. Förutom för dem som dömde han för dopingbrott då.

Björgen har inte blivit dömd och KSS har inte lämnat något positivt dopningsprov så absolut inte alls som det.
Citera
2024-12-10, 17:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

"Inga frågor kvarstår", jomenvisst :

https://www.svt.se/sport/vintersport...en-pa-lapparna

Den missbrukaren av anabola steroider borde förstås inte ha tillåtits tävla mer. Och det finns ingen som helst anledning att tro på vad norska idrottsläkare säger efter läkarens påstådda roll i det som ledde till Johaugs dopingavstängning. Vad gäller Skistad och Fossesholm finns det helt enkelt inte idrottsjournalister som är uppgiften vuxen att kräva att norska skidförbundet närmare förklarar varför deras största skidtalanger till skillnad från andra länders talanger nödvändigtvis måste vara medicinska projekt. Till saken hör också att det tycks bli allt färre utländska idrottsjournalister närvarande vid längdskidtävlingar i världscupen.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-i-langdskidor

Citat:
"---För ett par dagar sedan uppmärksammade Alvar Myhlback att den mixade zonen efter tävlingarna i Lillehammer nästan bara bestod av svenska och norska medier.

– Det är ju bara ni som är intresserade tror jag, sa Myhlback till SVT och frågade ”var är alla?”

Efter söndagens skiathlon berättade Myhlback sedan att han, precis som Calle Halfvarsson, är bekymrad.

– Den här helgen blev man lite oroad. Vi är i Lillehammer och kollar man ut så är de enda som är här vi som åker skidor. Sedan går jag genom mixade zonen och pratar med alla men jag pratar bara med svenskar. Då tänker man: var är alla andra nationer och gör jobbet för att skidåkningen ska växa? säger Myhlback.---"

Inte ens norrmännen ids släpa sig ut och titta på laboratorieexemplaren med den dopingdömda Johaug i spetsen, verkar det som.
Citera
2024-12-10, 17:25
Medlem
billigosts avatar
Citat:

Hur uppstod dessa frågor angående deras hormondoping som ledde till pressmeddelandet? Vad hände innan liksom?
Citera
2024-12-10, 17:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur uppstod dessa frågor angående deras hormondoping som ledde till pressmeddelandet? Vad hände innan liksom?

Nu kommer snart en norrbagge in i tråden och manar dumdrygt med de mest löjeväckande uppblåsta härskartekniker alla att skingras, här finns inget att se, det finns ingen anledning att ställa frågor om sådant, inget hände. Men den fråga du ställer är högst rimlig: varför kontaktade media både det lilla och det stora hormonexperimentet och sökte efter svar?

https://www.flashback.org/leave.php?...ker%2F70656531

Citat:
"---I dag velger de derimot å sende ut en pressemelding om bruk av medisinske preparater, etter at flere medier har kontaktet de to langrennstalentene om dette.

Dagbladet har vært et av mediene som har vært kjent med dette i lengre tid og har i samråd med familien valgt å ikke skrive noe om dette før nå.---"

Norrmännen har tyvärr lyckats förvandla den vackra och traditionsrika nordiska längdskidsporten till en medicinsk cirkus, där de excellerat i dåliga bortförklaringar och halvkvädna visor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in