2023-02-21, 14:16
Medlem
Hej flashback,
Jag ville ta upp en fråga som jag tror är mycket viktig för samhället, nämligen att legalisera cannabis i Sverige. Först och främst vill jag påpeka att jag inte rekommenderar användningen av cannabis, men jag tror att det finns starka argument för att legalisera det.
Att cannabis är olagligt skapar en marknad för kriminella. Enligt en rapport från polisen, så är cannabis den mest sålda drogen i Sverige. Detta innebär att det finns en väldigt stor efterfrågan på drogen, och eftersom det är olagligt, finns det en illegal marknad som kriminella utnyttjar. Om cannabis var lagligt, skulle denna marknad elimineras, och staten skulle kunna reglera försäljningen.
Ett annat argument för att legalisera cannabis är att det finns en betydande potential att skapa nya jobb och öka statens intäkter. Flera stater i USA har legaliserat cannabis och tjänar nu in miljontals dollar i skatteintäkter. Enligt en rapport från Arcview Market Research, förväntas USA:s legala cannabisindustri omsätta över 73 miljarder dollar 2027. Detta skulle vara en stor fördel för Sverige, som behöver öka sina intäkter och skapa fler jobb.
Jag förstår att många tycker att det vore riskabelt att legalisera cannabis, men om vi jämför det med t.ex alkohol, som är lagligt - så är riskerna faktiskt ganska små. Enligt en rapport från National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, orsakar alkohol mer än 88 000 dödsfall per år i USA. Jämfört med detta, så är risken för cannabisanvändning mycket mindre allvarlig.
Det är också viktigt att notera att cannabis har visat sig vara användbart för medicinska ändamål. För cancerpatienter kan cannabis minska smärta och illamående under behandling. Dessutom har cannabis visat sig vara effektivt för att behandla epilepsi, ångest och sömnlöshet. Det finns många fördelar med att reglera försäljningen av cannabis och eliminera den illegal marknaden som kriminella utnyttjar.

Tack för att ni läste, och jag skulle gärna höra era åsikter!
2023-02-21, 14:35
Är helt klart för legalisering

Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Det är också viktigt att notera att cannabis har visat sig vara användbart för medicinska ändamål. För cancerpatienter kan cannabis minska smärta och illamående under behandling. Dessutom har cannabis visat sig vara effektivt för att behandla epilepsi, ångest och sömnlöshet. Det finns många fördelar med att reglera försäljningen av cannabis och eliminera den illegal marknaden som kriminella utnyttjar.
Det här är dock inte ett speciellt bra argument för det. Det finns inga legala hinder för cannabisbaserade läkemedel. Sådana finns redan till och med.
2023-02-21, 14:37
Medlem
Jag skriver detta innan nu så vi kan släppa dumt flosker redan i början av tråden och fokusera på framförhållning istället.

Folk har försökt påpeka just detta som du skriver om i många, många år. Tyvärr hänger tidigt 90-tals andan kvar gällande den starka KNARK politiken. De vanligaste motargumenten brukar vara att de kriminella kommer istället fokusera på att sälja andra droger eller utföra andra typer av brott. Som att home invasion och rån kommer att öka markant.

Mitt argument för detta är att polisen isåfall får lägga större resurser på sånna här typer av brott isåfall, särskilt om det kommer in skattemedel genom försäljning av gräs. Alternativt att de kommer fortfarande importera droger och pusha det till försäljning i butiker (om dessa säljs ut som apoteken gjorde), lösningen på detta är isåfall att det måste vara statligt ägt så att man har stenkoll på kedjan.

Att tillägga så är jag emot gräs, har sett vad det kan göra med folk, precis som med alkohol. Med det sagt så är det ett personligt ansvar. Att göra det lagligt kan åtminstone dämpa inflödet av pengar till de kriminella gängen. Slå dem där det gör som mest ont: Deras plånbok.

Ser inte tyvärr någon annan lösning, hur länge har de inte sagt att dem ska knäcka gängen nu och ingenting händer? Kanske dags att pröva andra metoder isåfall istället för att stå och stampa. För varje gång de burar in någon kommer det bara nya som tar deras platser.
Senast redigerad av EricBana87 2023-02-21 kl. 14:48.
2023-02-21, 15:32
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Legalisera. Förutom att gängen förlorar en stor intäktskälla så är det så jävla dumt att polisen slösar resurser på att jaga gräsrökare.

Visst finns det farliga människor som röker med men känns sådär att se snuten gripa Braj-Conny, 62 i parken när dom samtidigt gnäller om resursbrist
2023-02-21, 16:29
Medlem
-Andreas-s avatar
Hos kroniskt smärtpåverkade patienter skall detta vara uppskattat alternativ till morfiner o andra starkt beroendeframkallande opiater.
I alla fall enligt många många forumiter i Nordamerika, när de själva skriver om namn X (cannabis 'ras') mot besvär Y jämför med tidigare behandling Y (av konventionella, men biverkningsrika, läkemedel).
Bara det i sig är fog för avkriminalisering o att påbörja behandling med detta mot landets alla obotligt sjuka människor med smärtor/stelheter/sömnbesvär/aptitförlust samt rastlöshet/adhd.

Att det ska gå så långt att det blivit en mer eller mindre säkerhetspolitisk fråga, den växten cannabis, pga lavinartad kriminalitet o våldet är vansinne.
2023-02-21, 16:44
Medlem
Skulle någon moderator vänligen kunna justera rubriken vore jag tacksam, självklart bör den avslutas med “Kriminella tjänar på att det är lagligt”. Tack på förhand!
2023-02-21, 16:49
Medlem
DerRoteBarons avatar
Är lite kluven vad det gäller eventuell legalisering av brass. Visst kan man resonera att det på ett sätt är säkrare än alkohol, men det är betydligt lättare att missbruka än alkohol. Vidare är det den drog jag sett påverka flest människor negativt. Visst kan någon hänvisa till framgångsrika människor som röker brass, men ambitionslösa rökare som nöjer sig med att ligga i soffan hela dagen finns det betydligt fler av. Det är en förrädisk drog just för att den är relativt harmlös. Bakfyllan känner du med en gång dagen efter och detta i sig är tillräckligt för att de allra flesta inte ska supa varje dag. Brassets negativa effekter smyger sig på en och blir bara värre med tiden. Men folk kommer uppenbarligen att göra det vare sig det är lagligt eller ej och polisens insatser hittills har inte gjort mycket för att minska bruket.
2023-02-21, 16:50
Medlem
Mjälls avatar
Legalisering av cannabis och övriga rusmedel är dels en kontextuell självklarhet ur frihetssynpunkt, dels ett av de viktigaste medlen för att motverka gängkriminalitet.

De som är emot legalisering är inte seriösa.
2023-02-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Är lite kluven vad det gäller eventuell legalisering av brass. Visst kan man resonera att det på ett sätt är säkrare än alkohol, men det är betydligt lättare att missbruka än alkohol. Vidare är det den drog jag sett påverka flest människor negativt. Visst kan någon hänvisa till framgångsrika människor som röker brass, men ambitionslösa rökare som nöjer sig med att ligga i soffan hela dagen finns det betydligt fler av. Det är en förrädisk drog just för att den är relativt harmlös. Bakfyllan känner du med en gång dagen efter och detta i sig är tillräckligt för att de allra flesta inte ska supa varje dag. Brassets negativa effekter smyger sig på en och blir bara värre med tiden. Men folk kommer uppenbarligen att göra det vare sig det är lagligt eller ej och polisens insatser hittills har inte gjort mycket för att minska bruket.
Jag håller med dig, angående att cannabis är en mycket enklare drog att missbruka och detta kan framförallt leda till ekonomiska problem för en missbrukare. Därför är det också viktigt för samhället att tidigt lära barnen skillnaden på bruk och missbruk. Hur som helst ser jag hellre att en missbrukare som spenderar en stor summa pengar på cannabis inte hamnar i skulder hos kriminella nätverk och liknande. Jag ser hellre ett system som tidigt upptäcker missbruk av cannabis och försöker stoppa det, likt systemet på systembolaget (även fast det inte är perfekt) - och tidigt kan gå in för att hjälpa individen på en bättre bana.
2023-02-21, 17:05
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Självklart ska vi det. Folk som aldrig provat cannabis kallar det dödsknark medan dom själva super sig redlösa varenda helg tills dom knappt minns vad dom heter.
2023-02-21, 17:25
Medlem
Ballooonies avatar
Det är därför det inte får legaliseras. Just för våra entreprenörer ska ha jobb och nåt folk kan "åka dit på" och vända om från sina onda vägar.
Och vi behöver ha detta reglerat.
För värdefullt. För smutsig drog.

Skulle bli Sodom och Gomorra. Dekadens deluxe.

Det är farliga grejer. Det kan rädda många själar på det här sättet.

Lagen är helig. Det är förbjudet. Stor synd för oss. Låt bli.

Skadan var dock redan skedd för min del. När det skedde vet jag ej. Kanske så fort jag "öppna mina ögon"
Senast redigerad av Ballooonie 2023-02-21 kl. 17:32.
2023-02-21, 17:26
Medlem
Det är nu knarkarna får känna på SD. Vi andra har inte fattat ännu. Men vi får se. Vad jag hört är många langare utvisade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in