2023-02-22, 22:06
Medlem
Västkustskts avatar
Jag är helt klart för en legalisering. Dels för att det är en bra drog, men också för att den är så förbaskat kul att odla.
2023-02-23, 09:40
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Ja det stämmer att många fastnar i soffan men om någon sticker ett jobb framför näsan på dem eller med nån arbetsmarknadsåtgärd sätter dem i arbete så kan en haschtomte börja omgående utan avgiftning m.m om vi jämför med de lagliga giftet alkohol så tror jag cb skulle vara en lämpligare rekreations drog

Det är just vad en cannabis rökare behöver det är en meningsfull sysselsättning då både röker dom mindre och kan vara riktigt duktiga på sitt jobb.
Bättre som fattig arbetslös att röka weed hela dagarna en att sitta med en flaska sprit det leder ju bara till psykisk ohälsa så man aldrig kan jobba sedan.
Ni nykterister ni behöver inte kommentera alla som har någon ångest/trauma behöver något.
2023-02-23, 09:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Allt som är receptbelagt är i någon mån begränsat och olagligt.

Eller hur. Konstig jämförelse det där. Den vittnar mer om en människas låsning i ett svenskt förmyndarperspektiv, än om någonting relevant för legalisering. Tanken är ju inte att cannabis och andra droger ska vara tillåtna som receptbelagda mediciner (vilket t.ex cannabis, morfin, tramadol, valium och amfetamin redan är) utan att man ska ersätta den fria svarta marknaden med en fri vit marknad.

Efterfrågan på sinnesförändrande substanser kommer inte att minska. Det finns inte på horisonten ens.
2023-02-23, 10:00
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det där är ju bara procentsatser du drar ur röven. Finns inget som säger att 50% av marknaden försvinner för att det legaliseras.

Hur vore det istället om polisen riktade sina resurser på att komma åt de som verkligen tjänar pengar på detta och krigar om reviren istället för att jaga enstaka haschpundare?

Mitt mål är lagföring och utvisning av packet som saluför, importerar och distribuerar. När dessa är borta kan vi diskutera en legalisering seriöst.
Ditt mål/önsketänkande verkar ganska avlägset, tycker du inte?
Citat:
Efter polisens digitala avlyssning av kommunikationsprogrammet Encrochat uppskattar man att det bara i Sverige säljs drygt 150 ton narkotika per år, det är enligt tullen tio gånger mer än vad man tidigare uppskattat. Av detta utgör drygt 75 procent cannabis.
https://www.svt.se/nyheter/kriminellas-affarsmodeller

Citat:
Svensk polis har påtalat att narkotika, och i synnerhet cannabis, ”…har stor be-
tydelse i den lokala handeln i utsatta områden och utgör ofta en basinkomst för
de kriminella aktörerna där” (Polismyndigheten 2017). Att cannabis spelar en
central roll i lokala kriminella nätverk påtalas även i en annan rapport från
rättsväsendet. Där sägs att denna basinkomst också utgör en ”källa till konflik-
ter och våldshandlingar mellan och inom nätverken”
(Polismyndigheten och
Tullverket 2017). Samtidigt är det svårt att säga exakt vilken roll narkotikahan-
del spelar för det dödliga våldet då skälen till våldsanvändningen kan vara såväl
rationella som mindre rationella (se NOA, 2021 och Brå, 2021). En ökning av våldsamma konflikter relaterade till cannabismarknaden konstateras dock i en
aktuell studie från CES (2022). Enligt denna studie driver cannabismarknaden
kriminalitet och kan vara en möjlig orsak till det ökande vapenvåldet.
https://www.can.se/app/uploads/2022/...-1988-2021.pdf
Senast redigerad av PippiDreng 2023-02-23 kl. 10:10.
2023-02-23, 10:03
Medlem
Det enda som händer är att langarna sänker priset och sen har dom ju ändå en massa andra droger att sälja.
2023-02-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Det enda som händer är att langarna sänker priset och sen har dom ju ändå en massa andra droger att sälja.
Vad baserar du detta påstående på?
2023-02-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Vad baserar du detta påstående på?

I USA säljs det fortfarande svart där det är legaliserat. Ganska naivt att tro att det bara skulle försvinna sådär.

https://www.cnbc.com/2022/12/23/mari...-business.html
Senast redigerad av weedissweet 2023-02-23 kl. 12:21.
2023-02-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
I USA säljs det fortfarande svart där det är legaliserat. Ganska naivt att tro att det bara skulle försvinna sådär.

https://www.cnbc.com/2022/12/23/mari...-business.html
Detta är en missuppfattning av hur en legalisering av cannabis skulle påverka marknaden för illegala droger. Visserligen skulle priset på cannabis sannolikt sjunka, men det skulle också innebära att langarna skulle förlora en stor del av sin inkomstkälla. Dessutom skulle det möjliggöra för myndigheterna att sätta in fler resurser för att bekämpa andra illegala droger.
2023-02-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinAr57
Det är olagligt med cannabis och din langare har SD skickat ut

Citat:
En del av dessa “knarkarna” är med stor sannolikhet din familj, släkt och vänner, även fast du kanske inte är medveten om det.
Angående dina förhoppningar om att Moderaterna och Sverigedemokraterna, med deras nuvarande politik skulle minska, för att inte tala om, stoppa den enorma cannabisförsäljningen som pågår dagligen i Sverige tror jag inte är särskilt realistiskt. Tvärtom, lär det öka i takt med att cannabis blir mer och mer “accepterat” i samhället. Vad ser du för konkreta anledningar till att hålla cannabis olagligt?

Men du har ju missuppfattat mig. Jag är fullt medveten om det och det jag skrivit är inte mina förhoppningar bara vad jag tror och hört börjar ske men jag kan ha fel. Jag vill väl inte se några av mina nära må dåligt av att de kanske inte kan få tag på det de behöver.
2024-02-27, 09:23
Medlem
Cannabis har legalisrat i vissa europiska länder. Tredje europiska land var Tyskland. Är Sverige i närheten av att legalisera cannabis?
2024-02-27, 10:43
Citat:
Hej flashback,
Jag ville ta upp en fråga som jag tror är mycket viktig för samhället, nämligen att legalisera cannabis i Sverige. Först och främst vill jag påpeka att jag inte rekommenderar användningen av cannabis, men jag tror att det finns starka argument för att legalisera det.
Att cannabis är olagligt skapar en marknad för kriminella. Enligt en rapport från polisen, så är cannabis den mest sålda drogen i Sverige. Detta innebär att det finns en väldigt stor efterfrågan på drogen, och eftersom det är olagligt, finns det en illegal marknad som kriminella utnyttjar. Om cannabis var lagligt, skulle denna marknad elimineras, och staten skulle kunna reglera försäljningen.
Ett annat argument för att legalisera cannabis är att det finns en betydande potential att skapa nya jobb och öka statens intäkter. Flera stater i USA har legaliserat cannabis och tjänar nu in miljontals dollar i skatteintäkter. Enligt en rapport från Arcview Market Research, förväntas USA:s legala cannabisindustri omsätta över 73 miljarder dollar 2027. Detta skulle vara en stor fördel för Sverige, som behöver öka sina intäkter och skapa fler jobb.
Jag förstår att många tycker att det vore riskabelt att legalisera cannabis, men om vi jämför det med t.ex alkohol, som är lagligt - så är riskerna faktiskt ganska små. Enligt en rapport från National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, orsakar alkohol mer än 88 000 dödsfall per år i USA. Jämfört med detta, så är risken för cannabisanvändning mycket mindre allvarlig.
Det är också viktigt att notera att cannabis har visat sig vara användbart för medicinska ändamål. För cancerpatienter kan cannabis minska smärta och illamående under behandling. Dessutom har cannabis visat sig vara effektivt för att behandla epilepsi, ångest och sömnlöshet. Det finns många fördelar med att reglera försäljningen av cannabis och eliminera den illegal marknaden som kriminella utnyttjar.

Tack för att ni läste, och jag skulle gärna höra era åsikter!

Om det sker i dagsläget tror jag inte det kommer rubba gängens inkomstmöjligheter särskilt mycket. Det kan till och med få motsatt effekt. Först och främst måste man skapa en normalitetskultur till preparatet som särskiljer sig starkt från andra droger på samma sätt som vi skapade ett stigmatiskt gap mellan alkohol och droger. Detta måste göras under en överskådlig tid innan man kan släppa på de generella restriktiva cannabisnormerna. Risken är annars stor att man öppnar upp för ett generellt drogromantiserande där cannabis fungerar som en tröskelsänkning för gemene man att testa andra preparat i massiv skala och då skulle efterfrågan på andra droger sannolikt explodera och gynna de illegala säljarna. Andra preparat är dessutom mycket enklare att smuggla in än cannabis som tar relativ stor plats och är lättare att upptäcka med skanning eftersom det är organiskt material.

Det finns också en stor risk att en stor del langare kommer välja en ännu mer destruktiv kriminell bana om valet står mellan det och bli laglig. Men det är såklart svår att veta exakt hur det skulle utvecklas. Det är lite dumt att jämföra med andra länder också eftersom kulturer och personligt ansvarstagande skiljer sig ganska avseende värt från varandra. Bästa metoden är att experimentera på liten skala och sedan öka och sänka beroende på utfall. Man skulle t.ex kunna skapa ett undantag i en liten kommun som är villig att testa till att börja med.
Senast redigerad av Ultragainus 2024-02-27 kl. 10:47.
2024-02-27, 14:16
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Narkotikapolitik
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här