2023-02-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du förklarade inte speciellt bra?

Om man bor i hyresrätt och inte betalar sin hyra blir man ju vräkt? Att bo i bostads eller äganderätt och inte amortera är ju inte samma sak. Amortering är bara flyttande av tillgångar, från kassa till anläggningstillgång.

Inte om man fått uppskov?
Men hyran ska ju betalas någongång I framtiden,precis som amorteringen.
Skulden försvinner ju inte bara för att betalningen satts pa pause.

Men nog om detta.
Citera
2023-02-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Inte om man fått uppskov?
Men hyran ska ju betalas någongång I framtiden,precis som amorteringen.
Skulden försvinner ju inte bara för att betalningen satts pa pause.

Men nog om detta.

Ok, då är jag med hur du resonerar men hyran är ju en skuld som ökar. Lite som att be om att få uppskov på räntan, det skulle ingen bank acceptera.

Men ok, vi lägger ner.
Citera
2023-02-21, 16:33
Medlem
YP4XQs avatar
Amorteringsfrihet är ju guld för bankerna. Tänk att endast behöva betala ränta.. woho där ska du vara glad Herr Konsument, vad snälla de är!

Du betalar in pengar till dem. Och de behåller skulden win-win

Det funkar väl som att skjuta fram pensionsåldern 1 år - vips där har man helt plötsligt vunnit ett helt års pensionspengar, som bankerna eller vilka de är kan göra annat för

Renoserar jag rätt?
Citera
2023-02-21, 16:48
Medlem
hroobarbs avatar
Jag kör amorteringsfritt så att jag kan fortsätta investera i annat än boendet, samt för att bygga upp en buffert för oväntade händelser.
Citera
2023-02-21, 16:52
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Amorteringsfrihet låter som en eufemism för skuldslaveri om du frågar mig.
Citera
2023-02-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Det jag tycker är lite trist med alla trådar som handlar om bostadsmarknaden är att alla tycks förutsätta maxbelåning, något som är långt ifrån sant. En 40-åring som haft sin bostadsrätt i 15år är förmodligen inte överdrivet skuldsatt.

Själv har jag en belåningsgrad på ca: 25-30%. Känns inte som att jag skulle hamna i skiten om jag skippar att amortera nåt år.
Hoppas det är ytterst få 40 åringar som sitter kvar i sina bostadsrätter dom köpte som studenter/nya ut på arbetsmarknaden i 20-25 årsåldern.

Möjligen en och annan incel, men nog ändå ytterst få skulle jag tro... Kanske överrepresenterade här på flashback iofs?
Citera
2023-02-21, 23:36
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Den dagen som banken ger dej amorteringsfritt kommer du nog aldrig mer att få rabatt. Då har du själv sagt att du är en högriskkund som inte ens har råd att betala amorteringen.

Fel. Du kan vara en utmärkt kund i vanliga fall men nu, med räntor som gått från 0-5% och en graviditet på det, så är läget ett annat och en paus kan vara rimlig. En bekant fick t o m det förslaget proaktivt av sin bank.
Citera
2023-02-22, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Fel. Du kan vara en utmärkt kund i vanliga fall men nu, med räntor som gått från 0-5% och en graviditet på det, så är läget ett annat och en paus kan vara rimlig. En bekant fick t o m det förslaget proaktivt av sin bank.

Fick din vän samma ränterabatt när det skulle förhandlas ränta nästa gång? Blir man gravid så är det väl en ekonomisk belastning i nästan 20 år.
Citera
2023-02-24, 01:08
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Fick din vän samma ränterabatt när det skulle förhandlas ränta nästa gång? Blir man gravid så är det väl en ekonomisk belastning i nästan 20 år.

Vi får hoppas räntorna inte står i 5% kommande 20 år. För i så fall kommer Sverige bli Somalia ekonomiskt sett.
Citera
2023-02-24, 01:13
Medlem
Kan någon förklara vinsten med amorteringsfrihet - är folk besatta av att inteckna sina löner för
att ge andra förmånerna av ränteinkomster

eller är det så jävla bra med lån o räntekostnader - då borde man ju öka på lånen var 6e månad
i hela livet o amorteringsfritt ovanpå detta,

Själv vill jag betala så få räkningar som möjligt varje månad o ha räntepengar in
istället för räntebetalningar uut
Citera
2023-02-24, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vi funderar inte på det. Kör inte ens på något ränteavdrag idag. Så skulle det mot förmodan bli rejält illa i framtiden så blir det i så fall jämkning man kör i första taget.

Vadå "kör inte på ränteavdrag"?
Citera
2023-02-24, 13:18
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Hoppas det är ytterst få 40 åringar som sitter kvar i sina bostadsrätter dom köpte som studenter/nya ut på arbetsmarknaden i 20-25 årsåldern.

Möjligen en och annan incel, men nog ändå ytterst få skulle jag tro... Kanske överrepresenterade här på flashback iofs?

Man behöver ju inte bo kvar i den fösta bostaden man köpte för att vara lågt belånad. Den första bostaden behöver ju inte heller vara liten.

Vidare så är det ju så att många från 50 och uppåt, även yngre, har föräldrar som kan stötta up ekonomiskt på ett eller annat sätt. Åtminstone i min bekantskapskrets är det inte ovanligt att våra föräldrar flyttat från sina hus till mindre lägenheter, somliga hus har kompisar fått ta över andra har sålts och även om en mindre lägenhet köpts har det ändå blivit en hel del pengar över. Kan tänka mig att många föräldrar i det läget hjälper sina barn. Nu glömde jag kolla vad tråden handlade om innan jag svarade på ditt inlägg. Men jag antar att det i vanlig ordning är en domedagstråd som utgår från att alla som äger sitt boende är skuldsatta till förbannelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in