• 1
  • 2
2023-02-20, 20:45
Medlem
Hur tror ni bankerna kommer stlla sig till alla frfrgningar om detta kommande mnader?
Riksbanken vill inte att man underlttar ekonomiskt fr folk. Men samtidigt borde bankerna vara extra angelgna om att inte allt fr mnga kunder kan f svrt med betalningar?
Citera
2023-02-20, 20:50
Medlem
vemsfels avatar
Jag hade inte rknat med att de blir mer bengna att bevilja undantag. Mnniskor fr spara in p annat. Det r liksom meningen fr att komma ur denna lgkonjunktur.
Citera
2023-02-20, 21:09
Medlem
Man ska vl vara ytterst Dum I Hela Huvudet om Hyra/Amortering p bostadsln r ngot man ens funderar p att inte betala bara fr att man mjligtvis kan,och konsumerar upp den kakan.
Det r ju inte som s att den skulden magiskt frsvinner.

Snla in p annat och blir det nd inte nog ver s har man helt enkelt fr stora utgifter.
Bara brja kapa
Citera
2023-02-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Hur tror ni bankerna kommer stlla sig till alla frfrgningar om detta kommande mnader?
Riksbanken vill inte att man underlttar ekonomiskt fr folk. Men samtidigt borde bankerna vara extra angelgna om att inte allt fr mnga kunder kan f svrt med betalningar?
Bankerna kommer stlla sig till det precis som dom gjort tidigare: du kan anska om anstnd, men kommer nekas om det inte finns srskilda omstndigheter.

r du lngtidssjukskriven, frldraledig, arbetsls osv r det i regel inga problem. r det fr att du vill ha rd till den dr semesterresan nsta vinter, eller lyxrenovera kket, d blir det nej.

Har man kapat precis allt verfldigt och nd gr back, d kan man f anstnd, precis som innan. Men tnk er fr innan ni gr detta, ni blir klassade som hgriskkund i bankens gon, och kommer f svrt att f nya ln i framtiden, och rnterabatten kan frsmras.
Citera
2023-02-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Bankerna kommer stlla sig till det precis som dom gjort tidigare: du kan anska om anstnd, men kommer nekas om det inte finns srskilda omstndigheter.

r du lngtidssjukskriven, frldraledig, arbetsls osv r det i regel inga problem. r det fr att du vill ha rd till den dr semesterresan nsta vinter, eller lyxrenovera kket, d blir det nej.

Har man kapat precis allt verfldigt och nd gr back, d kan man f anstnd, precis som innan. Men tnk er fr innan ni gr detta, ni blir klassade som hgriskkund i bankens gon, och kommer f svrt att f nya ln i framtiden, och rnterabatten kan frsmras.

Vi funderar inte p det. Kr inte ens p ngot rnteavdrag idag. S skulle det mot frmodan bli rejlt illa i framtiden s blir det i s fall jmkning man kr i frsta taget.

Pratades ganska friskt om detta p jobbet idag. sikter hit och dit, den ena kunde mer om det n den andra. Lt ibland som det skulle vara ngot ltt att f igenom. Vilket skulle knnas konstigt. Men samtidigt tycker jag att det r bra att mjligheten finns fr dem som tillflligt verkligen behver det.
Citera
2023-02-20, 21:34
Medlem
Wretch32s avatar
Skattejmka mot rntan p bolnet istllet.
Citera
2023-02-21, 07:43
Medlem
Sillsvins avatar
Det jag tycker r lite trist med alla trdar som handlar om bostadsmarknaden r att alla tycks frutstta maxbelning, ngot som r lngt ifrn sant. En 40-ring som haft sin bostadsrtt i 15r r frmodligen inte verdrivet skuldsatt.

Sjlv har jag en belningsgrad p ca: 25-30%. Knns inte som att jag skulle hamna i skiten om jag skippar att amortera nt r.
Citera
2023-02-21, 08:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Frhoppningsvis r bankerna restriktiva med att lta folk pausa amorteringarna, folk behver dra t svngremmen nu.
Citera
2023-02-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Man ska vl vara ytterst Dum I Hela Huvudet om Hyra/Amortering p bostadsln r ngot man ens funderar p att inte betala bara fr att man mjligtvis kan,och konsumerar upp den kakan.

Varfr blandar du in hyra? (Vad det nu har med bostadsln att gra)
Citera
2023-02-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varfr blandar du in hyra? (Vad det nu har med bostadsln att gra)

Drfr att det enl mig r lika dumt att inte betala sin hyra om man nu kan f ett uppskov som sitt bostadsln.
Trodde det framgick,men nu frklarat
Citera
2023-02-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Drfr att det enl mig r lika dumt att inte betala sin hyra om man nu kan f ett uppskov som sitt bostadsln.
Trodde det framgick,men nu frklarat

Du frklarade inte speciellt bra?

Om man bor i hyresrtt och inte betalar sin hyra blir man ju vrkt? Att bo i bostads eller gandertt och inte amortera r ju inte samma sak. Amortering r bara flyttande av tillgngar, frn kassa till anlggningstillgng.
Citera
2023-02-21, 15:16
Medlem
Den dagen som banken ger dej amorteringsfritt kommer du nog aldrig mer att f rabatt. D har du sjlv sagt att du r en hgriskkund som inte ens har rd att betala amorteringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in