• 1
  • 2
2023-02-20, 20:45
Medlem
Hur tror ni bankerna kommer ställa sig till alla förfrågningar om detta kommande månader?
Riksbanken vill inte att man underlättar ekonomiskt för folk. Men samtidigt borde bankerna vara extra angelägna om att inte allt för många kunder kan få svårt med betalningar?
Citera
2023-02-20, 20:50
Medlem
vemsfels avatar
Jag hade inte räknat med att de blir mer benägna att bevilja undantag. Människor får spara in på annat. Det är liksom meningen för att komma ur denna lågkonjunktur.
Citera
2023-02-20, 21:09
Medlem
Man ska väl vara ytterst Dum I Hela Huvudet om Hyra/Amortering på bostadslån är något man ens funderar på att inte betala bara för att man möjligtvis kan,och konsumerar upp den kakan.
Det är ju inte som så att den skulden magiskt försvinner.

Snåla in på annat och blir det ändå inte nog över så har man helt enkelt för stora utgifter.
Bara börja kapa
Citera
2023-02-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Hur tror ni bankerna kommer ställa sig till alla förfrågningar om detta kommande månader?
Riksbanken vill inte att man underlättar ekonomiskt för folk. Men samtidigt borde bankerna vara extra angelägna om att inte allt för många kunder kan få svårt med betalningar?
Bankerna kommer ställa sig till det precis som dom gjort tidigare: du kan ansöka om anstånd, men kommer nekas om det inte finns särskilda omständigheter.

Är du långtidssjukskriven, föräldraledig, arbetslös osv är det i regel inga problem. Är det för att du vill ha råd till den där semesterresan nästa vinter, eller lyxrenovera köket, då blir det nej.

Har man kapat precis allt överflödigt och ändå går back, då kan man få anstånd, precis som innan. Men tänk er för innan ni gör detta, ni blir klassade som högriskkund i bankens ögon, och kommer få svårt att få nya lån i framtiden, och ränterabatten kan försämras.
Citera
2023-02-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Bankerna kommer ställa sig till det precis som dom gjort tidigare: du kan ansöka om anstånd, men kommer nekas om det inte finns särskilda omständigheter.

Är du långtidssjukskriven, föräldraledig, arbetslös osv är det i regel inga problem. Är det för att du vill ha råd till den där semesterresan nästa vinter, eller lyxrenovera köket, då blir det nej.

Har man kapat precis allt överflödigt och ändå går back, då kan man få anstånd, precis som innan. Men tänk er för innan ni gör detta, ni blir klassade som högriskkund i bankens ögon, och kommer få svårt att få nya lån i framtiden, och ränterabatten kan försämras.

Vi funderar inte på det. Kör inte ens på något ränteavdrag idag. Så skulle det mot förmodan bli rejält illa i framtiden så blir det i så fall jämkning man kör i första taget.

Pratades ganska friskt om detta på jobbet idag. Åsikter hit och dit, den ena kunde mer om det än den andra. Lät ibland som det skulle vara något lätt att få igenom. Vilket skulle kännas konstigt. Men samtidigt tycker jag att det är bra att möjligheten finns för dem som tillfälligt verkligen behöver det.
Citera
2023-02-20, 21:34
Medlem
Wretch32s avatar
Skattejämka mot räntan på bolånet istället.
Citera
2023-02-21, 07:43
Medlem
Sillsvins avatar
Det jag tycker är lite trist med alla trådar som handlar om bostadsmarknaden är att alla tycks förutsätta maxbelåning, något som är långt ifrån sant. En 40-åring som haft sin bostadsrätt i 15år är förmodligen inte överdrivet skuldsatt.

Själv har jag en belåningsgrad på ca: 25-30%. Känns inte som att jag skulle hamna i skiten om jag skippar att amortera nåt år.
Citera
2023-02-21, 08:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Förhoppningsvis är bankerna restriktiva med att låta folk pausa amorteringarna, folk behöver dra åt svångremmen nu.
Citera
2023-02-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Man ska väl vara ytterst Dum I Hela Huvudet om Hyra/Amortering på bostadslån är något man ens funderar på att inte betala bara för att man möjligtvis kan,och konsumerar upp den kakan.

Varför blandar du in hyra? (Vad det nu har med bostadslån att göra)
Citera
2023-02-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför blandar du in hyra? (Vad det nu har med bostadslån att göra)

Därför att det enl mig är lika dumt att inte betala sin hyra om man nu kan få ett uppskov som sitt bostadslån.
Trodde det framgick,men nu förklarat
Citera
2023-02-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Därför att det enl mig är lika dumt att inte betala sin hyra om man nu kan få ett uppskov som sitt bostadslån.
Trodde det framgick,men nu förklarat

Du förklarade inte speciellt bra?

Om man bor i hyresrätt och inte betalar sin hyra blir man ju vräkt? Att bo i bostads eller äganderätt och inte amortera är ju inte samma sak. Amortering är bara flyttande av tillgångar, från kassa till anläggningstillgång.
Citera
2023-02-21, 15:16
Medlem
Den dagen som banken ger dej amorteringsfritt kommer du nog aldrig mer att få rabatt. Då har du själv sagt att du är en högriskkund som inte ens har råd att betala amorteringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in