• 1
  • 2
2023-02-19, 14:46
Medlem
Megalits avatar
HEJ, råkade göra fullinstallation av Ubuntu av misstag. Bye bye Windows! Jag lyckas inte ta bort detta, jag skulle bra gärna formatera HD men får inte till det. Försökte installera W7 över Ubunyun men datorn vägrar starta från DVD eller USB trots att jag har ändrat startordnungen. Först: Boota från USB - nä. Sedan: Boota från DVD - nä. Datorn bootar envist från hårddisken och startar därmed Ubuntun. Jag har mucklat säkert 100 gånger med lite olika strategier, nä nä näää. Datorn startar envist frå HD vad jag än försöker. FRUSTRATION! Vad gör jag för att starta från DVD/USB? Eler helt enkelt göra rent hus och formatera skiten?
Senast redigerad av Megalit 2023-02-19 kl. 14:57.
Citera
2023-02-19, 14:53
Ta ut hårddisk kablen, starta upp med USB.
Innan installationen startar, i med SATA-kabeln igen
Citera
2023-02-19, 14:59
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gill.Bates
Ta ut hårddisk kablen, starta upp med USB.
Innan installationen startar, i med SATA-kabeln igen
Well, låter intressant men detta är tyvärr inte en stationär burk, utan en Emachines laptop...
Citera
2023-02-19, 16:12
Medlem
BackToHegels avatar
Uppdatera BIOS kanske? Annars, om den vanliga boot-ordningen inte funkar av någon anledning så brukar det finnas en boot-meny. Brukar vara F10 eller F12 (eller något annat) vid POST, så får man upp en meny som tillfälligt kör över den satta boot-ordningen.

Kan även vara att du gjort något fel med USB-stickan eller DVD-skivan så att den av någon anledning inte är bootbar. Testa med vad som helst, t.ex. Ultimate Boot CD (på USB-sticka eller skiva) kan man också göra kanske. Hur installerade du Ubuntu? Du måste bootat på något då eller?
Citera
2023-02-19, 16:18
Bannlyst
En del bios är så där. Har ett liknade fel på en acer machine ( Emachine är varumärke under Acer ) , finns os installerat vägra dom släppa in en bios.

Pröva med att förstöra ubuntu installlationen :

Skriv detta i terminalen

sudo dd of=/dev/sda if=/dev/zero

Används som det är en skarpladdad AK4 som är osäkrad.
Citera
2023-02-19, 16:55
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Well, låter intressant men detta är tyvärr inte en stationär burk, utan en Emachines laptop...

Åhå, suck!

Testa detta då:
https://youtu.be/o-2GopsJrIE
Citera
2023-02-19, 17:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Fildelning --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2023-02-20, 10:58
Medlem
Sista steget då man installerar debian eller ubuntu till usb där man får frågan var grub-botloader ska läggas tycker jag är lite konstig hos debian/ubuntu: "it is safe to put grub bootloader on your primary devices" eller nåt i den stilen vill jag minnas att det står. En gång ville mitt windows efteråt inte boota. Fick då använda ubuntu boot repair cd tror jag för att fixa.
Citera
2023-02-21, 14:40
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Uppdatera BIOS kanske? Annars, om den vanliga boot-ordningen inte funkar av någon anledning så brukar det finnas en boot-meny. Brukar vara F10 eller F12 (eller något annat) vid POST, så får man upp en meny som tillfälligt kör över den satta boot-ordningen.

Kan även vara att du gjort något fel med USB-stickan eller DVD-skivan så att den av någon anledning inte är bootbar. Testa med vad som helst, t.ex. Ultimate Boot CD (på USB-sticka eller skiva) kan man också göra kanske. Hur installerade du Ubuntu? Du måste bootat på något då eller?
Hmm... hur jag installerade? Jo, det var några år sedan, beställde hem en gratis cd-skiva med Ubuntu som man antingen körde direkt ur skivan eller så skulle man kunna installera den i datorn. Körde igång skivan och tydligen valde jag "installera". Bye bye Windows - skadan var ett faktum. Det värsta är att denna installation medger inte anslutning till Webben då det tydligen saknas någon fil för det så jag kan inte ens ladda hem den saknade filen. Jag vet ingenting om Linux. Någon i den här tråden föreslog en promt som skulle döda Ubuntun, vet ej hur man aktiverar den, bör nog finnas under någon rullgardinmeny, var, hur? Vete katten. Kan inget om Ubuntu....
Citera
2023-02-21, 15:45
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
En del bios är så där. Har ett liknade fel på en acer machine ( Emachine är varumärke under Acer ) , finns os installerat vägra dom släppa in en bios.

Pröva med att förstöra ubuntu installlationen :

Skriv detta i terminalen

sudo dd of=/dev/sda if=/dev/zero

Används som det är en skarpladdad AK4 som är osäkrad.
Ok, ska försöka panga på nu när jag har tagit reda på hu man startar kommandotolken i Linux... Nuuu djäää...!
Citera
2023-02-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ok, ska försöka panga på nu när jag har tagit reda på hu man startar kommandotolken i Linux... Nuuu djäää...!

Om du öppnar USB-sticka och CD'n; ligger det då en fil som har ändelsen .iso på dessa?
Citera
2023-02-22, 04:53
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommerso
Om du öppnar USB-sticka och CD'n; ligger det då en fil som har ändelsen .iso på dessa?
Har kanske inte CDn kvar. Men jag ska försöka köra den föreslagna promten i kommandotolken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in