• 1
  • 2
2023-02-22, 13:37
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
HEJ, råkade göra fullinstallation av Ubuntu av misstag. Bye bye Windows! Jag lyckas inte ta bort detta, jag skulle bra gärna formatera HD men får inte till det. Försökte installera W7 över Ubunyun men datorn vägrar starta från DVD eller USB trots att jag har ändrat startordnungen. Först: Boota från USB - nä. Sedan: Boota från DVD - nä. Datorn bootar envist från hårddisken och startar därmed Ubuntun. Jag har mucklat säkert 100 gånger med lite olika strategier, nä nä näää. Datorn startar envist frå HD vad jag än försöker. FRUSTRATION! Vad gör jag för att starta från DVD/USB? Eler helt enkelt göra rent hus och formatera skiten?

Går det inte att använda F12 tangenten för att välja BOOT media vid start av datorn?
Citera
2023-02-22, 13:41
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Går det inte att använda F12 tangenten för att välja BOOT media vid start av datorn?
Om du läste min första postulat så framgick det att datorn ignorerar att jag väljer en annan bootordning. Burken envisas att starta från HD och därmed köra igång Ubuntun, oavsett om jag väljer DVD eller USB.
Citera
2023-02-22, 13:46
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Om du läste min första postulat så framgick det att datorn ignorerar att jag väljer en annan bootordning. Burken envisas att starta från HD och därmed köra igång Ubuntun, oavsett om jag väljer DVD eller USB.

Har du använt F12 tangenten vid start för att få upp BOOT menyn?
Citera
2023-02-22, 13:51
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Hmm... hur jag installerade? Jo, det var några år sedan, beställde hem en gratis cd-skiva med Ubuntu som man antingen körde direkt ur skivan eller så skulle man kunna installera den i datorn. Körde igång skivan och tydligen valde jag "installera". Bye bye Windows - skadan var ett faktum. Det värsta är att denna installation medger inte anslutning till Webben då det tydligen saknas någon fil för det så jag kan inte ens ladda hem den saknade filen. Jag vet ingenting om Linux. Någon i den här tråden föreslog en promt som skulle döda Ubuntun, vet ej hur man aktiverar den, bör nog finnas under någon rullgardinmeny, var, hur? Vete katten. Kan inget om Ubuntu....
Ok, så du skapade inte den bootbara Ubuntu-skivan själv. Den skiva du försöker boota Win7 från, skapade du den själv? Hur gjorde du detta? Det kan vara knepigt, ett vanligt fel är att man bränner ISO-filen som en fil på skivan, istället för att göra en bootbar skiva baserad på ISO-filen.

Jag rekommenderar att du använder ett program som t.ex. Etcher och skapar en bootbar USB-sticka av t.ex. Ultimate Boot CD och testar om stickan funkar. Om inte i din dator så i någon annan dator.

Tror inte du löser något genom att fylla din hårddisk med nollor (genom sudo dd of=/dev/sda if=/dev/zero) för detta ska inte ha ett dugg med bootordningen att göra.
Citera
2023-02-22, 14:16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Behöver man verkligen fibbla i startordningen på dagens datorer för att starta en installation från en CD eller en DVD skiva? Jag trodde att det försvann i samband med att disketten blev föråldrad. Jag brukar alltid trycka F12 ett antal gånger när loggan dyker upp på skärmen för att sedan välja BOOT media från menyn som dyker upp på skärmen.

Det händer ibland att datorn låser sig vid ett media fast man har valt en annan startordning och då har F12 tangenten alltid fungerat.

Detta gäller främst USB media som inte hittas direkt vid start. På en del datorer så är DVD enheten ansluten till USB på moderkortet.
Citera
2023-02-22, 18:55
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ok, så du skapade inte den bootbara Ubuntu-skivan själv. Den skiva du försöker boota Win7 från, skapade du den själv? Hur gjorde du detta? Det kan vara knepigt, ett vanligt fel är att man bränner ISO-filen som en fil på skivan, istället för att göra en bootbar skiva baserad på ISO-filen.

Jag rekommenderar att du använder ett program som t.ex. Etcher och skapar en bootbar USB-sticka av t.ex. Ultimate Boot CD och testar om stickan funkar. Om inte i din dator så i någon annan dator.

Tror inte du löser något genom att fylla din hårddisk med nollor (genom sudo dd of=/dev/sda if=/dev/zero) för detta ska inte ha ett dugg med bootordningen att göra.
Nej, jag brände W10 på en DVD. Hämtade från MS. Följde instruktionerna noga. Men jag har inte produktnyckel, tänkte skaffa den efteråt.
Men följande har hänt. Efter att jag med våld kvävde en massa olämpliga ord
och provade allt möjligt så har jag nu kommit på hur jag kan boota direkt från DVDn:
Man håller F9 nere under starten och kan därmed strunta i att muckla med Bios.
Ta-daaa...
Citera
2023-02-22, 19:02
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Har du använt F12 tangenten vid start för att få upp BOOT menyn?
Ja, jag gjorde det, men nada. Samma visa som vanligt: Ubuntu laddas in. Jag kom på att man kan boota frå DVDn med F9 under starten. Funkar. Så alla som har samma problem att datorn struntar i bootordningen: kör med F9 under starten, eller om inte, så prova andra F-varianter så blir det troligen napp till slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in