2023-02-18, 12:40
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smastadsliv
Innan vidare spekulationer sker så är det enligt säkra källor en avsiktlig krock från personbilsföraren, tragiskt att vederbörande valde att ta med någon annan ofrivillig på köpet.
Mina tankar går till samtliga drabbades anhöriga.
Hur kan dessa säkra källor veta att det är en avsiktlig krock?
Kan nån redogöra för händelseförloppet?Hög fart?Hur kunde det börja brinna?Är brand vanligt vid krockar?Kom personbilsföran över på fel sida?
Vilken ålder är de på förarna?
Citera
2023-02-18, 12:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Innan vidare spekulationer sker så är det enligt säkra källor en avsiktlig krock från personbilsföraren, tragiskt att vederbörande valde att ta med någon annan ofrivillig på köpet.
Mina tankar går till samtliga drabbades anhöriga.

Var det avsiktligt att krocka med sin kollega? Eller var det en slump att just kollegan blev offret för den självmordsbenägna?
Citera
2023-02-18, 12:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Kan nån redogöra för händelseförloppet?Hög fart?Hur kunde det börja brinna?Är brand vanligt vid krockar?Kom personbilsföran över på fel sida?

Kanske självmordsbrev där han skriver vad han ska göra? Hejdå-sms?
Citera
2023-02-18, 12:46
Medlem
RickNesss avatar
Citat:

Hög hastighet och avsaknad av bromsspår kan ju tyda på en avsiktlig handling.. Eller som någon annan skrev, avskedsbrev.
Citera
2023-02-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Miljöfordon tycks inte vara det bästa när det väl börjar brinna i skiten.
Problemet är de höga temperaturerna och även risken för explosioner.

Vad som orsakat olyckan har jag noll koll på men givetvis tragiskt.
Det dör ungefär 220 personer i trafiken varje år och vi har cirka 6700 förtida dödsfall på grund av luftföroreningar. För tillfället så saknas det bra utrustning för räddningstjänsten att släcka bilbränder i elbilar eller gasbussar så antalet trafikdöda riskeras att öka. Men vi ska komma ihåg är att mängden luftföroreningar minskar med de nya drivmedlet så vi räddar kanske tusen liv per år ändå.

Förhoppningsvis så kommer nästa generations brandbilar kunna fjärrköras och med hjälp av en vattenkanoner på taket så ska man kunna bekämpa bränder och förhoppningsvis kunna fortsätta att rädda liv.

https://www.ivl.se/press/pressmeddel...-varje-ar.html
Citera
2023-02-18, 13:01
Medlem
Citat:

Personbilsföraren var en man i 30-årsåldern hemmahörande i Kumla, föraren av bussen är ännu för mig oklart.
Det finns omständigheter som visar på en avsiktlig kollision från personbilsföraren, vad för omständigheter kommer jag av respekt välja att inte gå in på.
Att det just var sin kollega som han kolliderade med är troligen bara en slump.
Citera
2023-02-18, 13:12
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Tror jag inte. Mer sannolikt att föraren somnade bakom ratten.

Somnade bakom ratten och bara råkade krocka med sin kollega som bara råkade komma körande från andra hållet just då? Extremt osannolikt.
Citera
2023-02-18, 13:40
Medlem
Citat:
Personbilsföraren var en man i 30-årsåldern hemmahörande i Kumla, föraren av bussen är ännu för mig oklart.
Det finns omständigheter som visar på en avsiktlig kollision från personbilsföraren, vad för omständigheter kommer jag av respekt välja att inte gå in på.
Att det just var sin kollega som han kolliderade med är troligen bara en slump.

Att han valde just den bussen för en avsiktlig kollision borde tyda på att det finns någonting bakomliggande orsak. Han vet med största sannolikhet att bussen skulle passera just vid den tidpunkten och säkerligen vem som körde bussen.

Frågan är då vad orsaken var till denna tragiska kollision?

Osämja mellan dessa två chaufförer och kollegor?

Ett svartsjukedrama eller olycklig relation mellan två kollegor som tagit slut?
Citera
2023-02-18, 13:45
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Somnade bakom ratten och bara råkade krocka med sin kollega som bara råkade komma körande från andra hållet just då? Extremt osannolikt.

Hata slumpen. Antar att förare vet var andra bussar med sina förare finns.
Citera
2023-02-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Han vet med största sannolikhet att bussen skulle passera just vid den tidpunkten och säkerligen vem som körde bussen.

Och hur fan ska han veta det? Du får i princip avgångstid och ankomsttid. Det säger ingenting om bussen behövde stå still 10 min vid en annan olycka på vägen.

Ge upp nonsens bara för att en tomte skrev det.
Citera
2023-02-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Absolut, men gasen gjorde att räddningstjänsten inte kunde agera fort nog. Hade det varit en dieselbuss hade dom haft en mycket större chans att rädda förarna.

Så är det, vilket ju är läskigt i sig. Hoppas båda var döda redan, så ingen satt fast och dog av elden.
Citera
2023-02-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Att han valde just den bussen för en avsiktlig kollision borde tyda på att det finns någonting bakomliggande orsak. Han vet med största sannolikhet att bussen skulle passera just vid den tidpunkten och säkerligen vem som körde bussen.

Frågan är då vad orsaken var till denna tragiska kollision?

Osämja mellan dessa två chaufförer och kollegor?

Ett svartsjukedrama eller olycklig relation mellan två kollegor som tagit slut?

Han har med största sannolikhet inte avsiktligt valt att avsluta sitt liv med just den bussen han kolliderade med.
Att det var med en buss med en kollega från samma bolag var nog tyvärr bara slumpen.

Vad jag har fått veta är att avsked ska ha gjorts till fru, vänner och familj innan de förolyckades livet.
Kumla är en liten ort och mer kommer säkert att komma fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in