Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-17, 06:23
  #1
Medlem
Ja, man kan verkligen undra. Det är så mycket man inte vet var man ska börja. Elpriser som är oacceptabla... Detta skylls delvis på kriget i Ukraina, men ett rekord nåddes redan december 2021. Sen har vi höga matpriser. Återigen kriget och sanktioner men ska svenska folket bara acceptera detta? Var är demonstrationer för att något måste göras?

Utöver detta, hög och oroväckande brottslighet. En sportreporter gick nyligen ut med att ett gäng stal hans sons jacka under vapenhot framför dennes skola mitt på blanka dagen. Ingen ingrep och sonen vågar inte gå till skolan igen. Tydligen hade alla hans barn drabbats av något liknande.

Sen flera skjutningar i rad nära en skola, vilket fick alla föräldrar som kunde att skjutsa sina barn dit med bil. Även åtskilliga områden där efter skjutningar boende berättar de inte vågar gå ut eller skicka ut sina barn. Affärer och restauranger som håller på att kursa för att kunderna i området inte vågar gå dit...

Att stanna hemma hjälper inte i alla lägen, då sprängningar av flerfamiljshus är vanligt förekommande. Andra faror i hemmet är heminvasioner som oftast drabbat äldre men inte bara. De som undkommer bägge dessa faror, kan istället luras genom "samtal från banken". Tror att det i år skett kring 16000 sådan bedrägerier bara hittills i år. Summorna uppgår till hundratals miljoner.

Detta är bara ett ynkligt axplock av saker som händer och har hänt sedan många år. Vissa problem är nya men det följer ändå trenden av att saker i samhället försämras...

Så frågan är när detta blir olidligt om det någonsin blir det? Någon trodde ju att när det når Stockholms innerstad skulle något hända. Nu har det gjort det... Så det är inte bara gällande vissa saker som det blivit värre för en hel del folk men många. Håller Sverige på att bli olidligt att bo i?
__________________
Senast redigerad av Snobird 2023-02-17 kl. 06:43.
Citera
2023-02-17, 06:33
  #2
Medlem
Annat är saker som drabbar affärer genom enorm ökning av organiserade snatterier. Läste att i affärer i vissa områden har de stängt alla snabbkassor då det helt enkelt inte fungerar som situationen är.

Utöver detta en del utsatta områden där butiker och kedjor helt enkelt inte vågar etablera sig eller har lämnat. Läste om flera områden i Sverige som borde ha flera stormarknader och många andra sorters butiker sett till antalet potentiella kunder, men där mycket få butiker finns.

Detta drabbar ju äldre som bor där. De kan förstås beställa genom internet men äldre brukar ha problem med det...

Lägg till detta en bostadsbrist som tvingar ungdomar att bo hemma mycket längre än för några decennier sedan. Det är i många fall nästan omöjligt att få tag i hyresrätter, och vissa områden vill ändå ingen bo i. Så de som kan flyr till bättre områden men snart finns kanske färre sådana...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2023-02-17 kl. 06:53.
Citera
2023-02-17, 06:38
  #3
Medlem
partisanChristers avatar
Sverige har ett fantastiskt klimat rent väderleksmässigt och många andra fördelar såsom bl.a. tystheten. Tyvärr är Sverige ett slavläger med alldeles för många både slavar och lagar. Sverige är ett mycket ofritt samhälle. Sverige är en hopplös folkdiktatur som kallar sig eller tror sig vara demokratisk. Men ingen frihet förutom byråkratin och slaveriet...
Det skjuts 1000 gånger för lite. Inte ens 100 mord om dagen vore spännande.
Citera
2023-02-17, 06:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partisanChrister
Sverige har ett fantastiskt klimat rent väderleksmässigt och många andra fördelar såsom bl.a. tystheten. Tyvärr är Sverige ett slavläger med alldeles för många lagar. Sverige är ett mycket ofritt samhälle. Sverige är en hopplös folkdiktatur som kallar sig eller tror sig vara demokratisk. Men ingen frihet förutom byråkratin och slaveriet...
Det skjuts 1000 gånger för lite. Inte ens 100 mord om dagen vore spännande.

Du tycker Sverige borde vara mer kaotiskt eller skämtar du? Har du barn? Vill du att de ska växa upp i trygg miljö eller fullständigt kaos?
Citera
2023-02-17, 06:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Annat är saker som drabbar affärer genom enorm ökning av organiserade snatterier. Läste att i affärer i vissa områden har de stängt alla snabbkassor då det helt enkelt inte fungerar som situationen är.

Utöver detta en del utsatta områden där butiker och kedjor helt enkelt inte vågar etablera sig eller har lämnat. Läste om flera områden i Sverige som borde ha flera stora snabbköp och många andra sorters butiker sett till antalet potentiella kunder, men där mycket få butiker finns.

Detta drabbar ju äldre som bor där. De kan förstås beställa genom internet men äldre brukar ha problem med det...

Lägg till detta en bostadsbrist som tvingar ungdomar att bo hemma mycket längre än för några decennier sedan. Det är i många fall nästan omöjligt att få tag i hyresrätter, och vissa områden vill ändå ingen bo i. Så de som kan flyr till bättre områden men snart finns kanske färre sådana...
Snabbköp? Vad är det för något? Är det affärer som har snabbkassor?

Kan inte du bygga ett hyreshus och hyra ut bostäder? Jaja livet är elände. Flytta då om det är så svårt.
__________________
Senast redigerad av Bill-N 2023-02-17 kl. 06:45.
Citera
2023-02-17, 06:43
  #6
Medlem
partisanChristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Du tycker Sverige borde vara mer kaotiskt eller skämtar du? Har du barn? Vill du att de ska växa upp i trygg miljö eller fullständigt kaos?
Vad tycker du själv att svenskarna förtjänar...
Citera
2023-02-17, 06:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, man kan verkligen undra. Det är så mycket man inte vet var man ska börja. Elpriser som är oacceptabla... Detta skylls delvis på kriget i Ukraina, men ett rekord nåddes redan december 2021. Sen har vi höga matpriser. Återigen kriget och sanktioner men ska svenska folket bara acceptera detta? Var är demonstrationer för att något måste göras?

Utöver detta, hög och oroväckande brottslighet. En sportreporter gick nyligen ut med att ett gäng stal hans sons jacka under vapenhot framför dennes skola mitt på blanka dagen. Ingen ingrep och sonen vågar inte gå till skolan igen. Tydligen hade alla hans barn drabbats av något liknande.

Sen flera skjutningar i rad nära en skola, vilket fick alla föräldrar som kunde att skjutsa sina barn dit med bil. Även åtskilliga områden där efter skjutningar boende berättar de inte vågar gå ut eller skicka ut sina barn. Affärer och restauranger som håller på att kursa för att kunderna i området inte vågar gå dit...

Att stanna hemma hjälper inte i alla lägen, då sprängningar av flerfamiljshus är vanligt förekommande. Andra faror i hemmet är heminvasioner som oftast drabbat äldre men inte bara. De som undkommer bägge dessa faror, kan istället luras genom "samtal från banken". Tror att det i år skett kring 16000 sådan bedrägerier bara hittills i år. Sunmorna uppgår till hundratals miljoner.

Detta är bara ett ynkligt axplock av saker som händer och har hänt sedan många år. Vissa problem är nya men det följer ändå trenden av att saker i samhället försämras...

Så frågan är när detta blir olidligt om det någonsin blir det? Någon trodde ju att när det når Stockholms innerstad skulle något hända. Nu har det gjort det... Så det är inte bara gällande vissa saker som det blivit värre för en hel del folk men många. Håller Sverige på att bli olidligt att bo i?
I vilket skulle du vilja bo? Om du fick välja fritt? Har du bott i något annat land någon längre tid?
Jag skulle välja Island, jag har inte bott där men varit där på många besök.
Citera
2023-02-17, 06:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Snabbköp? Vad är det för något? Är det affärer som har snabbkassor?

Kan inte du bygga ett hyreshus och hyra ut bostäder? Jaja livet är elände. Flytta då om det är så svårt.

Ok, jag menade matbutiker eller stormarknader...

Jag kan personligen inte bygga bostäder men politikerna har skyldighet att se till folk har någonstans att bo.
Citera
2023-02-17, 06:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partisanChrister
Vad tycker du själv att svenskarna förtjänar...

Sverige har väl snarast kännetecknats av att vara för snällt med att hjälpa folk från och i andra länder? Förtjänar det att folket straffas med ett samhälle som eskalerar alltmer mot fullständigt kaos?
Citera
2023-02-17, 06:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
I vilket skulle du vilja bo? Om du fick välja fritt? Har du bott i något annat land någon längre tid?
Jag skulle välja Island, jag har inte bott där men varit där på många besök.

Jag vet faktiskt inte... Jag är ganska nöjd med Sverige om det fungerar hyfsat. Utöver det Danmark vore trevligt kanske. Inget jag kan svara direkt på...

Jag finner delar av USA intressant, Sydamerika har trevliga länder. Södra Europa... Japan är kanske spännande och säkert om det är det man söker. Ja, som du ser inte lätt för mig att ge ett klart svar.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2023-02-17 kl. 06:56.
Citera
2023-02-17, 07:06
  #11
Medlem
Betala inte skatt i denna pissdiktatur, desto snabbare du flyr desto bättre
Citera
2023-02-17, 07:13
  #12
Medlem
Socialdemokratin har nått vägens ände och har inte längre svar på våra samhällsfrågor.

Det är dags för sverige att våga titta på hur andra länder fungerar och börja genomföra stora reformer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback