Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-02-17, 02:15
  #61
Avstängd
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu yrar du till det ordentligt. Jag berättar att du troligen betalar skatt. Inte om det är rätt eller fel.

Vad är ens din poäng?

Jag anser att det är oetiskt av staten att bötfälla (tvinga de betala) medborgare för en slags ren icke-handling.

Att man dessutom tvingas betala skatt bara för man ska köpa mat, det känns inte etiskt heller.
Citera
2023-02-17, 02:20
  #62
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad är ens din poäng?

Jag anser att det är oetiskt av staten att bötfälla (tvinga de betala) medborgare för en slags ren icke-handling.

Att man dessutom tvingas betala skatt bara för man ska köpa mat, det känns inte etiskt heller.
Man betalar skatt för att man ska kunna få tillgång till vård och omsorg, för att man ska kunna få tillgång till skola och utbildning, för att man ska få tillgång till försvar av vårt land.

Om man helt vill leva utanför det systemet så får man nog också leva utanför ett system med Bank-ID. Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Citera
2023-02-17, 02:51
  #63
Avstängd
Sickmyducks avatar
Utöver bankid finns det ju flera andra alternativ ser jag? Freja eid, ab svenska pass, foreign id?
Citera
2023-02-18, 22:22
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Hej. Jag hade tidigare mobilt bank ID via SEB. Vid byte av telefon så försvann det, så jag ville förnya det. Tyvärr så fungerade inte min digipass längre, så jag var tvungen att gå in på ett bankkontor för att förnya det. Men SEB säger att jag inte får förnya mitt Bank ID då jag inte får stadig lön in på mitt konto. Det beror på att jag bor och arbetar utomlands (Danmark). Problemet är ju bara att man blir helt handikappad utan ett Bank ID i Sverige. All kontakt med skattemyndigheter, onlinebetalningar, blir ju omständiga och ibland helt omöjliga.

Efter lite efterforskningar så visar det sig att banken har laglig rätt att göra så här, vilket jag tycker är helt bisarrt. Ska elektronisk identifiering lämnas i händerna på privata banker så borde de väl ha lite krav på sig? Där jag bor så administreras inte "Bank ID"-systemet av banker, utan av en myndighet.

Finns det något alternativ för mig, eller ska jag behöva stå i kö med alla papperslösa så fort jag behöver identifiera mig för något? Tacksam för tips.


Du har fått flera tips ser jag. Löste det sig?
Citera
2023-02-19, 09:19
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man får inte Bank-ID om man inte har ett lönekonto (med flera villkor). Så illa är det. Av den anledningen vill staten få fram ett motsvarande som fler kan få tillgång till.

Faktiskt ganska obehagligt att storbankerna sätter villkor för vem som ska kunna legitimera sig digitalt.

På bank id s hemsida står att man ska vara ”kund i banken” för att få ett bank id. Så man bör ha konton som det rör sig några pengar på.

https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

På sätt å vis självklart att inte ge bort nåt gratis till nån som inte är kund. Men konstigt att man inte kan betala x kr till banken för att få tillgång till bankid om man bara vill köpa den tjänsten av dem, inte sätta in pengar
Citera
2023-02-19, 09:50
  #66
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cisan
Du har fått flera tips ser jag. Löste det sig?

Jag ska kolla in det som heter Freja+. Det är nog enda lösningen för mig tror jag.
Citera
2023-04-03, 15:28
  #67
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Utöver bankid finns det ju flera andra alternativ ser jag? Freja eid, ab svenska pass, foreign id?

Hur skaffar man foreign id som svensk bosatt i Sverige? Det verkar annars i många fall fungera på fler plattformar.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback