• 1
  • 2
2023-02-15, 11:30
Medlem
mvpys avatar
Hej. Jag hade tidigare mobilt bank ID via SEB. Vid byte av telefon så försvann det, så jag ville förnya det. Tyvärr så fungerade inte min digipass längre, så jag var tvungen att gå in på ett bankkontor för att förnya det. Men SEB säger att jag inte får förnya mitt Bank ID då jag inte får stadig lön in på mitt konto. Det beror på att jag bor och arbetar utomlands (Danmark). Problemet är ju bara att man blir helt handikappad utan ett Bank ID i Sverige. All kontakt med skattemyndigheter, onlinebetalningar, blir ju omständiga och ibland helt omöjliga.

Efter lite efterforskningar så visar det sig att banken har laglig rätt att göra så här, vilket jag tycker är helt bisarrt. Ska elektronisk identifiering lämnas i händerna på privata banker så borde de väl ha lite krav på sig? Där jag bor så administreras inte "Bank ID"-systemet av banker, utan av en myndighet.

Finns det något alternativ för mig, eller ska jag behöva stå i kö med alla papperslösa så fort jag behöver identifiera mig för något? Tacksam för tips.
Citera
2023-02-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Hej. Jag hade tidigare mobilt bank ID via SEB. Vid byte av telefon så försvann det, så jag ville förnya det. Tyvärr så fungerade inte min digipass längre, så jag var tvungen att gå in på ett bankkontor för att förnya det. Men SEB säger att jag inte får förnya mitt Bank ID då jag inte får stadig lön in på mitt konto. Det beror på att jag bor och arbetar utomlands (Danmark). Problemet är ju bara att man blir helt handikappad utan ett Bank ID i Sverige. All kontakt med skattemyndigheter, onlinebetalningar, blir ju omständiga och ibland helt omöjliga.

Efter lite efterforskningar så visar det sig att banken har laglig rätt att göra så här, vilket jag tycker är helt bisarrt. Ska elektronisk identifiering lämnas i händerna på privata banker så borde de väl ha lite krav på sig? Där jag bor så administreras inte "Bank ID"-systemet av banker, utan av en myndighet.

Finns det något alternativ för mig, eller ska jag behöva stå i kö med alla papperslösa så fort jag behöver identifiera mig för något? Tacksam för tips.

Vad sägs om att skaffa en... ytterligare bank?

Registrera dig på ICA-Banken eller något.
Citera
2023-02-15, 11:33
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Vad sägs om att skaffa en... ytterligare bank?

Registrera dig på ICA-Banken eller något.

Det kanske är ett alternativ. MEN, jag sa att jag ju haft mobilt Bank ID tidigare, och de förklarade att det är nya regler som gäller. Problemet är ju om detta är nya regler för hela bankväsendet eller bara SEB ... men ska kolla upp det.
Citera
2023-02-15, 11:33
Medlem
sebastian66s avatar
Du har väl fyra andra banker du kan pröva på som har BankID. Det innebär att du kanske kan öppna ett nytt konto på en annat Bank. Jag har aldrig hört talat om att man måste bevisa var man får sin lön ifrån om man sätter in på sitt konto.
Citera
2023-02-15, 11:35
Medlem
Citat:
Det kanske är ett alternativ. MEN, jag sa att jag ju haft mobilt Bank ID tidigare, och de förklarade att det är nya regler som gäller. Problemet är ju om detta är nya regler för hela bankväsendet eller bara SEB ... men ska kolla upp det.

Äh, de vill bara bli av med dig, fattar du väl?

Du är inte värd någonting för dem om du varken har sparande eller inkomst på SEB och dessutom bor utomlands. Du är bara en risk. De vill inte ha kunder som bara utnyttjar dem för mobilt bankid. Men det här vill de eller kan såklart inte säga till dig.

Skaffa ett konto på ICA-Banken så blir det säkert bra!
Citera
2023-02-15, 11:35
Medlem
Citat:

Byt bank. Du har en inkomst och kan överföra mellan kontona. Någon bank lär ju vilja hjälpa dig.. SEB sållar mer än andra.

Hos Ica-banken räcker det t ex: med ett kreditkort.
Citera
2023-02-15, 11:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Låter märkligt.

Citat:
För att kunna skaffa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer och vara kund i någon av de banker som ger ut BankID. Åldersgränsen bestämmer bankerna själva, men vanligast är att du ska ha fyllt antingen 13 eller 18 år. Omyndiga måste alltid ha målsmans godkännande.
https://www.bankid.com/privat/skaffa-bankid

Man ska ju kunna skaffa det som omyndig tom och då har man ju ingen fast inkomst. Men som sagt finns fler banker som erbjuder det. Vissa banker kan ju kräva att det sätts in en viss summa på kontot varje månad men i så fall skulle du ju kunna för över den med en del av din lön från Danmark. Fram och tillbaka vilket blir besvärligt men du uppfylls ju bankens krav.
Citera
2023-02-15, 11:37
Medlem
ja det är ett jävla oskick, det är som att nekas legitimation... men pröva alla banker du kan.
Är inte förvånad över SEB's agerande...
Citera
2023-02-15, 11:42
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:

Vad händer om du tar med ditt gamla digipass och säger att du behöver förnya den. Sen så fixar du bank ID hemifrån med ditt nya digipass.

Jag fattar din irritation. Bor själv långt ifrån svenska bankkontor och är orolig över att hamna i en liknande situation då mitt digipass också måste bytas.

Edit. Skulle du förnya digipass eller bank ID på kontoret. Vet inte om jag rörde till det nu?
Senast redigerad av fishANDchips 2023-02-15 kl. 11:45.
Citera
2023-02-15, 11:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Om inte Bank-ID vill ha dig, så gäller det för samtliga banker som kan utfärda Bank-ID. Så att gå till en annan bank fungerar inte.
Citera
2023-02-15, 12:03
Medlem
Aigiss avatar
Freja id.
Citera
2023-02-15, 12:31
Medlem
Citat:
Problemet är ju bara att man blir helt handikappad utan ett Bank ID i Sverige. All kontakt med skattemyndigheter, onlinebetalningar, blir ju omständiga och ibland helt omöjliga.

Vad av detta är det du behöver göra om du bor och arbetar utomlands? Eller har du låtit bli att skriva ut dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in