2023-02-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad exakt är ett lönekonto tro?

Finns det nån anledning att man inte kan skaffa ett sånt menar du?

Om du läst hela tråden så vet du att TS har utvandrat och får sin lön i danska kronor, till ett danska bankkonto i en dansk bank. Således kommer inga utbetalningar av vare sig lön, bidrag eller studiestöd in på hans konto i SEB och därför vill de inte förnya hans bankid då han inte har dem som sin huvudsakliga bank.

Frågan är ju då om SEB också nekar bankid till någon som till exempel är hemmafru?
Senast redigerad av Engineer 2023-02-15 kl. 20:27.
Citera
2023-02-15, 22:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad jag menar är att man blir betalningsskyldig en summa. Det är ofta vad kriminella kallar att böta någon.

Citat:
Vad exakt är ett lönekonto tro?

Finns det nån anledning att man inte kan skaffa ett sånt menar du?
Ett lönekonto är dit du får dina utbetalningar och därifrån du betalar dina räkningar.

Att du har svårt med att förstå det där med att du betalar en viss del i skatt kanske beror på att du inte gick i den skattefinansierade skolan som liten, och att din mamma inte födde dig under skattebetald vård. Kanske du inte heller har någon nära som behöver omsorg som äldre? Eller att du helt klarar dig utan polis och brandkår.
Citera
2023-02-16, 08:37
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Det är ett gissel det där då man blir förlamad utan BankID.

Känner ingen din situation helt.

Jag bor i Nordamerika permanent och när mitt bankID gick ut vägrade min svenska bank förnya det helt sonika.

Denna ”klimatsmarta” bank sa att jag får boka ett möta och FLYGA över Atlanten så kanske det går att ordna…

Givetvis ville banken bli av med mig. Hade tre konton med lite kapital men ingenting annat.
Jag pallade inte fick aldrig något nytt BankID.

Det omöjliggjorde all kontakt med svenska myndigheter (på distans, vilket är ett måste för oss utlandssvenskar).

Jag blev avskuren från landet, och har bara accepterat det.
Tycker dock det är ett jävla sätt.

Jag är trots allt svensk medborgare.
Jag har svensk pension injobbad etc, i bland måste man ha kontakt med svenska myndigheter.
Behövde tex barnens vaccinations-lista från när det var små. Var nästan omöjligt att få ut läkarjournalerna utan att BankID.

Helt befängt att bankjäveln bara kan stängs ner en. Speciellt när man inte kan valsa in på bankkontoret.

De har definitivt satt det i system för att
bli av med folk de inte tjänar pengar på.

De vägrar skicka nya inloggningskort till internetbanken när dessa gått ut med. ”Kom in och hämta på kontoret”.

Slutade med att banken vann, jag stängde alla konton.

Jag hade tillochmed bokat tid för att besöka ett bankkontor. Men ett dygn innan mötet så ringde de och sa att jag inte kommer bli beviljad ett.
Citera
2023-02-16, 11:13
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man får inte Bank-ID om man inte har ett lönekonto (med flera villkor). Så illa är det. Av den anledningen vill staten få fram ett motsvarande som fler kan få tillgång till.

Faktiskt ganska obehagligt att storbankerna sätter villkor för vem som ska kunna legitimera sig digitalt.

Precis så var min konversation. Allt handlade om "lönekonto", dvs ett konto där min månatliga inkomst sätts in.

Det verkar vara en ny regel, för tidigare har jag ju haft Bank ID och jag har bott utomlands länge.
Citera
2023-02-16, 12:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Precis så var min konversation. Allt handlade om "lönekonto", dvs ett konto där min månatliga inkomst sätts in.

Det verkar vara en ny regel, för tidigare har jag ju haft Bank ID och jag har bott utomlands länge.
Vad jag förstår så handlar statens motsvarighet till Bank-ID om att det ska vara möjligt för de som i dag stängs ute att kunna få ett digitalt ID.

Det känns lite som att bankerna har bitit sig i svansen. Eller handlar det om att de börjat inse att Bank-ID är en kostnad för dem?
Citera
2023-02-16, 15:39
Medlem
Vad det inte detta utredningen som man fastslog att
det SKA vara staten och inte bankerna som ska sköta
Bank-ID som legitimation, som det är nu låser man
ut folk från nödvändiga samhällsbehov, som
vård, journaler och betalningar.
Citera
2023-02-16, 18:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Vad det inte detta utredningen som man fastslog att
det SKA vara staten och inte bankerna som ska sköta
Bank-ID som legitimation, som det är nu låser man
ut folk från nödvändiga samhällsbehov, som
vård, journaler och betalningar.

Vi får se vad https://betalningsutredningen.se/nyhetsbrev-november/ kommer fram till i slutet av mars.

Hittills ser det positivt ut:

"Svenskarna är inte redo att slopa kontanterna sa Anna Kinberg Batra på ett seminarium på Finansförbundets kongress den 17 november. Det viktiga är att betalmarknaden är säker och effektiv och att alla ska kunna använda den, framhöll hon. Vidare betonade hon att det är helt oacceptabelt att en miljon vuxna i Sverige inte kan delta i den digitala världen. Anna Kinberg Batra framhöll också vikten av en statlig e-legitimation, liksom att Betalningsutredningen vrider och vänder på frågan om en eventuell e-krona."
Citera
2023-02-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vi får se vad https://betalningsutredningen.se/nyhetsbrev-november/ kommer fram till i slutet av mars.

Hittills ser det positivt ut:

"Svenskarna är inte redo att slopa kontanterna sa Anna Kinberg Batra på ett seminarium på Finansförbundets kongress den 17 november. Det viktiga är att betalmarknaden är säker och effektiv och att alla ska kunna använda den, framhöll hon. Vidare betonade hon att det är helt oacceptabelt att en miljon vuxna i Sverige inte kan delta i den digitala världen. Anna Kinberg Batra framhöll också vikten av en statlig e-legitimation, liksom att Betalningsutredningen vrider och vänder på frågan om en eventuell e-krona."

OK, jag var lite för snabb med att utredningen var klar. Bra att man
ser att alla kan inte åtnjuta Bank-ID och vill göra en förändring.
Rädd att detta kommer ta tid från det utredningen är klar till att beslut
implementeras, om det ens sker och får samma status som Bank-ID.
Citera
2023-02-17, 00:16
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ett lönekonto är dit du får dina utbetalningar och därifrån du betalar dina räkningar.

Att du har svårt med att förstå det där med att du betalar en viss del i skatt kanske beror på att du inte gick i den skattefinansierade skolan som liten, och att din mamma inte födde dig under skattebetald vård. Kanske du inte heller har någon nära som behöver omsorg som äldre? Eller att du helt klarar dig utan polis och brandkår.

Vänta här nu, hur vet du att alla betalar skatt?

Lärde du dig lögner i skolan så vill jag nog inte delta.
Citera
2023-02-17, 02:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vänta här nu, hur vet du att alla betalar skatt?

Lärde du dig lögner i skolan så vill jag nog inte delta.
Har svårt att tro du helt kan undanhålla dig från att betala skatt, någon gång mer eller mindre måste du köpa något legalt, och då har du skatt på inköpet. Just banktjänster är dock undantagna för moms, så en eventuell avgift till din bank för ett konto och Bank-ID beskattas inte så.

Men om alla dina övriga inköp sker illegalt så är det möjligt att du kan undanhålla dig att betala skatt. Tänker mig dock att exempelvis ditt internetkonto kostar pengar som innefattar moms. Men visst, du kanske alltid surfar på gratis wifi.
Citera
2023-02-17, 02:10
Medlem
styckets avatar
Citat:
Har svårt att tro du helt kan undanhålla dig från att betala skatt, någon gång mer eller mindre måste du köpa något legalt, och då har du skatt på inköpet. Just banktjänster är dock undantagna för moms, så en eventuell avgift till din bank för ett konto och Bank-ID beskattas inte så.

Men om alla dina övriga inköp sker illegalt så är det möjligt att du kan undanhålla dig att betala skatt.

Om din skola lär ut att man ska ta sin tro för sanning vill jag verkligen inte delta.

Men du stöttar alltså en sån "logik"?
Citera
2023-02-17, 02:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Om din skola lär ut att man ska ta sin tro för sanning vill jag verkligen inte delta.

Men du stöttar alltså en sån "logik"?
Nu yrar du till det ordentligt. Jag berättar att du troligen betalar skatt. Inte om det är rätt eller fel. Och Bank-ID får man om man har ett svensk personnummer och är kund i någon av storbankerna. Lever man helt utanför samhället och inte betalar skatt så blir det värre.

Antagligen kommer man dock då kunna få den nya statliga digitala identifikationen.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-17 kl. 02:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in