2023-02-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Så vad är det för identifiering som funkar på alla ställen man "behöver" enligt staten som alla har tillgång till då?

Då bör man alltså kunna klara sig utan bankId med detta identifierings sätt.

Känner du till mer hur det går till rent praktiskt med de "obligatoriska delarna", menat tillfällen man behöver identifiera sig?

Det finns som sagt inget statligt alternativ ännu. Och ja, det är minst sagt besvärligt utan men något formellt krav att ha bankid finns inte.
Citera
2023-02-15, 19:25
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det finns som sagt inget statligt alternativ ännu. Och ja, det är minst sagt besvärligt utan men något formellt krav att ha bankid finns inte.

Det låter konstigt finns det inte någon lag om att man måste kunna försörja sig själv som medborgare.

Vilket du påstår inte går för vissa som inte får skaffa bankID.
Citera
2023-02-15, 19:31
Medlem
Citat:
Det låter konstigt finns det inte någon lag om att man måste kunna försörja sig själv som medborgare.

Vilket du påstår inte går för vissa som inte får skaffa bankID.

Nu hänger jag inte med? Var har jag påstått att man inte kan försörja sig utan bankid?

Jag har bara poängterat att BankID inte är en statlig grej och att staten inte kräver av dig att du har BankID.
Senast redigerad av Engineer 2023-02-15 kl. 19:34.
Citera
2023-02-15, 19:38
Medlem
styckets avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med? Var har jag påstått att man inte kan försörja sig utan bankid?

Jag har bara poängterat att BankID inte är en statlig grej och att staten inte kräver av dig att du har BankID.

Ursäkta du har inte påstått det ordagrant. Det är så jag tolkar det bara.

Vad jag fattar det behöver man verifiera sig i samhället. Då frågade jag dig om det finns alternativ identifiering till bankID.

Då svarade du nej.

Det innebär att man inte kan verka så som man behöver i samhället.

Detta är ett måste för ett samhälle ska fungera och därför bör lagarna vara anpassade för att fungera.

Men man måste alltså inte identifiera sig (digitalt?)

Låter lite konstigt bara. Försöker få lite klargöring hur det fungerar.
Citera
2023-02-15, 19:41
Medlem
Citat:

Vad jag fattar det behöver man verifiera sig i samhället. Då frågade jag dig om det finns alternativ identifiering till bankID.

Då svarade du nej.

Detta är ett måste för ett samhälle ska fungera och därför bör lagarna vara anpassade för att fungera.

Du kan deklarera på papper, du kan logga in på banken med dosa (du kan strunta i internetbank och använda brevgiro till och med). Det mesta går men är omständigare.

(Det finns också ett alternativ som heter Freja eID men det är heller inte statligt)
Citera
2023-02-15, 19:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Då svarade du nej.

Man får inte Bank-ID om man inte har ett lönekonto (med flera villkor). Så illa är det. Av den anledningen vill staten få fram ett motsvarande som fler kan få tillgång till.

Faktiskt ganska obehagligt att storbankerna sätter villkor för vem som ska kunna legitimera sig digitalt.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-15 kl. 19:45.
Citera
2023-02-15, 19:43
Medlem
styckets avatar
Citat:
Du kan deklarera på papper, du kan logga in på banken med dosa (du kan strunta i internetbank och använda brevgiro till och med). Det mesta går men är omständigare.

(Det finns också ett alternativ som heter Freja eID men det är heller inte statligt)

Lite offtopic men aningen relaterat...

Hur kan det vara lagligt att staten kan stämma en bara för man vägrar deklarera?

Det är den enda formen av böter en medborgare kan få endast genom ren icke-handling?
Citera
2023-02-15, 19:45
Medlem
Citat:

Hur kan det vara lagligt att staten kan stämma en bara för man vägrar deklarera?

Det är den enda formen av böter en medborgare kan få endast genom ren icke-handling?

Det är lagligt för att Skatteförfarandelagen (som är en lag, det hör du på namnet) säger så.
Citera
2023-02-15, 19:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Staten stämmer dig inte om du inte deklarerar, var har du fått det ifrån? De skönstaxerar dig. Sedan får du en bot för att du inte gjort rätt.

Du kan få böter av en hel del saker om du inte fullgör det som ska fullgöras, typ om du inte skickar dina barn till skolan.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-15 kl. 19:52.
Citera
2023-02-15, 19:57
Medlem
styckets avatar
Citat:
Det är lagligt för att Skatteförfarandelagen (som är en lag, det hör du på namnet) säger så.

Rent spontant undrar man om den kan tolkas strida mot någon annan lag.

Rent teoretiskt kan religionsfrihetslagen strida mot vilken lag som helst om man anser att det är sin religion att göra lagbrottet.

Uppenbarligen är inte religionsfriheten starkare då än många andra lagar.

Men det låter konstigt att staten ska kunna tvinga en att göra något och sen böta en för mig. Det känns inte etiskt.

Blir hemlösa ofta bötade då tro för de inte deklarerar?
Citera
2023-02-15, 19:58
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Staten stämmer dig inte om du inte deklarerar, var har du fått det ifrån? De skönstaxerar dig. Sedan får du en bot för att du inte gjort rätt.

Du kan få böter av en hel del saker om du inte fullgör det som ska fullgöras, typ om du inte skickar dina barn till skolan.
Vad jag menar är att man blir betalningsskyldig en summa. Det är ofta vad kriminella kallar att böta någon.
Citera
2023-02-15, 20:04
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man får inte Bank-ID om man inte har ett lönekonto (med flera villkor). Så illa är det. Av den anledningen vill staten få fram ett motsvarande som fler kan få tillgång till.

Faktiskt ganska obehagligt att storbankerna sätter villkor för vem som ska kunna legitimera sig digitalt.

Vad exakt är ett lönekonto tro?

Finns det nån anledning att man inte kan skaffa ett sånt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in