Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Ötzi blir inte så kompatibel jämförelse här eftersom han låg mumifierad och väl bevarad med hud kvar osv.
I Österödskvinnans fall så fanns ju enbart ben kvar, och personen jag citerade hävdade med bestämd självsäkerhet att DNA-test är facit. Jag frågade då hur personen visste det, vad felmarginalerna är osv, jag fick såklart inget svar för personen är förmodligen bara en papegoja.
Jag tänker bara att DNA-test för benrester som är över 10 000 år bör baseras på en karta (urvalsgrupp, referensgrupp) av liknande tester jämfört med en karta av tester av moderna människan, som det sedan dras slutsatser av. Vad är sannolikheten att de träffar rätt liksom? Det är ju inte så att de jämför atomer, utan de gör uppskattning av flera olika variationer osv.
Då är det ju en bra idé att du studerar studien jag länkar till. Man använder där data från en brittisk genetisk databas med moderna individer där de fått uppge sin hudfärg och man tittar på de 170 genetiska markörer som man vet kan påverka hudfärgen. Man viktar de olika markörernas bidrag till hudfärgen och jämför med forntidsmänniskornas motsvarande.
Resultatet var att Ötzi var mörkare än vad en sardinier idag kan vara men ljusare än några andra ungefär samtida individer med genetisk arv från de första bönderna (tabell S11 i artikeln). Vad det nu innebär. Sardinier uppges vara mörkast i Europa men om googlar "sardinians" får man klart för sig att de är påtagligt ljusa i hyn ändå. Det verkar inte finnas någon annan förklaring av vad mätetalen representerar i form av hudnyans.
Citat:
We examined 170 skin pigmentation-associated SNPs from the UK Biobank genome-wide association study (GWAS) for skin color and retrieved diploid genotype information from 154 biallelic sites in Iceman. Each phenotype-informative SNP has a different effect size, i.e., the variance in pigmentation explained by individual SNPs is different. Thus, we combined the effect size of each pigmentation-informative SNP together with all examined effective alleles as an indication for the final phenotypic trait. To take effect size impact into consideration, we calculated a weighted genetic score given the individual SNP weight from the UK Biobank GWAS-estimated effect sizes which is the weighted proportion of dark pigmentation alleles used as an indicator of skin pigmentation. The weighted genetic score of dark pigmentation in the Iceman is estimated to be 0.591, higher than the score of present-day southern European populations taking Sardinians as an example (Table S11), which the Iceman shares closest genetic affinity to (Figure S1) and which represent the highest level of pigmentation among modern-day European groups although it is lower than the score of ancient LBK farmers and the Luxembourg_Loschbour.DG hunter-gatherer (Table S11).