2023-11-19, 23:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hon försöker nog framföra att titta, hederskultur, bortgifte, plundring osv har förekommit i Sverige också, det är svensk kultur. Nuförtiden är ju hederskultur mest förknippat med invandrade kulturer.

Men bara för att hon är obildad om svensk historia och inte visste detta, betyder ju inte att alla är det. Ja vikingarna var barbariska. Hederskultur fanns också. Men det börjar bli rätt så länge sen. Det kom upplysningstid och lite sånt emellan. Och Sveriges historia är knappast en ursäkt för eller gör det till något positivt, att kulturer idag beter sig på ett sätt som vi förknippar med medeltid eller vikingatid.

Såsom sades i eftersnacket så är vikingar inte ett folk eller en religion eller ens knappt en kultur utan mest en sysselsättning. Tittarrepresentanten gjorde bort sig helt och hållet.
Citera
2023-11-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ett visst ansvar har ju även svt. Väljer man en tittarrepresentant som är historisk okunnig, ogillar Sverige och dess historia och som sedan ska kommentera de senaste forskningen om Sveriges historia så har SVT ett visst ansvar för de reaktioner som sedan lär påverka denna så kallade representant som inte alls är representativ, utan är där för att provocera. Varför valde SVT ett sådant koncept?

Hon var i princip där för att göra narr av Sveriges historia och av svenskar. Och det ser inte så bra ut om man gör anspråk på att ha ett seriöst program om historia. Det kan hon ta i andra forum.
Citera
2023-11-20, 00:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Hon var i princip där för att göra narr av Sveriges historia och av svenskar. Och det ser inte så bra ut om man gör anspråk på att ha ett seriöst program om historia. Det kan hon ta i andra forum.

Ja precis. Varför detta koncept när man lanserar ett sådant seriöst koncept med ett enormt projekt där de mest kända forskare ingår för att lansera den nyaste forskningen bara för att sedan göra narr av saken? Uppenbarligen känner man inget ansvar för de skattemiljarder man spenderat.

I de eftersnack som varit kan jag se en viss olust hos forskarna vid vissa frågor och allra mest när tittarrepresentanterna ska kommentera och ställa frågor.
Citera
2023-11-20, 00:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ett visst ansvar har ju även svt. Väljer man en tittarrepresentant som är historisk okunnig, ogillar Sverige och dess historia och som sedan ska kommentera de senaste forskningen om Sveriges historia så har SVT ett visst ansvar för de reaktioner som sedan lär påverka denna så kallade representant som inte alls är representativ, utan är där för att provocera. Varför valde SVT ett sådant koncept?

Det är inte så snällt mot henne heller om hon framstår som en jubeldiot.
Citera
2023-11-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte så snällt mot henne heller om hon framstår som en jubeldiot.

Man kan ju tacka nej. Eller läsa på. Om SVT bjöd in mig för att diskutera något jag inte kan så mycket om, typ Kurdistans historia, skulle jag åtminstone läsa på lite först, och definitivt inte göra allt jag kunde för att förolämpa kurder och deras historia.
Citera
2023-11-20, 00:46
Medlem
peterZiipens avatar
Viken OTROLIGT obehaglig människa de bjudit in till Historiskt eftersnack - Elaf Ali. Sitter och flänger med håret, poserar för kameran, är varken intresserad eller bryr sig om vikingatiden. Och enda gången hon säger något så är det att dagens invandrare beter sig bättre än vikingarna, och att dagens svenskar är smutsiga...
Citera
2023-11-20, 00:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Man kan ju tacka nej. Eller läsa på. Om SVT bjöd in mig för att diskutera något jag inte kan så mycket om, typ Kurdistans historia, skulle jag åtminstone läsa på lite först, och definitivt inte göra allt jag kunde för att förolämpa kurder och deras historia.

Jo, men du är kanske inte en jubelidiot?

Jag tittade knappt alls på det, och vet inte om jag kommer orka, även om det är intressant att lyssna på forskarna.

Däremot kollar jag på själva programmet.
Citera
2023-11-20, 02:27
Medlem
Eftersnack med 4 kvinnor. Där tog mitt tittande slut och jag bytte kanal. Är det desamma som serverat fakta inför serien? Feministisk forskning av SVT. SVT fick verkligen till det med klimatkatastrofen. Dock så reparerades allt av sig själv och livet gick vidare. Ingen större kris där inte om man bortser från att det rensade ut lite av livet på Jorden. Det hade ju behövts idag med så det vore ju ingen större katastrof. Jorden är en fantastisk skapelse som själv fixar och löser sina problem som uppstår. Därtill så är klimatet på Jorden i ständig förändelse och ska så vara. Landsting är ju även numera ersatta av regioner.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-11-20 kl. 02:31.
Citera
2023-11-20, 04:29
Medlem
wizzmans avatar
Den här Elaf Ali i eftersnacket...alltså vill hon provocera eller? "Im a original swede" "Välkommen till Sverige"
Har läst igenom några kommentarer här och håller med på allting. Det är ett jäkla tjat om kvinnor hit och dit varför lägger man sån vikt på det?
För oss som är lite historieintresserade i synnerhet om man läst lite om järnåldern så finns det inte mycket intressant att höra här.

Det är på en väldigt ytlig nivå detta med Ansgar te x har alla lärt sig i skolan, då hade det varit bättre att lägga den tiden på te x hur språket var, lite om runristare och runstenar m m.
Programledaren sitter som han pratar med ett gäng ungar på dagis.
Citera
2023-11-20, 05:03
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
"Kvinnan visste mer än den största guden, Oden" *dramatisk musik*

I varje avsnitt ska vi matas med informationen om att kvinnor hade hade tunga roller i samhället. Känns otroligt forcerat.
Känns dock bättre att de lyfter fram kvinnors roll snarare än att de försökt säga något om att svenska män alltid tryckt ner fruntimmer. 10 procent kvinnliga domare vid Tingen för mer än 1000 år sedan är väl bättre än vad många länder presterar idag?
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Tja både St Barthelemy Cabo Corso var ju drivna av slavhandel i första hand, så det lär nog bli åka av där. Även om Cabo Corso var på 1600-talet.
Att ta upp dessa projekt är inte konstigt i sig. Men om de skulle konstatera annat än att svenska försök till slavhandel misslyckades katastrofalt - mestadels pga bristande stöd för sådana aktiviteter från svenska politiker - vore nog oärligt.

Random somalier du möter på gatan har förmodligen förfäder som totalt exporterat fler slavar än Sverige som nation någonsin gjort.
Senast redigerad av covfefe... 2023-11-20 kl. 05:06.
Citera
2023-11-20, 07:54
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Den här Elaf Ali i eftersnacket...alltså vill hon provocera eller? "Im a original swede" "Välkommen till Sverige"
Har läst igenom några kommentarer här och håller med på allting. Det är ett jäkla tjat om kvinnor hit och dit varför lägger man sån vikt på det?
För oss som är lite historieintresserade i synnerhet om man läst lite om järnåldern så finns det inte mycket intressant att höra här.

Det är på en väldigt ytlig nivå detta med Ansgar te x har alla lärt sig i skolan, då hade det varit bättre att lägga den tiden på te x hur språket var, lite om runristare och runstenar m m.
Programledaren sitter som han pratar med ett gäng ungar på dagis.

Hon gjorde ju även den avslutande delen i svenska nyheter med exakt samma framtoning, så troligtvis ja. Eller hon gör det nog för att hon tycker att det är rolig komik.
Citera
2023-11-20, 08:49
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det på det sättet.

Vi har en obruten linje av kulturell utveckling sedan c:a 4800 år sedan.

Några muselmanska araber har ingenting att lära oss. Det var fel av SVT att släppa fram den här araben!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in