2023-11-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Javisst, men fråga en man som har en hemmafru om han tycker att hon arbetar. Det tycker de flesta inte. De undrar snarare vad tusan hon gör hela dagarna, ”går hemma” och gör av med hans pengar.

Så du menar att män designade ett samhälle som uppmuntrade kvinnor att inte arbeta, och en arbetsmarknad som diskriminerade kvinnor, för att de ville att kvinnor skulle arbeta? Make it make sense.
Citera
2023-11-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag är själv kvinna och vet att "kvinnor kan" men oftast när det skall lyftas fram kvinnor från historien så måste man leta efter riktigt obskyra exempel och då försvinner alla stora män som faktiskt bidragit med enorma framsteg i vetenskapen och så vidare.

Skall vi lära oss om Axel Oxenstierna som grundlade hela den Svenska statsapparaten eller skall vi lära oss om Ulrika Eleonora Stålhammar som klädde ut sig till (manlig) soldat? Det här FÖRMINSKAR ju bara kvinnorna, om det här är det bästa vi kunde hitta.

Om vi vill prata om kvinnor förr kan man väl istället lyfta fram domäner där kvinnor VAR aktiva. Lär oss mer om livet i hemmen, om barnuppfostran, matlagning, hushållssysslor förr... Jag HOPPAS det här programmet, Historien om Sverige, kan lyfta fram vardagslivet genom olika tider. DET hade varit progressivt och feministiskt. Men jag tvivlar starkt på att de har tagit den riktningen.

Det viktigaste är väl att folk förstår varför kvinnorna historiskt sett hade en mer tillbakadragen roll? Samtliga samhällsinstitutuoner var ju utformade för att premiera männen och låta kvinnorna föda barn. Då får man inte heller särskilt många spännande kvinnoöden att rapportera om.
Citera
2023-11-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jo, att kalla hela grupper för oönskade parasiter är hat. Du behöver inte låtsas, det är redan mask off, deluxe. Som sagt anmäld.

Som antropologi- och historieintresserad så borde du fatta att dina chanser för fortplantning i den moderna världen direkt ogynnas av ditt kvinnohat. Kvinnor gillar inte sånt och kvinnor har fri vilja. Men du är korkad och det är ju tråkigt för dig.
Ok, visst. Alla män i hela världen (utom jag tydligen) tycker att kvinnor är precis lika mycket värda som män, det råder full jämställdhet och när jag gör en analys av hur det ser ut idag så är det min personliga åsikt. Bra, då vet jag.

Återigen, det jag hoppas på av ”Historien om Sverige” är att få några teorier eller förklaringar till hur och varför det blev som det blev (det som du kallar för min personliga åsikt) med könens olika status. Är uppriktigt intresserad, då det är en jättestor fråga, förmodligen den faktor som
mest har påverkat hur vi lever och mår idag.
Citera
2023-11-08, 12:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibis
...
Vi jobbade mindre per dag, var i bättre form och bortsett från att en infektion elekr ett benbrott kunde vara döden skulle jag nog säga att vi garanterat mådde bättre både fysiskt som mentalt!

Det är de senare samhällsformerna som är lögnerna. Vi är menade för stamlivet.

Det finns många exempel på folk som levt i båda världar och föredrog livet hos "vildingarna".

Här är ett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yanoama

Det var likadant i Nordamerika.
Citera
2023-11-08, 12:36
Medlem
För övrigt ofattbart att folk kan bli så enormt kränkta av detta program. Herregud vilka snöflingor som folk har blivit.
Citera
Medlem
Citat:
Så du menar att män designade ett samhälle som uppmuntrade kvinnor att inte arbeta, och en arbetsmarknad som diskriminerade kvinnor, för att de ville att kvinnor skulle arbeta? Make it make sense.
Ja, det är konstigt och ologiskt, och en av de saker som jag hoppas att programmet kan ge svar på.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det har han inte, han hatar bara kvinnor. Vilken annan grupp människor tycker du det är ok att kalla parasiter och oönskade element? Skulle du säga ”han har en poäng” om han sa så om judar, om svarta, om svenska män? Han dömer ut halva jordens befolkning, den del av befolkningen som sätter er män till världen, som oönskad och totalt värdelös.

En sådan människosyn är så makaber att man undrar vad som ligger bakom. Män tål inte avvisande så bra. Det är vad som ligger bakom att kvinnor blir ihjälslagna eller nerkastade i gruvhål av män. Så jag gissar på att någon kvinna han ansåg vara hans ägodel tröttnade på att leva med en kvinnohatare och lämnade honom, därav hans nu helt ofiltrerade hat.

Han har en poäng i att män troligen styrde och ställde mer eller mindre då också. Läser du diskussionen han och jag haft så ser du mina synpunkter. Klart att de fyllde en viktig funktion i samhället, precis som de gjort i andra tider. Det är ju inte förens i moderna tider kvinnor har kunnat klara sig något vidare bra utan en man i deras liv(far, bror eller make). Ganska grovt att kalla kvinnor parasiter svar ja, men det var inte det jag tyckte han hade poänger om.

Men jag tror att även du verkar drivas av nån agenda, när du så lätt låter dig provoceras.

Nutida mäns(i ditt exempel med gruvhål en afghansk sådan) våld mot kvinnor har väl inte så mycket med dem här tråden att göra, men det var garanterat värre på jägarstenåldern. Just nu lär det väl vara absolut minst våld mot kvinnor i världen någonsin eftersom minst folk någonsin just nu dör i konflikter. Du kan ta 1900-talet som många kallar var blodigt, det påstås ha varit det århundrade då minst procent av befolkningen dog pga mänskliga konflikter.

Just nu är det höjdpunkten att vara en människa på de flesta plan oavsett om man är en man eller en kvinna.
Citera
2023-11-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Han har en poäng i att män troligen styrde och ställde mer eller mindre då också. Läser du diskussionen han och jag haft så ser du mina synpunkter. Klart att de fyllde en viktig funktion i samhället, precis som de gjort i andra tider. Det är ju inte förens i moderna tider kvinnor har kunnat klara sig något vidare bra utan en man i deras liv(far, bror eller make). Ganska grovt att kalla kvinnor parasiter svar ja, men det var inte det jag tyckte han hade poänger om.

Men jag tror att även du verkar drivas av nån agenda, när du så lätt låter dig provoceras.

Nutida mäns(i ditt exempel med gruvhål en afghansk sådan) våld mot kvinnor har väl inte så mycket med dem här tråden att göra, men det var garanterat värre på jägarstenåldern. Just nu lär det väl vara absolut minst våld mot kvinnor i världen någonsin eftersom minst folk någonsin just nu dör i konflikter. Du kan ta 1900-talet som många kallar var blodigt, det påstås ha varit det århundrade då minst procent av befolkningen dog pga mänskliga konflikter.

Just nu är det höjdpunkten att vara en människa på de flesta plan oavsett om man är en man eller en kvinna.
Jag tror (eller trodde i alla fall) att det inte var så mycket våld på jägarstenåldern. Men de sa ju i programmet att man tvärtom set ganska mycket tecken på våld. Alltid lär man sig något nytt.
Citera
2023-11-08, 12:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det nämns inte i programmet, men tydligen hade man redan för 8000 år sedan tillgång till dubbelhäftande tejp.

Kvinnorna är klädda i chicka läderbikinis som uppenbarligen är tejpade på kroppen.

Skämt åsido, man kan undra om de har något som helst belägg för kläderna skådespelarna bär. Det ser ut som de köpt rekvisitan från någon 60-tals Hollywoodproduktion, 1000000 years B.C. eller så.

Man har kanske tagit inspiration från hur Ötzi - ismannen var klädd:

”Ötzi var iklädd pälsrock och pälsbyxor samt en mössa av björnskinn. Under pälsbyxorna bar han ett slags getskinnskalsong” (från wiki).
Citera
2023-11-08, 12:41
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur grov är din autism som hakar upp dig totalt på mitt användande av ordet "förfäder"?

Nej, negrer står så långt bort från andra raser att man nästan (jag är inte fullt seriös) skulle kunna klassa dem som en annan art

Sanningen är att ju längre tillbaka i tiden man forskar desto fler förfäder blir släkt med varandra. Vilket alltså resulterar i att antalet förfäder minskar drastiskt ju längre tillbaka man kommer i tiden. Det kallas anförskjutningar. Den matematiskt allt vidare antavlan visar sig gå ihop bakåt i tiden och får en alltmer ovalare form. På 1250-talet är det bara några få förfäder kvar. Och så långt tillbaka i tiden kan man lugnt påstå att alla nordbor är släkt med varandra. Räkna 2-3 generationer till så är den tidens förfäder, stamfäder och stammödrar för alla människor, européer, svenskar, samt du och jag. Då fanns det cirka 400 miljoner människor på jorden.
Citera
2023-11-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ok, visst. Alla män i hela världen (utom jag tydligen) tycker att kvinnor är precis lika mycket värda som män, det råder full jämställdhet och när jag gör en analys av hur det ser ut idag så är det min personliga åsikt. Bra, då vet jag.

Återigen, det jag hoppas på av ”Historien om Sverige” är att få några teorier eller förklaringar till hur och varför det blev som det blev (det som du kallar för min personliga åsikt) med könens olika status. Är uppriktigt intresserad, då det är en jättestor fråga, förmodligen den faktor som
mest har påverkat hur vi lever och mår idag.

Vad nedtonad du låter helt plötsligt, vill du inte framstå som könsnazist längre? Bara för att du eller andra män tycker att kvinnor är parasiter som är mindre värda och som aldrig tillfört världshistorien något, så är det inte fakta, det är åsikter. Kvinnor har fullvärdigt människovärde, oavsett hur många män som hatar kvinnor.

Nu ska jag försöka tänka ut hur mycket av världens krig, lidande, ondska och död som orsakats av kvinnor. Hitler, Stalin, krigsherrar, erövrare och folkmördare genom historien var visst alla kvinnor enligt dig.
Citera
2023-11-08, 12:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Det viktigaste är väl att folk förstår varför kvinnorna historiskt sett hade en mer tillbakadragen roll? Samtliga samhällsinstitutuoner var ju utformade för att premiera männen och låta kvinnorna föda barn. Då får man inte heller särskilt många spännande kvinnoöden att rapportera om.

Sen har ju nästan 100% av alla som skrivit historien fram till 1800-talet varit män så det är ju inte jättekonstigt att vår historieskrivning i stort drar lite åt det manliga hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in