Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-13, 21:39
  #1
Medlem
Är det legalt möjligt att skriva ett kontrakt med en kollega om att han ska vara en framtida referens?
Går det t.ex att gå till en jurist och få detta nedskrivet mellan två parter?
Citera
2023-02-13, 22:39
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Vad är poängen? Tror du han kommer vara en bra referens om du åberopar kontraktet?

Jävligt märklig fråga. Jag hade undrat vad du var för jävla kuf om du kom och bad mig skriva under ett sådant kontrakt.

I övrigt är ensidiga avtal inte bindande.
Citera
2023-02-13, 22:42
  #3
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är poängen? Tror du han kommer vara en bra referens om du åberopar kontraktet?

Jävligt märklig fråga. Jag hade undrat vad du var för jävla kuf om du kom och bad mig skriva under ett sådant kontrakt.

I övrigt är ensidiga avtal inte bindande.
De kan vara bindande, men när det gäller gåvor av lös egendom, så förmodligen inte i det här fallet. Men jag antar att det är fråga om någon sorts vedergällning här, typ att de ger referenser till varandra eller något sånt.
Citera
2023-02-13, 22:53
  #4
Medlem
Glostrups avatar
Vad ska du göra om han/hon bryter kontraktet då, stämma personen i fråga? Ska du lägga till hur positiv personen ska vara som referens också, och vad som ska sägas?

Sånt här sköter man självklart inte via kontrakt, utan med lite fingertoppskänsla med sina kollegor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback