Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-13, 20:29
  #1
Medlem
Hej

Kan någon snälla hjälpa mig att förstå,
Har ett avtal där det står att jag är anställd på bestämd tid från och med 2022-10-11 dock längst till 2023-03-11
Sen står det grund för tidsbegränsad anställning: provanställning enl AB

Är det tidsbegränsad visstid eller är det provanställning som kommer att gå över till tillsvidare?
Sluta skumt kontrakt, hur kan en provanställning bara va 5 månader.

Tacksam för svar!
Citera
2023-02-13, 20:35
  #2
Moderator
yz44s avatar
Arbetsgivaren behöver inte ha provanställning alls om de inte vill.

Och ja, en provanställning övergår till tillsvidareanställning om inget annat meddelats innan provanställningens slut.
Citera
2023-02-13, 20:43
  #3
Medlem
kristofferGs avatar
Det är en uttryckligt tidsbegränsad provanställning.
Citera
2023-02-13, 21:28
  #4
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Hej

Kan någon snälla hjälpa mig att förstå,
Har ett avtal där det står att jag är anställd på bestämd tid från och med 2022-10-11 dock längst till 2023-03-11
Sen står det grund för tidsbegränsad anställning: provanställning enl AB

Är det tidsbegränsad visstid eller är det provanställning som kommer att gå över till tillsvidare?
Sluta skumt kontrakt, hur kan en provanställning bara va 5 månader.

Tacksam för svar!

Nu är jag inte expert på AB, men det där låter konstigt. När jag läser kommentarerna till ABs 4 p mom.2 kan jag inte se hur det här går ihop. En provanställning är en tillsvidareanställning som kan avbrytas utan sakliga skäl. Jag skulle med säkerhet vilja säga att det inte går att ha en provanställning för en tidsbegränsad anställning. Det skulle strida mot grunderna i anställningsskyddslagen.

Vad anges specifikt som din anställningsform, Särskild visstidsanställning, vikariat, intermittent?

Är du verkligen helt säker på att du läst rätt i ditt avtal? Kan det inte vara så att avtalet har angett den tid som är din prövotid?
__________________
Senast redigerad av bogslayer 2023-02-13 kl. 21:34.
Citera
2023-02-13, 21:48
  #5
Medlem
Citerar vad det står exakt:

Har anställts på bestämd tid från och med 2022-10-11 dock längst till och med 2023-03-11
Grund för tidsbegränsad anställning: provanställning enl AB

Jag håller på bli knäpp
Tycker de märkligt att det står både tidsbegränsat och provanställning
Och att det bara är 5 månader
Citera
2023-02-13, 22:36
  #6
Medlem
revodnebs avatar
1 månad, sen kan du gå.
Citera
2023-02-20, 19:14
  #7
Moderator
tobess avatar
Avtalsfrågor tas i Juridikforumet.

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-02-20, 19:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Nu är jag inte expert på AB, men det där låter konstigt. När jag läser kommentarerna till ABs 4 p mom.2 kan jag inte se hur det här går ihop. En provanställning är en tillsvidareanställning som kan avbrytas utan sakliga skäl. Jag skulle med säkerhet vilja säga att det inte går att ha en provanställning för en tidsbegränsad anställning. Det skulle strida mot grunderna i anställningsskyddslagen.

Vad anges specifikt som din anställningsform, Särskild visstidsanställning, vikariat, intermittent?

Är du verkligen helt säker på att du läst rätt i ditt avtal? Kan det inte vara så att avtalet har angett den tid som är din prövotid?

I det här fallet kan man väl trolla bort LAS med kollektivavtal?
Citera
2023-02-20, 19:40
  #9
Medlem
bogslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
I det här fallet kan man väl trolla bort LAS med kollektivavtal?

Man kan inte avtala kring provanställningar på det sätt som TS beskriver. Jag tror han har missförstått sitt avtal ärligt talat och att det här rör sig om en helt vanlig provanställning där prövotiden angetts
Citera
2023-02-20, 21:13
  #10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Hej

Kan någon snälla hjälpa mig att förstå,
Har ett avtal där det står att jag är anställd på bestämd tid från och med 2022-10-11 dock längst till 2023-03-11
Sen står det grund för tidsbegränsad anställning: provanställning enl AB

Är det tidsbegränsad visstid eller är det provanställning som kommer att gå över till tillsvidare?
Sluta skumt kontrakt, hur kan en provanställning bara va 5 månader.

Tacksam för svar!
Kan du lägga upp ett foto på avtalet, alternativt återge texten? Givetvis med eventuellt identifierande information censurerad.

Utan att veta exakt vad det står blir det tyvärr svårt att svara på din fråga.
Citera
2023-02-21, 00:12
  #11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det låter som att det är en provanställning, de är alltid tidsbegränsade. Det finns ingen regel om en minimumtid för provanställningar, de får dock inte överskrida 6 månader.

Lag (1982:80) om anställningsskydd
Citat:
6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.

Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

Det är inget som är konstigt med skrivelsen och din anställning kan övergå till en tillsvidareanställning.
Citera
2023-02-21, 23:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det låter som att det är en provanställning, de är alltid tidsbegränsade. Det finns ingen regel om en minimumtid för provanställningar, de får dock inte överskrida 6 månader.

Lag (1982:80) om anställningsskydd


Det är inget som är konstigt med skrivelsen och din anställning kan övergå till en tillsvidareanställning.
Jo, det är en väldigt konstig formulering.
i "normalfallet" (dvs med en tillsvidareanställning med provanställning) så övergår det automatiskt vid prövotidens slut till en tillsvidareanställning.

i det här fallet har anställningen ett slutdatum, vad som händer därefter vet ingen(utom AG).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback