2024-08-31, 19:49
Medlem
Visst har alla rätt till sina åsikter Jag skrev MIN!

Vad jag vet så är det hur enkelt som helst, att se vad jag skrivit här tidigare Eller hur?
Senast redigerad av Solensgava 2024-08-31 kl. 19:53.
Citera
2024-08-31, 20:16
Medlem
Lingonpinglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solensgava
Vilka är NI som gnäller på hur en Barngrav sköts??Endast VI som mist ett barn VET hur den sorgen är Och den är olika för alla och ngt man får leva med livet ut Hur ofta eller lite man besöker graven har ingen annan med att göra
OM en grav inte verkar skötas om, tar kyrkan kontakt med gravrättsinnehavaren. Att överlåta skötseln till kyrkogårdsförvaltningen innebär INTE att den sköts om varje dag
Jag tycker personligen att när man besöker en kyrkogård så ser det inte så roligt ut med dessa gravar som är helt oskötta och vildvuxna och är det dessutom ett litet barn så känns det helt klart värre.
Men som sagt, alla sörjer olika och alla tycker olika saker är viktiga.
Dessutom visar Pannan och Slapptasken upp en fasad på sina sociala medier som går ut på att de har det väldigt fint. De gillar inredning osv, då tycker jag det vore fint om det kunde spillas över på gravplatsen också.
Dom väljer ju att visa upp den, i det ledsamma skick den var i, så ja man kanske får räkna med att människor reagerar.
Citera
2024-08-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solensgava
Visst har alla rätt till sina åsikter Jag skrev MIN!

Vad jag vet så är det hur enkelt som helst, att se vad jag skrivit här tidigare Eller hur?
STÄMMER, Jag tyckte mest att det Var onödigt att bli Så Upprörd
Citera
2024-08-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonpinglan
Jag tycker personligen att när man besöker en kyrkogård så ser det inte så roligt ut med dessa gravar som är helt oskötta och vildvuxna och är det dessutom ett litet barn så känns det helt klart värre.
Dessutom visar Pannan och Slapptasken upp en fasad på sina sociala medier som går ut på att de har det väldigt fint. De gillar inredning osv, då tycker jag det vore fint om det kunde spillas över på gravplatsen också.
Dom väljer ju att visa upp den, i det ledsamma skick den var i, så ja man kanske får räkna med att människor reagerar.

Det var ju de själva som påpekade hur solkig gravplatsen blivit. Då är det inte oartigt att helt enkelt bara hålla med.
Eller ska man ljuga och säga "åååhh nej det var SÅ fint" när alla ser att det inte är en fröjd för ögat.

Hade de själva inte tagit upp saken så hade jag inte ens reagerat för just gravvård är ingen av mina intressen.
Citera
2024-08-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonpinglan
Ja, det ser väldigt sorgligt och tråkigt ut med gravar som inte sköts om. Jag besökte en anhörigs grav för ett tag sen, och i närheten fanns en barngrav som såg vanskött och övergiven ut, gamla vissna blommor, ogräs och annat skräp.
Det är en liten flicka i treårsåldern begravd där, hon dog i en trafikolycka för några år sen.

Gravrättsinnehavare är enligt lag skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Man kan sköta graven själv eller att överlåta skötsel att utföras av någon annan
Senast redigerad av Tesla83 2024-08-31 kl. 22:58.
Citera
2024-09-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ja, det ser väldigt sorgligt och tråkigt ut med gravar som inte sköts om. Jag besökte en anhörigs grav för ett tag sen, och i närheten fanns en barngrav som såg vanskött och övergiven ut, gamla vissna blommor, ogräs och annat skräp.
Det är en liten flicka i treårsåldern begravd där, hon dog i en trafikolycka för några år sen.

Gravrättsinnehavare är enligt lag skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Man kan sköta graven själv eller att överlåta skötsel att utföras av någon annan

Jag förstår verkligen hur känsligt det kan vara med gravplats etc, på riktigt. Därför är det en liten summa i sammanhanget (det är svindyrt att dö och begravas) att överlåta skötseln till nån annan och så får man vara där och ordna när man själv orkar- utan dåligt samvete.

Gör man dessutom dödscontent som dessa fiskmåsar så borde väl de hundralapparna det kostar per år vara väl investerade.
Men men, har man inte haft råd att besöka sin son på två år så kanske inte heller detta är prioriterat...
Citera
2024-09-01, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag förstår verkligen hur känsligt det kan vara med gravplats etc, på riktigt. Därför är det en liten summa i sammanhanget (det är svindyrt att dö och begravas) att överlåta skötseln till nån annan och så får man vara där och ordna när man själv orkar- utan dåligt samvete.

Gör man dessutom dödscontent som dessa fiskmåsar så borde väl de hundralapparna det kostar per år vara väl investerade.
Men men, har man inte haft råd att besöka sin son på två år så kanske inte heller detta är prioriterat...
Ja om man själv inte mäktar med att sköta sitt barns gravplats så ska man ju överlåta skötseln, det kostar väl någon hundring i månaden. Och det är mycket pengar för en familj som inte ens har råd att tanka bilen för att besöka ett levande barn.
I fallet jag nämnde så bor föräldrarna ca 5 km från gravplatsen, vet inte varför de övergivit deras dotters grav.
Citera
2024-09-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ja om man själv inte mäktar med att sköta sitt barns gravplats så ska man ju överlåta skötseln, det kostar väl någon hundring i månaden. Och det är mycket pengar för en familj som inte ens har råd att tanka bilen för att besöka ett levande barn.
I fallet jag nämnde så bor föräldrarna ca 5 km från gravplatsen, vet inte varför de övergivit deras dotters grav.
Eller så kanske man kan be någon släkting eller vän titta till den om man känslomässigt inte orkar gå dit. Tiden har dom absolut haft, i alla fall det senaste två månaderna!
Citera
2024-09-01, 14:40
Medlem
Citat:

Det kan ju oxå vara alldeles för jobbigt att gå dit. Tycker inte det är JÄTTEmärkligt faktiskt
Citera
2024-09-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelskrutt
Det kan ju oxå vara alldeles för jobbigt att gå dit. Tycker inte det är JÄTTEmärkligt faktiskt
Det kan absolut vara så att det är för jobbigt att gå till graven. Men då ska man överlåta skötseln, en vanskött grav är både ovärdigt, sorgligt och dessutom olagligt.

"Gravrättsinnehavare är enligt lag skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Man kan sköta graven själv eller att överlåta skötsel att utföras av någon annan"
Senast redigerad av Tesla83 2024-09-02 kl. 00:38.
Citera
2024-09-02, 00:47
Medlem
Tycker det börjat bli lite finare content nu när det faktiskt handlar om annat än enbart hat/trauma/död etc.

Sen är ju frågan om ungarna verkligen gett sitt samtycke att vara med i videos som för alltid kommer finnas på nätet. Med tanke på att den största betackat sig för att bli content så kanske man ska beslutet även för de som är näst på tur.
Citera
2024-09-02, 00:50
Medlem
Citat:
Det kan absolut vara så att det är för jobbigt att gå till graven. Men då ska man överlåta skötseln, en vanskött grav är både ovärdigt, sorgligt och dessutom olagligt.

"Gravrättsinnehavare är enligt lag skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Man kan sköta graven själv eller att överlåta skötsel att utföras av någon annan"

När det gäller etik/moral och laglighet så är inte dessa påfåglar något att hänga i julgranen. De skiter fullkomligt i sånt.

Kanske nån stackare som sköter "graven bredvid" kan göra en god insats och rensa lite när de som ska handhålla detta inte orkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in