2023-02-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasparilla
Skatteverkets regler i korthet:
-Om du får överskott från din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt. Du ska då också betala egenavgifter på överskottet.
-Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med underskott (förlust) men du måste spara alla underlag för verksamheten.
-Om du inte får någon vinst och det blir underskott ett år får du spara det och dra av det från eventuellt kommande överskott av samma hobbyverksamhet de fem följande åren.
-Du får bara göra avdrag för de utgifter som hör till hobbyverksamheten och som du har betalat under inkomståret.

Hon ska alltså skatta på dessa pengar.
Hon har fått in närmre 10 tusen totalt minst har jag nog sett. Märkligt att hon inte visar print på att hon skänkt 10% till spädbarnsfonden
Varför tar hon bort alla bud också?
Tipsa skatteverket om detta kanske?
Citera
2023-02-18, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasparilla
Jag följer inte hennes ”konst”-sida så kan inte se priserna. Har hon alltså sålt en tavla för 2000kr?! Det lär ju snabbt komma upp i nivån som man ska skatta för, tror ni hon kommer göra det?

Inte en chans. Hon skötte inte sitt frisör företag speciellt bra heller och har skulder kvar från det. Därför är hon ju hos kronofogden
Citera
2023-02-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweediie
Hon ska alltså skatta på dessa pengar.
Hon har fått in närmre 10 tusen totalt minst har jag nog sett. Märkligt att hon inte visar print på att hon skänkt 10% till spädbarnsfonden
Varför tar hon bort alla bud också?
Tipsa skatteverket om detta kanske?

Hon visar bara ATT hon donerat inte hur mycket. Förra budgivningen gick en tavla för 5100 tror jag, de låg ett sånt bud. Dock skrev hon ju efter hur man kunde va så dum att buda när man inte va seriös, så de kanske var den.

Förstår ärligt talat inte varför så många människor fortfarande tycker så bra om henne, helt sjukt i mina ögon.
Citera
2023-02-18, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1-2-3-4
Hon visar bara ATT hon donerat inte hur mycket. Förra budgivningen gick en tavla för 5100 tror jag, de låg ett sånt bud. Dock skrev hon ju efter hur man kunde va så dum att buda när man inte va seriös, så de kanske var den.

Förstår ärligt talat inte varför så många människor fortfarande tycker så bra om henne, helt sjukt i mina ögon.

Vart har hon visat ATT hon donerat? Ja antagligen var det kanske det. Men tavlorna har gått för ca 1000 kr styck, bara att räkna hur många hon sålt. En gick för 2100 igår.
Vi kan tipsa skatteverket.
Citera
2023-02-18, 07:47
Medlem
Citat:

12 tavlor totalt är utlagda och alla verkar vara sålda
Citera
2023-02-18, 08:04
Medlem
Citat:
12 tavlor totalt är utlagda och alla verkar vara sålda

Hon har lagt upp en bild där det står ”till minne av I från P ”tavla i i’s namn”.

Ser ut som ett sånt ”kort” man får när man donerar pengar. Men de kan ju lika gärna vara fejk, lätt att göra i sin telefon. Oavsett om hon skänkt så ja, hon borde skatta
Citera
2023-02-18, 08:07
Medlem
Igår skrev hon också att hon i framtiden antagligen kommer vilja ta beställningar på tavlor och måla utifrån vad folk vill ha, men att idag gör hon det för sin egen skull.

Hon planerar ju att tjäna pengar på detta. Va enkelt de måste va att tjäna pengar på att måla och ha sociala medier. Slipper hon jobba ”på riktigt” sen och kan göra allt från hemmet…
Citera
2023-02-18, 20:15
Medlem
Citat:
Igår skrev hon också att hon i framtiden antagligen kommer vilja ta beställningar på tavlor och måla utifrån vad folk vill ha, men att idag gör hon det för sin egen skull.

Hon planerar ju att tjäna pengar på detta. Va enkelt de måste va att tjäna pengar på att måla och ha sociala medier. Slipper hon jobba ”på riktigt” sen och kan göra allt från hemmet…

Detta är ju en hobby verksamhet och hon måste då skatta på dom pengarna. Vi får tipsa skatteverket
Citera
2023-02-19, 09:26
Medlem
Citat:
Oj. Såg massa annat där också som liknar de hon målar. Kanske där hon hämtar inspiration. Tror knappast allt poppar upp i huvudet

Tycker hennes tavlor påminner om en konstnärs verk (Ma*in Kje**qvist.) Hon har en målning med en ballerina och en med en naken kropp som känns kopierat rakt av i princip (förutom färgval)

Jag hade varit lite bajsnödig av att sälja ripoffs på andras verk utan att credda,Samt att man gör det i sin döda dotters namn är verkligen smaklöst. Men de är väll så influenserbranchen fungerar man fejkar sig igenom livet och fasaden är så tilltalande att det kommer alltid finnas en grupp dumma mammisar + Hennes toffla till kille som inspireras av henne.
Citera
2023-02-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser86
Tycker hennes tavlor påminner om en konstnärs verk (Ma*in Kje**qvist.) Hon har en målning med en ballerina och en med en naken kropp som känns kopierat rakt av i princip (förutom färgval)

Jag hade varit lite bajsnödig av att sälja ripoffs på andras verk utan att credda,Samt att man gör det i sin döda dotters namn är verkligen smaklöst. Men de är väll så influenserbranchen fungerar man fejkar sig igenom livet och fasaden är så tilltalande att det kommer alltid finnas en grupp dumma mammisar + Hennes toffla till kille som inspireras av henne.

Sjukt. Vilken copycat hon är. Alla hennes "verk". Klart hon inte kommer på de där själv bara sådär. Är nog inte så svårt att rita av andra med en pensel och lite färg.
Hon kommer bara blockera om man frågar om det också 🤣 Undra vad skatteverket säger om denna verksamhet?
Citera
2023-02-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser86

Men gud! Det ÄR ju verkligen kopierat rakt av! Var tvungen att googla. 😨
Citera
2023-02-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majblomman0600
Men gud! Det ÄR ju verkligen kopierat rakt av! Var tvungen att googla. 😨

Såg de med. Törs någon kommentera det 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto