2023-02-13, 11:32
Avslutad
https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf
s. 40 & 3 dömda fall på s. 56, 57 & 58

"I 16 procent av fallen utgjordes den
bevisning som fanns, utöver målsägandens berättelse, endast av stöd
vittnen som inte bevittnat själva händelsen (bevisnivå 3)."

Det här är riktigt otäckt, det kan alltså räcka för en tjej att helt enkelt kan ringa en väninna och börja gråta ihop nån historia som sedan kan användas som stöd vittne för att sätta dit nån. Hur är bevisnivå 3 i de två dömda fallen på s. 57 & 58 bevis bortom rimlig tvivel?

En tjej kan alltså säga: "Jag träffade X och jag blev våldtagen den kvällen" och en kompis bekräftar den påhittade historian eftersom tjejen "ringde" å berättade vad som hade hänt. Detta kan få dig att bli dömd? För det är vad som står på s. 57 & 58. Hon sa att hon inte var med på att ha sex, han sa att hon var med på att ha sex. Hon hade berättat för en kompis. Han blev dömd. Fanns ingen annan bevisning än så.

Det här är det sjukaste jag läst om det stämmer? Allt är ju ord mot ord?
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-02-13 kl. 12:11.
Citera
2023-02-13, 11:39
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
https://bra.se/download/18.7d27ebd91..._praktiken.pdf

Det här är riktigt otäckt, det kan alltså räcka för en tjej att helt enkelt kan ringa en väninna och börja gråta ihop nån historia som sedan kan användas som stöd vittne för att sätta dit nån. Hur är bevisnivå 3 i de två dömda fallen på s. 57 & 58 bevis bortom rimlig tvivel?

En tjej kan alltså säga: "Jag träffade X och jag blev våldtagen den kvällen" och en kompis bekräftar den påhittade historian eftersom tjejen "ringde" å berättade vad som hade hänt. Å detta kan få dig att bli dömd? För det är exakt vad som står på s. 57 & 58. Hon sa att hon inte var med på att ha sex, han sa att hon var med på att ha sex. Hon hade berättat för en kompis. Han blev dömd. Fanns ingen annan bevisning än så.

Det här är det sjukaste jag läst. Allt är ju ord mot ord?

Det är ju bara en del av stödbevisningen. Det krävs mer för sannolika skäl.
Citera
2023-02-13, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Det är ju bara en del av stödbevisningen. Det krävs mer för sannolika skäl.

Varför tas det inte upp eller ens nämns i BRA rapporten isåfall?

I citatet, alltså utöver en berättelse, någon du berättat för. Dom säger i 16% av alla domar, räckte detta.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-02-13 kl. 11:45.
Citera
2023-02-13, 11:45
Avslutad
Den bästa lösningen på det problemet vore om domstolar inte hade en aning om vem de dömde. Dvs att alla tiltade satt tysta bakom ett svart draperi och att flera rättspsykolog istället hade fått avgöra sanningshalten.
Domstolarna hade då inte vetat om det var Ulf Kristersson, Ebba Busch, Gustav Kasselstrand eller Muhammad de dömde.
Citera
2023-02-13, 11:59
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
https://bra.se/download/18.7d27ebd91..._praktiken.pdf

En tjej kan alltså säga: "Jag träffade X och jag blev våldtagen den kvällen" och en kompis bekräftar den påhittade historian eftersom tjejen "ringde" å berättade vad som hade hänt. Detta kan få dig att bli dömd? För det är vad som står på s. 57 & 58. Hon sa att hon inte var med på att ha sex, han sa att hon var med på att ha sex. Hon hade berättat för en kompis. Han blev dömd. Fanns ingen annan bevisning än så.

I 16% av alla fall eller 16% av fallen med fällande dom?
Citera
2023-02-13, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
I 16% av alla fall eller 16% av fallen med fällande dom?

16% av fällande domar. Länken funkar nu. Läs om du vill
Citera
2023-02-13, 12:17
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
16% av fällande domar.

Det är ju helt sjukt i.s.f.

Ligger säkert något i det som hon SVT-advokaten sa, att ”verbalt svag män” lätt blir oskyldigt dömda.
Citera
2023-02-13, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Det är ju helt sjukt i.s.f.

Ligger säkert något i det som hon SVT-advokaten sa, att ”verbalt svag män” lätt blir oskyldigt dömda.

Ja, eller att nån tjej bara kan ljuga för att förstöra ditt liv, som sagt, berättar hon för en kompis kan det ju räcka, läs bara exemplaren på s 57 & 58.

Kortfattat av de 2 domarna:
Hon sa att hon blev våldtagen
Han sa det va frivilligt
Hon hade berättat för en vän
Man tyckte att allt detta räckte som bevis och mannen blev dömd.

Läs själv och säg om jag har fel.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-02-13 kl. 12:24.
Citera
2023-02-13, 12:46
Medlem
Citat:
https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf

Ja visst är det så. Har hon lämnat en trovärdig beskrivning och har "stödbevisning " i form av
kompis, syrra, mamma som vittnar om hur ledsen hon var så ligger du risigt till.
Det behöver inte ens vara våldtäkt genom penetrerande sex utan det räcker med att du stoppar
in ett finger och hon säger att hon ej samtyckt.
På posten kommer sedan ett utbetalningskort på 100.000 kr från din hemförsäkring.
Citera
2023-02-13, 13:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo detta med sk stödbevisning är ju det nya. Det godkänns alltså som bevisning om personen ifråga efteråt berättar om att han/hon blivit våldtagen till en tex kompis. Då är det slam dunk fällande dom.

Det var ju det som räddade Lambertz. Kvinnan där hade samtalat med en vännina efterår men gjort misstaget att säga att hon hade haft kul och knullat en gammal gubbe. Om hon istället gråtit och sagt att gubben våldtagit henne hade Lambertz högst troligt fått minst 2 år.

Återstår att se om det gör att fler döms. Det anmäls alltså runt 7000 våldtäkter årligen. Ca 10% går till utredning och ungefär häften där sedan till åtal. Där sedan 2 av 3 frias. Det är alltså ganska svårt att bli fälld.
Citera
2023-02-13, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo detta med sk stödbevisning är ju det nya. Det godkänns alltså som bevisning om personen ifråga efteråt berättar om att han/hon blivit våldtagen till en tex kompis. Då är det slam dunk fällande dom.

Det var ju det som räddade Lambertz. Kvinnan där hade samtalat med en vännina efterår men gjort misstaget att säga att hon hade haft kul och knullat en gammal gubbe. Om hon istället gråtit och sagt att gubben våldtagit henne hade Lambertz högst troligt fått minst 2 år.

Återstår att se om det gör att fler döms. Det anmäls alltså runt 7000 våldtäkter årligen. Ca 10% går till utredning och ungefär häften där sedan till åtal. Där sedan 2 av 3 frias. Det är alltså ganska svårt att bli fälld.

Hur kan man säga att det är svårt att bli fälld om en kvinna kan göra en snyfthistoria till sina bekanta och fälla mannen dvs bevisnivå 3. Och nej jag hittar inte på, det står ju i rapporten.

Sen har du lite fel ang siffrorna, 2021 var det 9600 anmälda våldtäkter varav 450 dömdes (källa BRA rapporten i TS).

Det här landet är helt sjukt och jag tänker flytta härifrån med tiden. En kvinna som vill hämnas eller vad som helst kan bara trycka på en knapp så är potentiellt ditt liv över.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-02-13 kl. 13:28.
Citera
2023-02-13, 13:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hur kan man säga att det är svårt att bli fälld om en kvinna kan göra en snyfthistoria till sina bekanta och fälla mannen dvs bevisnivå 3. Och nej jag hittar inte på, det står ju i rapporten.

Svårt är ju sett till antalen anmälningar som leder till fällande. Men nej just där är det ju inte svårt sett till det godkänns. Men kvinnan måste ju fortsatt anses som trovärdig och det är väl inte alltid lätt om det just är båg.

Sett till just båganmälningar så leder de väl inte ens till utredning och åtal mest. För att få pengar från försäkring krävs enbart att anmälan gjorts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in