Citat:
Ursprungligen postat av
RyudoMelfice
https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf
s. 40 & 3 dömda fall på s. 56, 57 & 58
"I 16 procent av fallen utgjordes den
bevisning som fanns, utöver målsägandens berättelse, endast av stöd
vittnen som inte bevittnat själva händelsen (bevisnivå 3)."
Det här är riktigt otäckt, det kan alltså räcka för en tjej att helt enkelt kan ringa en väninna och börja gråta ihop nån historia som sedan kan användas som stöd vittne för att sätta dit nån. Hur är bevisnivå 3 i de två dömda fallen på s. 57 & 58 bevis bortom rimlig tvivel?
En tjej kan alltså säga: "Jag träffade X och jag blev våldtagen den kvällen" och en kompis bekräftar den påhittade historian eftersom tjejen "ringde" å berättade vad som hade hänt. Detta kan få dig att bli dömd? För det är vad som står på s. 57 & 58. Hon sa att hon inte var med på att ha sex, han sa att hon var med på att ha sex. Hon hade berättat för en kompis. Han blev dömd. Fanns ingen annan bevisning än så.
Det här är det sjukaste jag läst om det stämmer? Allt är ju ord mot ord?
För att förtydliga här så gäller detta ett fall där det bevisligen förekommit sex(eller jämförbart).
Sen är det inte "bara att". Först skall du berätta för en vän, och antingen få denna att tro dig eller gå med på att ljuga i en domstol(om vi nu talar om risken att bli "ditsatt" som en del påstår är hög), och därmed riskera fängelse.
Sedan skall det passa med övrig bevisning, funkar dåligt om personen har alibi eller om det finns annan bevis som motsäger saken.
Sedan skall du vara trovärdig nog att övertyga polisen, samma gäller vittnet.
Sedan skall målsägande och vittne övertyga domstolen.
Det är alltså knappast så simpelt som att bara hitta på något så blir det en automatiskt fällande dom som vissa verkar tro.
Det är bara ungefär 10% av anmälningar som leder till åtal och av de som går till åtal leder färre än 50% till fällande dom(jämfört med snittet som ligger på 92%).
Med andra ord så är det statistiskt sett ett av de brott med absolut lägst andel fällande domar.
Med det sagt så anser jag att det är bedrövligt att någon kan bli fälld på enbart vittnesmål från målsägande med "stödbeviset" att de berättat för någon annan.