2023-02-13, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svårt är ju sett till antalen anmälningar som leder till fällande. Men nej just där är det ju inte svårt sett till det godkänns. Men kvinnan måste ju fortsatt anses som trovärdig och det är väl inte alltid lätt om det just är båg.

Sett till just båganmälningar så leder de väl inte ens till utredning och åtal mest. För att få pengar från försäkring krävs enbart att anmälan gjorts.

Vilken psykopat som helst kan låta trovärdigt. Att ett brott som är som en dödsdom för din karriär och allt annat kan dömas ut på så extremt låga bevisnivåer är helt sjukt.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-02-13 kl. 13:34.
Citera
2023-02-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Hur kan man säga att det är svårt att bli fälld om en kvinna kan göra en snyfthistoria till sina bekanta och fälla mannen dvs bevisnivå 3. Och nej jag hittar inte på, det står ju i rapporten.

Sen har du lite fel ang siffrorna, 2021 var det 9600 anmälda våldtäkter varav 450 dömdes (källa BRA rapporten i TS).

Det här landet är helt sjukt och jag tänker flytta härifrån med tiden. En kvinna som vill hämnas eller vad som helst kan bara trycka på en knapp så är potentiellt ditt liv över.
Håller med. Men var kan man flytta?
Citera
2023-02-13, 14:07
Avslutad
Den här woke lagen kan de stoppa i papperskorgen. HMF likaså.

Jag ska förklara hur det manliga könet fungerar för er kvinnor. Du kan i princip anta att varenda kille du har kontakt med vill knulla dig.

Din chef vill knulla dig.
Din manliga lärare vill knulla dig.
Din bästa kompis sedan dagis som du ser som din lillebror vill knulla dig.
Din pappas bästa kompis från byggfirman som är 40 år äldre än dig vill knulla dig.
Kassören på ICA vill knulla dig.

Agera därefter för att skydda dig själv och utsätt dig inte för onödiga risker. Behövs nu inget lag för ångersex på fyllan.
Citera
2023-02-13, 14:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Vilken psykopat som helst kan låta trovärdigt. Att ett brott som är som en dödsdom för din karriär och allt annat kan dömas ut på så extremt låga bevisnivåer är helt sjukt.

Jo men lite eget ansvar där kanske. Att om vi tar Lambertz som exempel igen. Knulla inte psykopater!

För kvinnor i gemen kommer väl de mest lida som faktiskt blir våldtagna men får sedan inte upprättelse för folk ser mest till just dessa psykopater som ljuger.
Citera
2023-02-13, 19:52
Medlem
majaparonpajs avatar
Samtyckeslagen har enbart gjort det möjligt att straffas för oaktsam våldtäkt. Alltså där målsägande varit passiv, varken sagt jag eller nej, eller med handling visat att samlaget är frivilligt. Det är alltså inte lättare att bli dömd för våldtäkt idag och bevisnivån är densamma. Vad gäller oaktsam våldtäkt har, gärningsmannen skyldighet att se till att andra parten visar att den är med på samlaget frivilligt. Här uppstår brister. I princip aldrig är en berättelse för vittne tillräckligt för att bli dömd - det beror på hur gärningsmannen redogör sin berättelse.
Citera
2023-02-13, 20:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majaparonpaj
Samtyckeslagen har enbart gjort det möjligt att straffas för oaktsam våldtäkt. Alltså där målsägande varit passiv, varken sagt jag eller nej, eller med handling visat att samlaget är frivilligt. Det är alltså inte lättare att bli dömd för våldtäkt idag och bevisnivån är densamma. Vad gäller oaktsam våldtäkt har, gärningsmannen skyldighet att se till att andra parten visar att den är med på samlaget frivilligt. Här uppstår brister. I princip aldrig är en berättelse för vittne tillräckligt för att bli dömd - det beror på hur gärningsmannen redogör sin berättelse.
Det är inte "lättare" per se, men brottsbeskrivningen har breddats. Tidigare så krävdes någon form av tvång, hot, våld, etc. Det kravet är borta i och med samtyckeslagstiftningen - nu räcker det med att det inte föreligger samtycke.

Oaktsam våldtäkt har inget att göra med vad brottsoffret gjorde eller inte gjorde. Exakt samma gärning kan vara både "vanlig" våldtäkt och oaktsam våldtäkt, den avgörande skillnaden ligger i om gärningsmannen hade uppsåt eller var oaktsam till att samtycke inte förelåg.
Citera
2023-02-16, 00:36
Medlem
Citat:
https://bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf
s. 40 & 3 dömda fall på s. 56, 57 & 58

"I 16 procent av fallen utgjordes den
bevisning som fanns, utöver målsägandens berättelse, endast av stöd
vittnen som inte bevittnat själva händelsen (bevisnivå 3)."

Det här är riktigt otäckt, det kan alltså räcka för en tjej att helt enkelt kan ringa en väninna och börja gråta ihop nån historia som sedan kan användas som stöd vittne för att sätta dit nån. Hur är bevisnivå 3 i de två dömda fallen på s. 57 & 58 bevis bortom rimlig tvivel?

En tjej kan alltså säga: "Jag träffade X och jag blev våldtagen den kvällen" och en kompis bekräftar den påhittade historian eftersom tjejen "ringde" å berättade vad som hade hänt. Detta kan få dig att bli dömd? För det är vad som står på s. 57 & 58. Hon sa att hon inte var med på att ha sex, han sa att hon var med på att ha sex. Hon hade berättat för en kompis. Han blev dömd. Fanns ingen annan bevisning än så.

Det här är det sjukaste jag läst om det stämmer? Allt är ju ord mot ord?

För att förtydliga här så gäller detta ett fall där det bevisligen förekommit sex(eller jämförbart).

Sen är det inte "bara att". Först skall du berätta för en vän, och antingen få denna att tro dig eller gå med på att ljuga i en domstol(om vi nu talar om risken att bli "ditsatt" som en del påstår är hög), och därmed riskera fängelse.
Sedan skall det passa med övrig bevisning, funkar dåligt om personen har alibi eller om det finns annan bevis som motsäger saken.
Sedan skall du vara trovärdig nog att övertyga polisen, samma gäller vittnet.
Sedan skall målsägande och vittne övertyga domstolen.

Det är alltså knappast så simpelt som att bara hitta på något så blir det en automatiskt fällande dom som vissa verkar tro.
Det är bara ungefär 10% av anmälningar som leder till åtal och av de som går till åtal leder färre än 50% till fällande dom(jämfört med snittet som ligger på 92%).
Med andra ord så är det statistiskt sett ett av de brott med absolut lägst andel fällande domar.

Med det sagt så anser jag att det är bedrövligt att någon kan bli fälld på enbart vittnesmål från målsägande med "stödbeviset" att de berättat för någon annan.
Citera
2023-02-16, 19:12
Avslutad
Det här är inte unikt för våldtäktsfall.

Att offret berättat för en vän som enda stödbevisning har förekommit vid alla möjliga typer av brott så som mishandel, olaga hot, förolämpning, bedrägeri etc i minst 15 år nu.

Var inte så sexfixerade.

Rättsväsendet jobbar inte som i amerikanska filmer i någon typ av ärende.
Citera
2023-04-26, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med det sagt så anser jag att det är bedrövligt att någon kan bli fälld på enbart vittnesmål från målsägande med "stödbeviset" att de berättat för någon annan.

Precis, så tjejer kan förstöra killars liv ganska enkelt om de bara vill.

Att jag såg att ens 1 person blev dömd sådär, gav mig PTSD och kanske får mig att aldrig våga ha sex igen, för då är man potentiellt utsatt. Men det är inte 1 person, det är 12% av alla dömda som blir dömda på kvinnors ord. Inga andra bevis.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-04-26 kl. 18:20.
Citera
2023-04-26, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Att offret berättat för en vän som enda stödbevisning har förekommit vid alla möjliga typer av brott så som mishandel, olaga hot, förolämpning, bedrägeri etc i minst 15 år nu.

Var inte så sexfixerade.

Fast man kanske anser att det borde vara högre krav ställda när det är något som skulle förstöra hela ditt liv, det är värre att bli dömd för våldtäkt än något av det du nämnde.

Känns det tryggt att någon du legat med kan förstöra hela ditt liv på några utsagor om du inte har skriftligt samtycke att försvara dig med.
Citera
2023-04-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Var inte så sexfixerade.

Skall dock påpekas att man studerat just precis skillnaden mellan olaga hot och våldtäkt.
För olaga hot har det med enbart berättat för 3:e part som enda stödbevisning varit nog för fällande dom i 18% av fallen medan det under samma tidsperiod var nog för fällande dom i 90% av fallen gällande våldtäkt.

Det är en extrem diskrepans som enbart rimligen kan förklaras med lägre bevisbörda för våldtäkt än för olaga hot. Ett alternativ om högre bevisstyrka ges också som möjlig teori men det finns dock ingen förklaring till varför bevisstyrkan skulle vara högre vid våldtäkt. Inte heller är det något som hävdas av domstolarna, dessa hävdar tvärt om att exakt samma värdering sker.
Citera
2023-04-26, 19:34
Medlem
Citat:
Fast man kanske anser att det borde vara högre krav ställda när det är något som skulle förstöra hela ditt liv, det är värre att bli dömd för våldtäkt än något av det du nämnde.

Känns det tryggt att någon du legat med kan förstöra hela ditt liv på några utsagor om du inte har skriftligt samtycke att försvara dig med.

Skriftligt samtycke är menlöst eftersom samtycka kan dras tillbaks när som helst, det bevisar bara att samtycke fanns just när det skrevs, inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in