Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-10, 15:15
  #1
Medlem
Har fått ett trasigt köksskåp levererat som jag beställt via butik men med hemleverans till port. Skåpet hade en skada på sig som reklamerades och butiken skickade ut ett nytt skåp.

Så nu sitter jag med 2 skåp hemma och jag vill att butiken ska ta tillbaka den gamla trasiga. De svarade med att jag får behålla den alternativt slänga den själv.

Jag har inte lust att behålla den, och jag har inte lust att lägga ut den på blocket varken gratis eller för någon hundralapp heller. Jag vill nämligen få den bortforslad istället.

Då det var en reklamation på en skadad vara så har jag förstått att kunden (jag) ska hållas fri från eventuella kostnader som kan tillkomma.

Men hur gör man när butiken säger att jag får behålla den gamla. Har jag rätt att kräva dem på att forsla bort den gamla ?
Närmsta återvinningsstation är 20km ifrån mig och jag hade utan problem tagit den dit om den fick plats i bilen men det gör den inte. Det är en stor och klumpig möbel och jag vill bara bli av med den.

Jag skrev inte upp mig på att få ett trasigt skåp eller sitta med 2 skåp.

Hur ser lagen ut på detta? Vad för krav kan jag ställa på butiken?

Inga andra kommentarer med att butiken försökte vara schysst etc. För det har dom inte varit då jag haft en massa annat huvudbry med dem.

Tack för mig!
Citera
2023-02-10, 15:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100

Hur ser lagen ut på detta? Vad för krav kan jag ställa på butiken?

Inga andra kommentarer med att butiken försökte vara schysst etc. För det har dom inte varit då jag haft en massa annat huvudbry med dem.

Tack för mig!

Du meddelar dem att du inte önskar behålla dem och säger åt dem att hämta skåpet alternativt ersätta dig för den merkostnad det innebär att bli av med skräpet

Konsumentköplag (2022:260), kapitel 5
6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.
__________________
Senast redigerad av bubbacelo 2023-02-10 kl. 15:43.
Citera
2023-02-10, 17:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Har fått ett trasigt köksskåp levererat som jag beställt via butik men med hemleverans till port. Skåpet hade en skada på sig som reklamerades och butiken skickade ut ett nytt skåp.

Så nu sitter jag med 2 skåp hemma och jag vill att butiken ska ta tillbaka den gamla trasiga. De svarade med att jag får behålla den alternativt slänga den själv.

Jag har inte lust att behålla den, och jag har inte lust att lägga ut den på blocket varken gratis eller för någon hundralapp heller. Jag vill nämligen få den bortforslad istället.

Då det var en reklamation på en skadad vara så har jag förstått att kunden (jag) ska hållas fri från eventuella kostnader som kan tillkomma.

Men hur gör man när butiken säger att jag får behålla den gamla. Har jag rätt att kräva dem på att forsla bort den gamla ?
Närmsta återvinningsstation är 20km ifrån mig och jag hade utan problem tagit den dit om den fick plats i bilen men det gör den inte. Det är en stor och klumpig möbel och jag vill bara bli av med den.

Jag skrev inte upp mig på att få ett trasigt skåp eller sitta med 2 skåp.

Hur ser lagen ut på detta? Vad för krav kan jag ställa på butiken?

Inga andra kommentarer med att butiken försökte vara schysst etc. För det har dom inte varit då jag haft en massa annat huvudbry med dem.

Tack för mig!

Det är solklart och enkelt- har du betalat för hemleverans så måste de komma o hörna det gamla skåpet.
Om du hade köpt det i butik o själv kört hem det så hade du tvingats själv ta det till butik igen.

Det finns en stor mening med att ta större grejor på hemleverans för om det brakar ihop så kanske du står där utan bil
Citera
2023-02-10, 18:45
  #4
Medlem
Konsumentköplag (2022:260), kapitel 5
6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.

Samt
Lag om inrikes godstransport.


Det är avsändaren och leverantören som skall se till att du får korrekt grejer och forsla bort eventuell reklamation.
Citera
2023-02-11, 02:58
  #5
Moderator
yz44s avatar
Butiken är ansvarig och borde ordnat med returleveransen samtidigt, låter konstigt att de inte gjorde det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback