2023-02-10, 22:29
Medlem
Jag hade jobbat nåt år. Har för mig att man träffade kompisar i princip varje kväll. Mest satt man bara och snackade. Jag kom i håg att jag lyssnade på soul corner de dagar då det sändes.
Jag tror inte att internet, datorer och smartphones har gjort oss lyckligare. Jag tror att vi kände oss, som ett kollektiv, mer tillfreds innan vi fick tillgång till detta.
Citera
2023-02-10, 22:34
Medlem
Vargunge1s avatar
Jag var tonåring fram till 83. Bodde på landet. Fiskade,skruvade bilar,moppar och annat. Köpte Lp-skivor (har kvar dem än) och lyssnade. Video hyrde man ibland. Livet var definitivt roligare förr
Citera
2023-02-10, 22:39
Medlem
qups avatar
Man kunde ligga och stirra i taket ett tag. Fastkedjad med sina egna tankar fast man såg det inte som att vara fastkedjad. Man bara var. Sen gick man ut och hejade på grannarna ”Hej hej” innan man gick in igen. Det var inte så viktigt att ha nåt att göra hela jävla tiden. Vi var närmare naturen där i höghusen på 80-talet.
Citera
2023-02-10, 22:41
Medlem
Kragoms avatar
Surrande komradio på 27 Mhz
Citera
2023-02-10, 22:50
Medlem
Njöt av att vara en kulturell stormakt och de sista åren av det svenska folkhemmet.
Citera
2023-02-10, 22:54
Medlem
Knullade
Citera
2023-02-10, 23:00
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Det söps mycket, mycket, hemma, på arbetsplatserna, på bänkarna, ja överallt. Spriten har idag ersatts till stor del med olika droger. På åttiotalet kunde alkisar ligga raklånga vid parkbänkar eller i buskar, sånt ser man inte längre. Fylleriet var mer accepterat om än något fult.

Krogarna stängde kl. 01, utbudet av modern kultur var starkt begränsat så det fick bli lägenhetsfester, med Marinella, Jungfrumjölk, Pripps och Renat Brännvin. Fylleslagsmål var vanligt, mycket ångest som släpptes ut i fyllorna, sårade känslor mm. Fyllemorden var vanligare, oftast med kniv utfört under delirium.

Så jag säger en kväll 1983 satt många i soffan rökte Prince, drack starköl och Renat Brännvin. Efter förfesten drog gänget till Patrik, det blev stökigt vid midnatt och polisen kom. Några gick vidare till Erik, på vägen dit passerades korvkiosken. Vid korvkiosken samlades många unga, Anders fick syn på Kent som uppvaktat hans Sara (de var inte ihop men Anders hade pinkat in henne), det blev fylleslagsmål med blåmärken. Det blev bara en timma hos Erik innan alla gick hem, han spelade hårdrock på skivspelaren.
Dagen därpå hade man huvudvärk och lyssnade på Ring så spelar vi med Hasse Tellemar eller Eldorado med Kjell Alinge, ångesten var kompakt.

Det fanns social trygghet, inrutade rutiner, förbud, byråkrati och en fruktansvärd tristess. Allt var inte bättre förr.
Citera
2023-02-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
1983- som många varit inne på så mer umgänge, mer träffa grannar och föräldrar. Tv fanns så lite att den vart på för text tv och det var inte mkt. Man hade ett program i veckan man följde, jag såg hill Street blues (jag kan minnas fel och att den kom senare) men oavsett så vart det veckans tv förutom aktuellt.
Musik vart radio i bilen, rätt skrapig sådan. En riktigt rejäl musik anläggning hade vi, fin sak, den var jag stolt över. Det vart lp med grannen och öl. Jävligt trevlig tid

Sedan en sak till jag noterades under 90-talets början. Det gick väl inga program mitt på dagen tex 12-14?
Citera
2023-02-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sedan en sak till jag noterades under 90-talets början. Det gick väl inga program mitt på dagen tex 12-14?

Det kanske det inte gjorde, jag minns testbilden som man såg ofta iaf
Citera
2023-02-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det söps mycket, mycket, hemma, på arbetsplatserna, på bänkarna, ja överallt. Spriten har idag ersatts till stor del med olika droger. På åttiotalet kunde alkisar ligga raklånga vid parkbänkar eller i buskar, sånt ser man inte längre. Fylleriet var mer accepterat om än något fult.

Krogarna stängde kl. 01, utbudet av modern kultur var starkt begränsat så det fick bli lägenhetsfester, med Marinella, Jungfrumjölk, Pripps och Renat Brännvin. Fylleslagsmål var vanligt, mycket ångest som släpptes ut i fyllorna, sårade känslor mm. Fyllemorden var vanligare, oftast med kniv utfört under delirium.

Så jag säger en kväll 1983 satt många i soffan rökte Prince, drack starköl och Renat Brännvin. Efter förfesten drog gänget till Patrik, det blev stökigt vid midnatt och polisen kom. Några gick vidare till Erik, på vägen dit passerades korvkiosken. Vid korvkiosken samlades många unga, Anders fick syn på Kent som uppvaktat hans Sara (de var inte ihop men Anders hade pinkat in henne), det blev fylleslagsmål med blåmärken. Det blev bara en timma hos Erik innan alla gick hem, han spelade hårdrock på skivspelaren.
Dagen därpå hade man huvudvärk och lyssnade på Ring så spelar vi med Hasse Tellemar eller Eldorado med Kjell Alinge, ångesten var kompakt.

Det fanns social trygghet, inrutade rutiner, förbud, byråkrati och en fruktansvärd tristess. Allt var inte bättre förr.

Mkt fylla var det, det söps mycket
Citera
2023-02-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna

Var korvkioskar en standard då? Enligt vad jag kan se verkar Sibylla ha varit det varumärket som var dåtidens McDonalds.
Citera
2023-02-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det kanske det inte gjorde, jag minns testbilden som man såg ofta iaf

Tror tv4 hade tex Nyhetsmorgon fram till 09.00 då alla barn ville glo på tecknat fram till 10.30 nånting och sedan var det en sådan där rullande tablå där det tex stod "keno 17.25"

Sedan var det god natt 00.00 så med andra ord gick det inget på svt eller tv4 efter midnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in