Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?
Du kan lika gärna säga 1993, dvs innan internet började få sitt genomslag i stugorna och innan folk började skaffa mobiltelefoner. Nu var jag bara tonåring på den tiden, men en kväll kunde spenderas genom att man ringde en polare på dennes hemtelefon. Samtalet kunde gå till enligt nedan.
X - Hej, det är X, finns Y inne?
Y:s mamma - Hej! Nej, han tog moppen till Z.
X - Ok, så svänger jag iväg till Z.
15 minuter senare vid Z:s hus.
X - Hej! Finns Y och Z här?
Z:s pappa - Nej, de stack iväg med mopederna.
X - Ok! Då ska jag se om jag kan leta upp dem.
X hoppar upp på moppen och börjar köra omkring på måfå i hopp om att få se Y och Z. Fick man tag i dem snurrade allihopa runt på stan eller i skogen till dess det blev för kallt. Därefter hem till den enda av oss med egen TV för att kolla på en sliten VHS, poppa popcorn och snacka skit till dess det var dags att leta sig hemåt.
Telefonen var vital på den tiden och långa telefonkedjor kunde skapas när något skulle ordnas. Person A ringde till person B och C för att bjuda in på en spontan fotbollsmatch. Person B ringer D och E samtidigt som C ringer F och G. G ser på vägen till planen H och I stå och sparka boll på skolgården och bjuder med dem på matchen. Och så vidare. Väldigt mycket hände på ett väldigt organiskt sätt, minns aldrig att det var speciellt mycket planerande. Sedan fanns det ju fasta punkter, typ innebandy tisdag och torsdag 19-21. Men det var aldrig en massa snack om att stämma av innan utan det som hände hände.
Sedan ska vi inte måla upp det i alltför rosaskimrande färger, detta med att inte kunna bli nådd eller kunna nå någon bortanför hemmet kunde också vara en stor nackdel och det är många timmar och kvällar som blivit förstörda för att små misstag gjorde att man inte fick tag i folk ens för de enklaste besked.