2023-02-10, 21:39
Medlem
Psykonaut-s avatar
Heta linjen

Minns ni den?
Man ringde ett nummer så talade massa olika okända med varandra samtidigt.
Man träffade minst 75% av alla brudarna den vägen ett tag.

Ni som minns, berätta mer om detta, skitbra minne. Runt 1983

Edit: gratis fast olagligt.
vet ej hur det fungerade tekniskt.
Senast redigerad av Psykonaut- 2023-02-10 kl. 21:42.
Citera
2023-02-10, 21:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?
Du kan lika gärna säga 1993, dvs innan internet började få sitt genomslag i stugorna och innan folk började skaffa mobiltelefoner. Nu var jag bara tonåring på den tiden, men en kväll kunde spenderas genom att man ringde en polare på dennes hemtelefon. Samtalet kunde gå till enligt nedan.
X - Hej, det är X, finns Y inne?
Y:s mamma - Hej! Nej, han tog moppen till Z.
X - Ok, så svänger jag iväg till Z.

15 minuter senare vid Z:s hus.
X - Hej! Finns Y och Z här?
Z:s pappa - Nej, de stack iväg med mopederna.
X - Ok! Då ska jag se om jag kan leta upp dem.

X hoppar upp på moppen och börjar köra omkring på måfå i hopp om att få se Y och Z. Fick man tag i dem snurrade allihopa runt på stan eller i skogen till dess det blev för kallt. Därefter hem till den enda av oss med egen TV för att kolla på en sliten VHS, poppa popcorn och snacka skit till dess det var dags att leta sig hemåt.

Telefonen var vital på den tiden och långa telefonkedjor kunde skapas när något skulle ordnas. Person A ringde till person B och C för att bjuda in på en spontan fotbollsmatch. Person B ringer D och E samtidigt som C ringer F och G. G ser på vägen till planen H och I stå och sparka boll på skolgården och bjuder med dem på matchen. Och så vidare. Väldigt mycket hände på ett väldigt organiskt sätt, minns aldrig att det var speciellt mycket planerande. Sedan fanns det ju fasta punkter, typ innebandy tisdag och torsdag 19-21. Men det var aldrig en massa snack om att stämma av innan utan det som hände hände.

Sedan ska vi inte måla upp det i alltför rosaskimrande färger, detta med att inte kunna bli nådd eller kunna nå någon bortanför hemmet kunde också vara en stor nackdel och det är många timmar och kvällar som blivit förstörda för att små misstag gjorde att man inte fick tag i folk ens för de enklaste besked.
Citera
2023-02-10, 21:43
Medlem
1983- som många varit inne på så mer umgänge, mer träffa grannar och föräldrar. Tv fanns så lite att den vart på för text tv och det var inte mkt. Man hade ett program i veckan man följde, jag såg hill Street blues (jag kan minnas fel och att den kom senare) men oavsett så vart det veckans tv förutom aktuellt.
Musik vart radio i bilen, rätt skrapig sådan. En riktigt rejäl musik anläggning hade vi, fin sak, den var jag stolt över. Det vart lp med grannen och öl. Jävligt trevlig tid
Citera
2023-02-10, 21:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du kan lika gärna säga 1993, dvs innan internet började få sitt genomslag i stugorna och innan folk började skaffa mobiltelefoner. Nu var jag bara tonåring på den tiden, men en kväll kunde spenderas genom att man ringde en polare på dennes hemtelefon. Samtalet kunde gå till enligt nedan.
X - Hej, det är X, finns Y inne?
Y:s mamma - Hej! Nej, han tog moppen till Z.
X - Ok, så svänger jag iväg till Z.

15 minuter senare vid Z:s hus.
X - Hej! Finns Y och Z här?
Z:s pappa - Nej, de stack iväg med mopederna.
X - Ok! Då ska jag se om jag kan leta upp dem.

X hoppar upp på moppen och börjar köra omkring på måfå i hopp om att få se Y och Z. Fick man tag i dem snurrade allihopa runt på stan eller i skogen till dess det blev för kallt. Därefter hem till den enda av oss med egen TV för att kolla på en sliten VHS, poppa popcorn och snacka skit till dess det var dags att leta sig hemåt.

Telefonen var vital på den tiden och långa telefonkedjor kunde skapas när något skulle ordnas. Person A ringde till person B och C för att bjuda in på en spontan fotbollsmatch. Person B ringer D och E samtidigt som C ringer F och G. G ser på vägen till planen H och I stå och sparka boll på skolgården och bjuder med dem på matchen. Och så vidare. Väldigt mycket hände på ett väldigt organiskt sätt, minns aldrig att det var speciellt mycket planerande. Sedan fanns det ju fasta punkter, typ innebandy tisdag och torsdag 19-21. Men det var aldrig en massa snack om att stämma av innan utan det som hände hände.

Sedan ska vi inte måla upp det i alltför rosaskimrande färger, detta med att inte kunna bli nådd eller kunna nå någon bortanför hemmet kunde också vara en stor nackdel och det är många timmar och kvällar som blivit förstörda för att små misstag gjorde att man inte fick tag i folk ens för de enklaste besked.

Stor skillnad. Fanns kabel-TV och TV-spel. På 80-talet fanns något sevärt på TV kanske två gånger i veckan. Från -89 kollade jag dagligen på TV.
Citera
2023-02-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Heta linjen

Minns ni den?
Man ringde ett nummer så talade massa olika okända med varandra samtidigt.
Man träffade minst 75% av alla brudarna den vägen ett tag.

Ni som minns, berätta mer om detta, skitbra minne. Runt 1983

Edit: gratis fast olagligt.
vet ej hur det fungerade tekniskt.
Ja jag ringde där, det vart kul. Problemet var att alla hörde vad alla sa, ibland (ofta) kunde vissa tjuvlyssna hela samtalet. Det hade aldrig gått idag i detta rape nation
Citera
2023-02-10, 21:46
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Sverige var trist förr liksom nu. Sverige suger.
Tänker tillbaka och tar en öl och berättar för er unga...

Jag fixade inte det. Flydde utomlands utan stålar. Ville bara bort från Svenskar och Sverige.
Född 1969 så fattade inte ens jag vad som folk sysslade med på den tiden. 1995 tog jag en enkel biljett till Chile och kom inte hem igen på många många år efter det.

Du är ett barn av den globalistiska eran, som varade ca 1979-2016 (från att USA inledde handel med Kina, tills Trump blev president och började avveckla den handeln).

Under de ca 40 åren, öppnades världen upp, internationella kontakter och upplevelser sågs som något positivt. Vi handlade med, och reste över, hela världen.

Men nu är den eran slut (tyvärr). Nu har en ny era inletts, av avslutade internationella handelsförbindelser, med krig och nationalism.
Senast redigerad av RysslandSplittras 2023-02-10 kl. 21:52.
Citera
2023-02-10, 21:51
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Du är ett barn av den globalistiska eran, som varade ca 1979-2016 (från att USA inledde handel med Kina, tills Trump blev president).

Under de ca 40 åren, öppnades världen upp, internationella kontakter och upplevelser sågs som något positivt.

Men nu är den eran slut (tyvärr).
Jag är helsvensk men jag uppfattas som en chilenare kanske i min text.
Synd man inte kan radera.

Du tänker intressant. Synd man glömmer att följa upp folk som tänker rätt.
Citera
2023-02-10, 21:53
Medlem
Allt var kung på 80-talet. Tjejer med håriga armhålor. Du kunde bli kejsare inom vilken nisch som helst eftersom alla fick lov att dansa efter butikernas villkor. Typ öppna en elektronikkedja och verkligen bli experten. Fixa installationen. Ta beställningar och söla med leverans så mycket mam vill. Ha telefonlinjer som ger upplysningar om gatuadresser. Fullt med horor i porrtidningarnas kontaktsidor. Man räknades som fullvuxen karl först vid 45 och kvinnor vid 14.
Citera
2023-02-10, 22:00
Medlem
Psykonaut-s avatar
När bikinilinjen började ansas, så blev bikinin större.
Man såg mer bobs på stranden innan fittorna började bli rakade.
Citera
2023-02-10, 22:02
Medlem
KlappMungons avatar
Gick på bastuklubb och fick HTLV-3 av Sighsten Herrgård.
Citera
2023-02-10, 22:03
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som student på KTH satt jag och tittade på TV kl 18-22, sedan stängde TV1 och TV2 sändningarna och man gick och la sig. När jag 1982 fick min första dator hem, den kostade 25000 kr då som en stor bil, så ändrades detta och jag kunde sitta uppe och programmera till 0100 och samtidigt lyssna på Radio Luxemburg som sände sina topplistor. Svensk radio sände ingenting så sent. Bio och McDonalds var lyx som man hade råd med en gång i kvartalet.

På lördag var det fest för tips-extra sände redan från kl 15 så man kunde se TV hela dagen. Ända fram till kl 22 när sändningarna slutade och man gick och la sig.

Precis. Innan svensk radio började med tio i topp så lyssnade man på Tony Prince på Radio Luxemburg halva nätterna. Såg honom live runt 1970 på ett diskotek. Smockfullt. Vilka minnen man har…
Citera
2023-02-10, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
År 1983 dvs 40 år sedan fanns det knappt vhs eller Atari 2600 (om den kom så vet ej) men vet att game and watch fanns.

Jag förutom spel vad fan gjorde man en onsdag kväll på en februari som singel 30-åring? Läste man böcker? Mådde man bättre?

Något säger mig att man läste en sjulhelevetes massa serietidningar och magasiner typ Okej eller det man har intresserad av. Skulle gissa på att 30-40 åringar hade kanske 2-3 prenumerationer på olika tidningar och magasiner för att få veta om Michael Jackson eller vilka filmer som är påväg till Sverige.

Nämen allvarligt vad fan gjorde man på en Onsdagkväll efter jobbet 1983?

Körde Superman/Tintin och allt annat skit superdrit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in