Citat:
Ursprungligen postat av
Bender.Rodriguez
Har själv blivit dömd för några brott, runt 2020/2021. Aldrig varit "kriminell" men hade mått dåligt ett längre tag. Det resulterade i att jag började självmedicinera med alkohol.
Dom brotten jag dömts för är:
*Grovt rattfylleri
*Köp av sexuell tjänst
*Olaga hot/ofredande (3 olaga hot och 1 ofredande vid samma tillfälle, mot grannar)
Jag fick sitta 30 dagar på kåken för rattfyllan, eftersom jag struntade i samhällstjänsten jag blev dömd till. Har därefter fått Skyddstillsyn eftersom jag hotade mina pedofilgrannar som begick övergrepp på sina barn.
Jag har väl inte det "bästa" livet om man säger så. Är arbetssökande, har ca 12-13.000 netto varje månad från Försäkringskassan när jag deltar i JOU (Arbetsförmedlingens trams)
Har inga körkort kvar, men har min bostadsrätt ändå. Får vända på slantarna, men det får gå ett tag till.
Hur ser eran situation ut, ni som suttit i fängelse? Vad har ni haft för möjlighet att komma tillbaka till samhället?
Jag kan ju personligen säga att jag har problem med jobb, men det är ju främst för att jag inte har körkorten längre. Körde lastbil innan, och finns ju en uppsjö av CE-jobb, så tar jag bara tillbaka mina körkort igen så tror jag att jag kommer kunna hitta jobb igen. Trots mina domar,
Man har ju hört om våldtäktsmän, mördare och andra tungt kriminella som lyckats ta sig in på arbetsmarknaden igen, men hur gick det för just dig? Och vad är du dömd för?
Satt 14 dgr för misshandel 1986, 1 månad för innehav av lite substanser 1990 och 11 månader för grov misshandel 1994 (+ att jag satt av ett bötesstraff i Norge 1989 för försäljning av hembränt. 5 dgr för 1000 Norska kronor...).
Sen 2000 har det dock gått bra.
Haft tre längre jobb och tog körkort 2015.
Så det går att komma tillbaks fast det var några hundår med fogden. Är 57 nu.
Obs när jag satt var det halvtidsfrigivning som gällde.