Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-05, 19:29
  #1
Medlem
Hej.
Jag går i tredje året på gymnasiet och ska inom kort ha nationella prov i Svenska 3. Där kommer jag att behöva presentera inför 30+ elever. Problemet är att jag lider av talrädsla och jag har ett stort obehag att tala inför andra, särskilt när det är så många i publiken. Min fråga är; vad händer om jag struntar i att gå på det? Kommer jag att få F i kursen eller kommer jag att behöva göra om det senare? Det är så att jag har redan genomfört och fått godkänd på en muntligt examination med exakt samma kunskapskrav som i nationella prov.
All svar uppskattas.
Citera
2023-02-05, 19:34
  #2
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Har många elever som lider av samma besvär. Säger till dem att hålla tal blev enklare om man skaffar sig en sarkastisk ton. Om man låtsas ha en omedveten ironi i varje givet ord. Då klarar man uppgiften att hålla ett sammanhållet tal, samtidigt kan man distansera hela den genanta scenen från sig själv. Håll ett argumenterande tal för en åsikt du inte har osv. Det här klarar du!
Citera
2023-02-05, 19:50
  #3
Medlem
Enligt skolverket:

Inget enskilt prov, inte ens de nationella proven, kan ensamt avgöra ett betyg. Men ett nationellt prov ska särskilt beaktas av läraren. Det betyder att läraren inte kan bortse från en elevs resultat på ett nationellt prov om det inte finns särskilda skäl för det. Ett nationellt prov har större betydelse för lärarens bedömning än andra prov och uppgifter eleven får i skolan.

https://www.skolverket.se/for-dig-so...etygskriterier
Citera
2023-02-05, 19:52
  #4
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Ja du kan skippa det, det som lär hända är då att du får tala inför resten av de elever som var sjuka eller har samma problem.

För övrigt kommer du växa ifrån talrädslan med åren, jag är idag snart 28 och har inga problem med att hålla tal men var livrädd i gymnasiet.
Citera
2023-02-05, 20:38
  #5
Medlem
Det är inte konstigt med självdiagnosticerad talängslan i gymnasiet då hormontrollen i gymnasieklasserna inte är en direkt genomtrevlig publik alla gånger. Har du talängslan på riktigt, alltså diagnosticerad av läkare eller psykolog, så har du rätt till anpassningar i alla fall på universitetet.
Citera
2023-02-12, 02:19
  #6
Medlem
Dumt att skippa, ta istället upp det med lärare och elevhälsan. Det finns strategier för att hantera det.
Citera
2023-02-12, 03:00
  #7
Medlem
Läs målen till att börja med... vad krävs för de olika betygskriterierna du siktar på? Kolla på bedömningsmallarna? Har du presterat dåligt innan kan ditt slutbetyg mycket väl hänga på det nationella provet. Det är då ett tillfälle du skulle kunna ta tillvara på och argumentera för ett mycket bättre betyg du går miste om om du struntar i att närvara. Akta dig med att säga att du är sjuk eftersom sådana prov oftast har ett par andra tillfällen senare för elever som varit sjuka/eftersläntrare.

Det är bara att öva, låna salen efter skolan för att de ska kännas tryggare. Annars är klassikern att skriva manus och läsa innantill.
Citera
2024-03-26, 17:28
  #8
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har tillgång till gamla nationella prov i Engelska 7? Helst läs och hörförståelse! Det hade verkligen uppskattats isåfall!

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback