Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-06, 11:42
  #805
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Eller hur. Tor har ju verkligen ingenting alls med åska att göra …

Åska hette förresten just tordön förr i tiden.
Du har helt rätt, men det betyder inte att man kan omdefiniera ord bara för att dom ska passa en bättre. Språk funkar inte så. Det spelar ingen roll vad du anser att ord betyder, det är vad folk gemensamt har kommit överens om som spelar roll. Det är så språk funkar.
Tor är alltså en gud. Åska är alltså ett naturfenomen. Och gud är alltså en (meta)fysisk entitet så länge det är religion man pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja, det är upp till var och en, och därför inte konstigt att jag säger att det finns ett spann mellan bokstavstro och ateism.
Att jag skulle tjata om något som är uppenbart lögn är helt uteslutet.
Jag bringar lite ordning här så att du kan placera TS på bokstavstro, mig i mitten nånstans och dig själv på ateism.
Aha, nä just det, du såg saker i svartvitt så det blir antingen eller.
Mestadels rätt, men eftersom du inte tror att det existerar några gudar så är du också ateist. För här på flashback finns det några tillåtna språk, Flammarianska är inte ett av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och mer därtill om det samtidigt öppnar upp ögonen för det som var bra.
Det är som sagt helt ok att vara värdekonservativ utan att låtsas att man är religiös.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Som allegori så blir skapelseberättelsen en ögonöppnare.
För mig är det uppenbart att den inte handlar om universums skapelse utan om människans kognitiva revolution.
Och det finns större tänkare än mig som lutar åt det hållet.
Joscha Bach formulerar det så här:
Japp, det är din tolkning. Och säkert många andras. Min tolkning är att nån tyckte det var en bra historia. Åter andra tolkar det bokstavligt, lyckligtvis så minskar dom som bokstavligen tror på det, men vi har till exempel folk i vår svenska riksdag som tror att det är bokstavlig sanning. Sånt är illa. Riktigt illa.

Men att du tror att vissa delar av bibeln har en viss sanning i sig betyder inte att du är kristen. Precis som det inte innebär att du är hindu om du tror att vissa delar av Bhagavadgita innehåller en viss sanning.
Jag har inga problem att erkänna att det finns en del "sanningar" i dom flesta religiösa skrifter, men det betyder såklart inte att jag är troende kristen, muslim, jude, hindu och asatroende.
Citera
2023-04-06, 15:30
  #806
Medlem
Trollspotts avatar
Har vi definierat vad vetenskapist betyder?
Om vi vi inte definierat vad det är vi pratar om är risken stor att några pratar om att vetenskap är en konspiration rakt igenom och att på andra sidan pratar några om att vetenskapen redan nu har alla svar..
__________________
Senast redigerad av Trollspott 2023-04-06 kl. 15:34.
Citera
2023-04-06, 17:22
  #807
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag skiljer på forskningskritik och vetenskapsförnekelse, det verkar inte du göra.
Jag kallar en spade för en spade, oavsett vems den är, det gör inte du. Patetiskt.
Citera
2023-04-06, 17:28
  #808
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollspott
Har vi definierat vad vetenskapist betyder?
Om vi vi inte definierat vad det är vi pratar om är risken stor att några pratar om att vetenskap är en konspiration rakt igenom och att på andra sidan pratar några om att vetenskapen redan nu har alla svar..
Scientism skulle det kunna vara, och kunna bli lite intressant. Se t ex mitt inlägg om det med lite länkar.
(FB) "Vetenskapister" är så dumma att det gör mig riktigt förbannad.

TS själv verkar dock snarare mena vetenskap som denne inte gillar och som han tycker tar för stor och framträdande plats. Vetenskap ska t ex aldrig gå före hans religion (islam). Håller inte med.
Citera
2023-04-06, 21:17
  #809
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag kallar en spade för en spade, oavsett vems den är, det gör inte du. Patetiskt.

Nej, du kan inte skilja på en spade och en skyffel. Du kallar forskningskritik för vetenskapsförnekelse och kan inte se skillnaden. Det är vad som är patetiskt.
Citera
2023-04-07, 14:32
  #810
Medlem
Trollspotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Scientism skulle det kunna vara, och kunna bli lite intressant. Se t ex mitt inlägg om det med lite länkar.
(FB) "Vetenskapister" är så dumma att det gör mig riktigt förbannad.

TS själv verkar dock snarare mena vetenskap som denne inte gillar och som han tycker tar för stor och framträdande plats. Vetenskap ska t ex aldrig gå före hans religion (islam). Håller inte med.
Örker inte läsa länkarna men tror jag kanske håller med. Dumt att tro att vi har alla svaren och ännu dummare att låtsas som att vi har det
Citera
2023-04-07, 14:35
  #811
Medlem
Trollspotts avatar
Och man missar ju hela miraklet när man låtsas!
Miraklet är sant och rakt framför oss hela tiden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback