Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-04, 08:49
  #1
Avstängd
ursprungsindians avatar
Jag har inte haft kostym sedan studenten (10+ år sedan) och är nu i eventuellt skriande behov av en svart kostym.

Funderar på om jag ska hyra en eller köpa.
Vad kostar det att hyra en kostym på ett ungefär? Kan inte hitta några priser hos återförsäljare som hyr ut. Någon som har hyrt en kostym någon gång?

Är alltså inte frack eller smoking, utan kostym.
Citera
2023-02-04, 08:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Jag har inte haft kostym sedan studenten (10+ år sedan) och är nu i eventuellt skriande behov av en svart kostym.

Funderar på om jag ska hyra en eller köpa.
Vad kostar det att hyra en kostym på ett ungefär? Kan inte hitta några priser hos återförsäljare som hyr ut. Någon som har hyrt en kostym någon gång?

Är alltså inte frack eller smoking, utan kostym.

Köp en på HM. Runt 1000 SEK. Man sliter så lite på kostym ändå om man inte har den i jobbet att kvaliten spelar mindre roll.

Snart är det begravning igen...
Citera
2023-02-04, 09:00
  #3
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Köp en på HM. Runt 1000 SEK. Man sliter så lite på kostym ändå om man inte har den i jobbet att kvaliten spelar mindre roll.

Snart är det begravning igen...

Ja jag skulle säga det samma, köp en bilig men se till att kavajen sitter bra. Hade kanske inte valt en svart utan ultramarinblå eller med någon typ av kritsträck så kan du använda kavajen som sommarjacka över en t-shirt eller skjorta.

Jag hade även kollat på något bättre second handställe, typ en butik där de säljer bättre begagnade kläder mot kommission

Har svårt att tänka mig att du kommer under 2000 om du ska hyra.
Citera
2023-02-04, 09:07
  #4
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja jag skulle säga det samma, köp en bilig men se till att kavajen sitter bra. Hade kanske inte valt en svart utan ultramarinblå eller med någon typ av kritsträck så kan du använda kavajen som sommarjacka över en t-shirt eller skjorta.

Jag hade även kollat på något bättre second handställe, typ en butik där de säljer bättre begagnade kläder mot kommission

Har svårt att tänka mig att du kommer under 2000 om du ska hyra.
Nej man ska inte dela på kostymen och använda ena delen mer än den andra som du föreslår med kavajen.
Det blir olika nyans på delarna och det ser inte klokt ut nästa gång kostymen används.
Rådet till ts är i så fall att köpa en kostym men även en billig vardagskavaj. Detta kan, som du mycket riktigt påpekar, inköpas på second hand eller Dressman/HM
Citera
2023-02-04, 09:16
  #5
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Nej man ska inte dela på kostymen och använda ena delen mer än den andra som du föreslår med kavajen.
Det blir olika nyans på delarna och det ser inte klokt ut nästa gång kostymen används.
Rådet till ts är i så fall att köpa en kostym men även en billig vardagskavaj. Detta kan, som du mycket riktigt påpekar, inköpas på second hand eller Dressman/HM


Fast det är väll bättre att använda kavajen och slita ut den nu när den passar än att hänga undan hela kostymen och sedan om +10år när det är dags igen för kostym inse att den är kostymen som hängt där i garderoben är dålig i passformen och omodern i snittet (kragar, slag mm)
Citera
2023-02-04, 09:24
  #6
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast det är väll bättre att använda kavajen och slita ut den nu när den passar än att hänga undan hela kostymen och sedan om +10år när det är dags igen för kostym inse att den är kostymen som hängt där i garderoben är dålig i passformen och omodern i snittet (kragar, slag mm)
Nej, då är det bättre att hyra kostym och sen köpa sig en kavaj.
__________________
Senast redigerad av Dimpen 2023-02-04 kl. 09:26.
Citera
2023-02-04, 09:25
  #7
Medlem
Hyra kostym är socialrealism.

Härligt.
Citera
2023-02-04, 09:26
  #8
Medlem
Det är svårt att hitta en kostym som sitter som den ska direkt från galgen, oavsett om du hyr eller köper. Mitt förslag är att du köper en ganska billig kostym och sedan tar den till en skräddare.
Citera
2023-02-04, 09:27
  #9
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plabber
Det är svårt att hitta en kostym som sitter som den ska direkt från galgen, oavsett om du hyr eller köper. Mitt förslag är att du köper en ganska billig kostym och sedan tar den till en skräddare.
Fast hyr man kostym så syr dom ju oftast till det som inte passar.
Citera
2023-02-04, 09:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Fast hyr man kostym så syr dom ju oftast till det som inte passar.

Då är det ett bra alternativ.
Citera
2023-02-04, 09:30
  #11
Medlem
Köp en på HM grabbarna kommer fnissa lite åt dig men du förstår inte varför ändå.. kör hårt
Citera
2023-02-04, 09:38
  #12
Medlem
Köp en på dressman
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback