2008-10-31, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaa
Det ska jag berätta för dig, hade mina vänner varit inne i det där infernot så hade jag låtit mitt skinn smälta för att få ut dom, skulle offrat mig själv för att dom skulel få fortsätta leva.
Jaha. Men det där är ju bara prat och fantasier. Det går inte att springa in så i sådana bränder och komma ut levande, ännu mindre går det att rädda andra.

Allt sådant där självcentrerat töntsnack och spektakel försvårade bara för brandmännen, de enda som hade något att komma med.

Vid utryckningar till bränder är det ju standard numera med stenkastning, så polisen måste åka före vilket försenar allt. Men, det kanske går bra ändå eftersom förortshjältarna alltid är redo att kasta sig in i lågorna som de självoffrande hjältar de är, och klarar biffen utan svennebrandmännen?

Åh, dessa hjältar!
Citera
2008-10-31, 08:23
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jaha. Men det där är ju bara prat och fantasier. Det går inte att springa in så i sådana bränder och komma ut levande, ännu mindre går det att rädda andra.

Allt sådant där självcentrerat töntsnack och spektakel försvårade bara för brandmännen, de enda som hade något att komma med.

Vid utryckningar till bränder är det ju standard numera med stenkastning, så polisen måste åka före vilket försenar allt. Men, det kanske går bra ändå eftersom förortshjältarna alltid är redo att kasta sig in i lågorna som de självoffrande hjältar de är, och klarar biffen utan svennebrandmännen?

Åh, dessa hjältar!

Det är en mänsklig reaktion, det är en drift att försöka rädda nära och kära.
Du kan inte sitta här tio år senare och säga att det h*n gjorde var fel till någon vars bror, syster eller vän fanns inne i lågorna.
Många skulle inte kunna leva med sig själva med vetskapen om att dom inte gjort allt i sin makt för att försöka ändra utgången det hemska som hände.

Blanda inte ihop denna händelse med andra.
Citera
2008-10-31, 12:19
Medlem
Kanske skrivits förut men undrar om någon vet var man kan få tag på den där dokumentären om Göteborgsbranden som visades (1999?), såg något uppdrag granskning igår (repris) och där visades det klipp från en dokumentär från 1999.
Citera
2008-10-31, 14:39
Medlem
Citat:
Det ska jag berätta för dig, hade mina vänner varit inne i det där infernot så hade jag låtit mitt skinn smälta för att få ut dom, skulle offrat mig själv för att dom skulel få fortsätta leva.

Men du skulle ju antagligen inte komma in, för du skulle svimma rätt fort av röken. Och då får brandmännen ännu fler att dra ut, vilket gör att man inte kan rädda lika många. Brandmännen är ju de enda som har utrustning för att kunna gå in i en rökfylld, brinnande lokal och dra ut folk.
Citera
2008-10-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jooosse
Tycker inte det låter helt konstigt egentligen, man har väl frågor man vill få svar på osv för att kunna få ett avslut kanske.

Det var beundrarpost....
Citera
2008-10-31, 17:33
Medlem
S-ammes avatar
allt var bara fel, liksom arrangörerna hade "lurat" att de skulle använda lokalen till födelsedagskalas eller liknande. men därefter delade ut pappersblad till alla i stan och spred ryktet via internet och allt möjligt.

de va massvis med stolar och bord o massa med annat skit, som de då bestämmer sig för att placera vid nödutgången.

nödutgången fungerade så att det var en trappa som ledde upp till lokalen, via den trappen kunde man springa ner och därefter komma ut bakvägen.

okej nu brann det från själva den utgången som gjorde deta hela ännu mer värre, men branden hade VÄLDIGT stor chans att "dö" om inte den personen hade öppnat dörren till nödutgången för verkligen kolla om det brann eller ej, och därefter stängde den personen inte den dörren utan lät den vara öppen, som gjorde att det spred sig in på lokalen

vi pratar om bara några minuter här alltså!!!

det värsta va ju att, när folk börja springa ut så började petters låt "det brinner permanent" och då började vissa utav folkmassan skratta och gå tillbaka.

massvis med folk dog i garderoben, då de såklart skulle hämta sin jacka o väska innan de drog ut, och alla blev rökförgiftade. en brandman beskrev på sätt o vis "de såg ut som ungar som hade somnat, bara att alla deras mobiler ringde och ringde"

det sägs ha vart runt 900 grader i lokalen... illa

det värsta utav allt måste ju ändå vara att själva dörren som va "ingången" va som en helt vanlig dörr,, alltså storlekvis.. tänk dig då 400 personer som försöker komma ut ur den dörren. efter den ingången var det en trappa neråt som såg ut som bokstaven L. många hade svimmat i denna trapp. och folk som säger att de blev räddade utav vänner, blev alltså på sätt o vis att andra kom in fort o drog deras "kroppar" och därefter lät de ligga ute och få andas in fräsch luft.

aja vene om man pallar skriva mer :P men däremot har jag massvis med info om hur allt gick o blablala
Senast redigerad av S-amme 2008-10-31 kl. 17:36.
Citera
2008-10-31, 18:06
Medlem
S-ammes avatar
Låten som spelades när DJ.n sa till alla att det brann.
http://www.youtube.com/watch?v=H1MsvKmgKKc

när väl folk började springa ifrån, började denna
http://www.youtube.com/watch?v=lVRkbRFMwFk

haha "Eyo jag brinner för det här permanent"
Citera
2008-11-01, 09:41
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-amme
allt var bara fel, liksom arrangörerna hade "lurat" att de skulle använda lokalen till födelsedagskalas eller liknande. men därefter delade ut pappersblad till alla i stan och spred ryktet via internet och allt möjligt.

de va massvis med stolar och bord o massa med annat skit, som de då bestämmer sig för att placera vid nödutgången.

nödutgången fungerade så att det var en trappa som ledde upp till lokalen, via den trappen kunde man springa ner och därefter komma ut bakvägen.

okej nu brann det från själva den utgången som gjorde deta hela ännu mer värre, men branden hade VÄLDIGT stor chans att "dö" om inte den personen hade öppnat dörren till nödutgången för verkligen kolla om det brann eller ej, och därefter stängde den personen inte den dörren utan lät den vara öppen, som gjorde att det spred sig in på lokalen

det värsta va ju att, när folk börja springa ut så började petters låt "det brinner permanent" och då började vissa utav folkmassan skratta och gå tillbaka.

massvis med folk dog i garderoben, då de såklart skulle hämta sin jacka o väska innan de drog ut, och alla blev rökförgiftade. en brandman beskrev på sätt o vis "de såg ut som ungar som hade somnat, bara att alla deras mobiler ringde och ringde"

det värsta utav allt måste ju ändå vara att själva dörren som va "ingången" va som en helt vanlig dörr,, alltså storlekvis.. tänk dig då 400 personer som försöker komma ut ur den dörren. efter den ingången var det en trappa neråt som såg ut som bokstaven L. många hade svimmat i denna trapp. och folk som säger att de blev räddade utav vänner, blev alltså på sätt o vis att andra kom in fort o drog deras "kroppar" och därefter lät de ligga ute och få andas in fräsch luft.

aja vene om man pallar skriva mer :P men däremot har jag massvis med info om hur allt gick o blablala

Jag tycker arrangörena borde tagit mer ansvar för händelsen/fått nått slags straff.
Fängelse, böter, villkorlig dom, ja någonting iaf.
Vad sänder detta ut för signaler?
Gärningsmännen tände på men allt var tyvärr upplagt så idiotiskt av arrangören innan ens festen börjat.

Tryck in för mycket folk i en lokal, dra en lögn om anledning till festen, skyffla bort stolar och lägg dom i närheten av nödutgången.
Folk dör och du klarar dig utan påföljd.
Citera
2008-11-03, 02:17
Medlem
S-ammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag tycker arrangörena borde tagit mer ansvar för händelsen/fått nått slags straff.
Fängelse, böter, villkorlig dom, ja någonting iaf.
Vad sänder detta ut för signaler?
Gärningsmännen tände på men allt var tyvärr upplagt så idiotiskt av arrangören innan ens festen börjat.

Tryck in för mycket folk i en lokal, dra en lögn om anledning till festen, skyffla bort stolar och lägg dom i närheten av nödutgången.
Folk dör och du klarar dig utan påföljd.

De blev faktiskt åtalade och skulle upp på rättegång, polisen fick ta emot massvis med press från alla invandrar familjer ang. att poliserna inte gör nått och fortfarande inte hade något svar utöver vad som hade hänt, det ända va väl att månaden efter så sades det att branden va upplagt. och då efter ett bra tag blev arrangörena åtalade och skulle nog åka på en jävla böter kan jag säga, men när "armin" ringde o tipsa om GM så släpptes alltså arrangörena
Citera
2008-11-03, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-amme

Du får gärna dela med dig så gott du kan
Citera
2008-11-04, 17:37
Medlem
S-ammes avatar
Citat:
Du får gärna dela med dig så gott du kan

Det vore lättare om du möjligtvis hade vissa spec frågor? eller bara undrar om vissa saker, isåfall ere bara o skriva så svarar jag så gott jag kan
Citera
2008-11-04, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Jag vet personligen ett par st som räddades av folk som sprang in och räddade andra. Nått mer du har att tillägga?

Ja, att för att dom gjorde något bra gör det inte det till rätt. Om dessa individer själva hade fastnat så hade det inneburit mer jobb och risk för alla inblandade.
Jag förstår att det är något som du inte kan fundera ut själv, men snälla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in