Citat:
Ursprungligen postat av
sunessensommar
Jag vände mig emot påståendet om att en person med "max 100 i IQ" kommer ha svårt att ens komma in på juristprogrammet och att en sådan person kommer att få jobba otroligt hårt för att ens klara sig igenom juristprogrammet.
Som sagt innehar hälften av befolkningen en IQ mellan 90 och 109, det vill säga en IQ motsvarande normalbegåvning. Det går vidare inte att avgöra om en person har en IQ om 96 eller 106 vid en okulär besiktning. Det kommer att krävas IQ-test under en psykologs ledning (och inte ens då går det att fastslå ett så bestämt värde utan ett konfidensintervall). Endast en fjärdedel av befolkningen har en IQ högre än 109. Lika många har en IQ under 90. Endast 6-7 procent har en IQ högre än 120.
Det är med säkerhet alldeles riktigt att snitt-IQ är högre bland juriststudenter än bland befolkningen i stort. Bland annat på grund av att det lär trilla in enstaka verkligt högbegåvade personer samtidigt som kliniskt efterblivna personer torde vara uteslutna. Att en majoritet har en IQ mellan 90 och 109 ser jag dock fortsatt som ytterst sannolikt.
Att betygssnitt skulle ha en sådan korrelation med IQ att enbart förekomsten av ett meritvärde högt nog för inträde på juristprogrammet indikerar IQ högre än normal (eller vice versa) tror jag knappast. Högskoleprovsresultat har nog något mer relevans men utgör inte heller högskoleprovet utgör ett begåvningstest. Jag har för mig att WAIS korrelation med g är >0,9 medan högskoleprovets korrelation i samma avseende är runt 0,4-0,5.
Min poäng är att det existerar mängder av personer med IQ mellan 90 och 100 som, givet att de även i övrigt är funktionsdugliga, kan komma eller har kommit in på juristprogrammet och som utan att möta några större hinder kan genomföra eller har genomfört programmet.
En sidonot är att resultatet 0,7 på högskoleprovet åtminstone inte hindrade vår senast avgångne socialförsäkringsminister ifrån att avlägga juristexamen. Om det däremot var avgörande för att han sedermera fick meritera sig vid länsrätten i Gävleborgs län låter jag dock vara osagt.
HT 2022 så var meritvärdet i BI-gruppen högre än 20,00 på alla landets juristprogram utom två (där det var precis under, 19,xx), d.v.s. ett snitt som kräver A i nästan varenda ämne (i praktiken något lägre med tanke på meritpoäng).
Jag skulle säga att högsta betyg i nästan alla kurser i hela gymnasiet är en indikator på en IQ åtminstone något högre än snittet även med dagens betygsinflation.
För högskoleprovet så var den lägsta poängen 1,15 på de tre mindre attraktiva skolorna (Karlstad, Örebro, Umeå), vilket motsvarar en poäng runt topp 25%. Vid de andra lärosätena gick poängen från 1,25 (topp 20%) till 1,50 (topp 7%).
Skulle även säga att om man är bättre än 75-93% av alla andra högskoleprovstagare i hela landet så är man nog även över medel i IQ.
(Ovan baserat på högskoleprovet i maj, 2022.)
Givetvis är varken betyg eller högskoleprov övervakade IQ-test hos en psykolog, det är så uppenbart att det knappt behöver sägas. Jag skulle dock tro att det finns åtminstone någon korrelation - det vore absurt att tro att högre IQ inte gör det mer sannolikt att man får bättre betyg och/eller högskoleprovsresultat, eller att lägre IQ inte gör det mindre sannolikt.